Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kaffebrus softbox till Interfit Electra
- Trådstartare Davidov
- Start datum
Vevo
Aktiv medlem
Nu ska vi räta till lite i begreppen. Interfit gör inte Electra utan Electra är ett eget märke som gör sina modeller som t ex Cadet och Advance. Interfit är ett eget märke med modeller som t ex Venus och Stellar. Electra har en egen bajonettfattning som jag inte tror är kompatibel med andra fattningar. Interfit däremot har en S-bajonett och är samma som t ex Bowens. Men du kan beställa en speedring för Electra på Photax och sedan köpa softboxen på kaffebrus (utan speedring).
mvh/Ove
mvh/Ove
tomasbz
Aktiv medlem
Vevo skrev:
Nu ska vi räta till lite i begreppen. Interfit gör inte Electra utan Electra är ett eget märke som gör sina modeller som t ex Cadet och Advance. Interfit är ett eget märke med modeller som t ex Venus och Stellar. Electra har en egen bajonettfattning som jag inte tror är kompatibel med andra fattningar. Interfit däremot har en S-bajonett och är samma som t ex Bowens. Men du kan beställa en speedring för Electra på Photax och sedan köpa softboxen på kaffebrus (utan speedring).
mvh/Ove
Sorry, jag trodde dom hade samma fattning (colorflash och electra), stellar har Bowens vet jag. men tänkte mig inte för riktigt.........
för att komma tillbaks till frågan. Jag har själv använt universal adapter-ringen i metall på electra classic. Hade då en 60*60 softbox på den, och det satt bra (svajade inte)..
Den andra adaptern (plast), hade en kompis till mig (oxå electra classic), och det satt svajigt på en 90*90 softbox..
Senast ändrad:
Davidov
Aktiv medlem
Okey, men hur som helst.
Fästet för reflktorn ser ut på följande sätt:
http://www.photax.se/std/electra/classic/Electra2.jpg
Tror ni att tex Elinchrom bajonett från kaffebrus skulle fungerar?
Jag vill givetvis komma undan så billigt och problemfritt som möjligt. Unversialadaptern känns inte hållbar i längden.
Ska man byta blixtar helt ?
Tack för svar
Fästet för reflktorn ser ut på följande sätt:
http://www.photax.se/std/electra/classic/Electra2.jpg
Tror ni att tex Elinchrom bajonett från kaffebrus skulle fungerar?
Jag vill givetvis komma undan så billigt och problemfritt som möjligt. Unversialadaptern känns inte hållbar i längden.
Ska man byta blixtar helt ?
Tack för svar
divander
Aktiv medlem
Jag har för mig att det är så att Interfit har ett par olika bajonetter. Den ena är samma som på den där Electran och den andra är samma som Bowens. Förövrigt så ser är den övrlag väldigt lik Interfit och jag misstänker att det är samma tillverkare. Den fattning som är på det Electrahuvudet passar garanterat inte med Elincrom eller Bowens.
Vill du undvika problem ska du inte köpa det billigaste. Det är skillnad mellan billigare och dyrare blixtar och tillbehör.
Min erfarenhet är att samma bajonett som ett annat märke betyder inte alltid att det passar problemfritt.
Vill du undvika problem ska du inte köpa det billigaste. Det är skillnad mellan billigare och dyrare blixtar och tillbehör.
Min erfarenhet är att samma bajonett som ett annat märke betyder inte alltid att det passar problemfritt.