Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kaffebrus i blixten

Produkter
(logga in för att koppla)
Blända ner så kan du ha mer blixteffekt. Vid 2,8 krävs det inte mycket ljus innan det blir för mycket. På kursen jag nände avände vi bländartal mellan 4,5 och 8 om jag minns rätt, men man kan ju blända ner ännu mer.
 
Björn,

Jo lite mindre bländare kommer ju göra susen. Men iom att jag hade blixten nerskruvad MAX, så känns det inte som om 2 steg mindre bländare kommer rädda dagen om jag skall köra en blixt till.

Känns tryggare att ha ett 8x ND filter, så att jag

1. Kan köra 2 blixtar med vilken bländare som behövs för att hålla bakgrunden snyggt suddig(skall fixa en snyggare bakgrund oxo )

2. För att kunna köra lite mer effekt på ena sidan för att få mer djup i bilden.

Skulle vara kanonschysst om du ville summera ihop de guidelines ni fick på kursen?

Mvh Lazze
 
Jag kan inte summera guidelines för vi fick inga sådana. Vi fick ta en massa bilder och själva se effekten av olika ljussättningar.
Bländar du ner ett steg kan du ta dubbelt så mycket ljus och ett steg till kan du skruva upp den ena lite också. Men prova ännu lite högre bländare så kan du nog labba mer med ljuset.
På kursen ställde vi ljuset först och sedan bländare genom att prova oss fram tills histogrammet såg bra ut.
Prova att ställa blixtarna så att ledljuset ger den bild du vill ha, blända sedan ner tills även bilden ser ut så.
 
Det skall jag prova!

Har läst på en del ställen att man får mjukare ljus ju närmare man har blixten modellen? Jag tycker det borde bli tvärt om?

Använde ni både softboxar och paraply på kursen? och isf, varför? ( har kollat AIFOs hemsida och kan tyvärr inte se något nytt kursdatum ).

Mvh Lazze
 
ett annat tips är att strypa blixten istället för optiken, Filterfilm motsvarande ND finns på http://www.hofmann.se/ fast då tillkommer bekymmret om hur man monterar dem på blixten. själv har jag en 50x75 box där ett filterark passar strålande men alla har väl inte det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.