Annons

Kaffebrus softbox till Interfit Electra

Produkter
(logga in för att koppla)

Davidov

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en större softbox till mina Interfitblixtar av modellen Electra.
Är det någons som vet om Kaffebrus adapterringar passar på dessa? Har letar överallt men inte fått något vettigt svar.

Tacksam för hjälp

Jo, den i metall passar (universal-ringen). Den med "tving-funktionen".

Har för mig att den i plast oxå passar, fast ska du ha en tyngre softbox, så kanske den i plast blir lite ranglig..

Undvik helst universalfästen. De brukar sitta sämre och vara krångligare.

Har sett lågprissoftboxar (Interfit är ju i och för även de lågpris) med fäste som passar Interfit. Kommer däremot inte ihåg var. Kolla även med HT-foto. De har ett liknande sortiment.

Nu ska vi räta till lite i begreppen. Interfit gör inte Electra utan Electra är ett eget märke som gör sina modeller som t ex Cadet och Advance. Interfit är ett eget märke med modeller som t ex Venus och Stellar. Electra har en egen bajonettfattning som jag inte tror är kompatibel med andra fattningar. Interfit däremot har en S-bajonett och är samma som t ex Bowens. Men du kan beställa en speedring för Electra på Photax och sedan köpa softboxen på kaffebrus (utan speedring).

mvh/Ove

Vevo skrev:
Nu ska vi räta till lite i begreppen. Interfit gör inte Electra utan Electra är ett eget märke som gör sina modeller som t ex Cadet och Advance. Interfit är ett eget märke med modeller som t ex Venus och Stellar. Electra har en egen bajonettfattning som jag inte tror är kompatibel med andra fattningar. Interfit däremot har en S-bajonett och är samma som t ex Bowens. Men du kan beställa en speedring för Electra på Photax och sedan köpa softboxen på kaffebrus (utan speedring).

mvh/Ove

Sorry, jag trodde dom hade samma fattning (colorflash och electra), stellar har Bowens vet jag. men tänkte mig inte för riktigt.........

för att komma tillbaks till frågan. Jag har själv använt universal adapter-ringen i metall på electra classic. Hade då en 60*60 softbox på den, och det satt bra (svajade inte)..

Den andra adaptern (plast), hade en kompis till mig (oxå electra classic), och det satt svajigt på en 90*90 softbox..

Senast ändrad:
Billig och problemfri ryms sällan eller aldrig i samma mening, tyvärr. Jag är dessutom rätt säker på (men jag kan ha fel) att Electra har helt egen bajonett. Ring till Photax och fråga om kompatibilitet med andra märken.
PHOTAX 0481-14620

mvh/Ove

Jag har för mig att det är så att Interfit har ett par olika bajonetter. Den ena är samma som på den där Electran och den andra är samma som Bowens. Förövrigt så ser är den övrlag väldigt lik Interfit och jag misstänker att det är samma tillverkare. Den fattning som är på det Electrahuvudet passar garanterat inte med Elincrom eller Bowens.

Vill du undvika problem ska du inte köpa det billigaste. Det är skillnad mellan billigare och dyrare blixtar och tillbehör.

Min erfarenhet är att samma bajonett som ett annat märke betyder inte alltid att det passar problemfritt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar