Annons

Kaffebrus i blixten

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziden

Aktiv medlem
Idag hämtade jag 4:a paket på posten med Kaffebrus studiopaket. Köpte den modell som innehöll:

2*300ws blixtar
2x 120x80 softboxar
2x vita paraplyer
Stativ
Väskor

Köpte även bakgrundsstativ och fjärrkontroll till min 20D kamera.

Omdömme efter 20 minuter. Blixtarna är fina o välbyggda med alla funktioner man behöver(autodump och inställningsljus som följer med styrkan). Softboxarna var lite knepiga att monterna för mig med 5 tummar :)

Testade att skjuta några bilder i kontoret, använde min 580ex nerställd på 1/128 styrka i M-läge för att lösa ut.

Så här såg det ut:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/541171.htm

Kaffebrus -> Grymt trevliga och tillmötesgående. Svarade snabbt på alla mail hela tiden, högsta betyg!

Så nu gäller det bara att lära sig att bemästra monstren!

Mvh Lazze
 
Måste vara rekord, 100 views på 10 min, men inte en enda kommentar :)


Jag har en fråga till er proffs:

Vad är skillnaden mellan paraply & softbox? Blir paraplyet en mer samlad stark ljuskälla? Hur kommer det sig att i många "standard" porträttuppsättningar så har man en softbox o ett paraply?

Mvh Lazze

ps. Jo jag vet att mina sladdar är röriga, har köpt fina kabeluppsamlingsgrejjer på IKEA, har bara inte kommit mig för...ds
 
Jag köpte en Lomo Fisheye av dessa. Kanon med både transport, kvalité och mail. Blixtarna har jag sett först nu när denna tråd öppnades! Intressant!
 
Väntar med spänning på mitt paket :) Har också bara hört bra saker om Kaffebrus och det är det som gör att jag vågar pynta 4500:- i förskott..

Hoppas jag blir nöjd jag med..

/Peter

PS
Får man fråga vad du betalade för ditt paket??
 
Ziden skrev:
Jag har en fråga till er proffs:

Vad är skillnaden mellan paraply & softbox? Blir paraplyet en mer samlad stark ljuskälla? Hur kommer det sig att i många "standard" porträttuppsättningar så har man en softbox o ett paraply?
Jag är inte proffs, men... Kolla produktbilderna på DPreview, t ex http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/. Om man gillar den typen av reflektioner som syns i frontlinsen på optiken så är paraply OK. Jag skulle gissa att man använder softbox där reflektion kan ses (ögon, glasytor, etc) medan paraply är enklare att transportera och passar för belysning av icke-reflekterande material? I vissa paket ser man ju en softbox och ett paraply.

Grattis till dina blixtar, f ö! Tror det var Janne H som höll sin belysningsutrustning högre än själva kamerorna (som ju kommer och går) - det blir en himla skillnad med bra blixtar. Har du någon koll på vilka tillbehör som finns till dina blixtar? Finns någon webbsajt för tillverkaren - har letat efter Starfoto på nätet? Informationen på kaffebrus känns lite knapphändig men priset är ju rätt.
 
Lars: Vilket set var det som har 120x80 i sitt paket? Jag hittar inte ett färdigt sådant paket.
Gjorde du en "uppgradering" av ett befintligt paket? Och vad kostade det (studiosetet)

mvh/Ove
 
Prov på Kaffebrus paketet.

Jag har lagt upp några bilder som är ljussatta? med Kaffebruspaketet för 4795:- Blixtar från Starfoto på 300Ws, två bouncer 90x60cm och två söta modeller! (Ingick inte i paketet!) Annars är det bara att tillsätta kamera, lokal och modeller! Röra om lite och sen börja fotta. resultatet...döm själva.
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=27570
 
Ziden skrev:
Vad är skillnaden mellan paraply & softbox? Blir paraplyet en mer samlad stark ljuskälla? Hur kommer det sig att i många "standard" porträttuppsättningar så har man en softbox o ett paraply?
Softboxen ger ofta mjukare ljus än paraplyer, går att placera närmare motivet (paraplyets mittpinne get ett minimiavstånd), och ger ett mer kontrollerat ljus med både mindre spill och kanter som kan styras för önskat resultat.

I porträttuppsättningen du nämner används väl ofta softboxen för att ge kontrollerad modellering av motivet medan paraplyet används för fyllnadsljus just för att fyllnadsljuset inte behöver kontrolleras lika mycket. Har du en stor softbox kan dock paraplyet bli den mer riktade källan av de två och användas som modelleringsljus medan softboxen används som fill.

Diffusionsparaplyer går att placera närmare motivet än reflexionsparaplyer men är fortfarande mindre kontrollerade än softboxar eftersom diffusionsytan dels böjer sig bort från motivet och saknar avskärmande kant.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar om softboxar kontra paraply.

vad edt gäller mitt paket så beställde jag det precis innan Kaffebrus.com ändrade paketet. Så mitt paket kostade 4795:- , nu är paketet billigare men med färre saker.

Tillbehör finns i mängd, kolla på "tradera" under försäljare kaffebrus.

Mvh Lazze
 
Jag går också i köptankar och kaffebrus priserna är minst sagt lockande. Men räcker intällningsmöjligheten på 1 - 1/8 effekt?
Det är ju egentligen bara 3 steg mellan högsta och lägsta läget och jag undrar om någon provat det i ett mindre utrymme och sett vad som krävs för bländare för ett porträtt?
Din första bild Ziden säger ju inte så mycket annat än att den ger ljus ifrån sig. Har du tagit fler sedan dess?
Alternativen för mig är Interfit stellar paketet som är inställbart från 1 - 1/32 (5 steg) eller något av Elincroms billigare varianter.
 
Björn,

Får se när jag har tid att fotografera seriöst - som heltidsarbetande 2-barnsfar så är det inte så lätt att hitta tiden :)

Men spontant kan man väl säga att 300ws/8=37.5ws på lägsta intsällning... behöver man mindre så kanske man kan köra med bara inställningsljuset på 150w genom softboxen...

//Lz
 
Fabian Fogelberg skrev:
Lite OT men:
Funkar studioblixtar med alla tillverkare? Måste man använda en blixt för att lösa ut studioblixtarna? /Fabian Fogelberg

Ja, det är ganska fantastiskt. Det funkar oavsett vilket kameramärke du har! Man kan lösa ut blixtarna som slavblixtar till den inbygda blixten i kameran eller via en extern blixt i kamerans hotshoe eller med kabel i uttaget för extren blixt om man nu har det, har man ingen så finns det en liten adaptor att sätta i kameran hotshoe där man kan ansluta en kabel direkt till studioblixtarna. Som lite lyx finns det IR- sändare att montera på kameran eller i RollsRoyce utförande; radiosändare.
Ganska fantastiskt att det inte är helt märkesbundna! Kanske ingen tillverkare som har tänkt på det ännu. Dumt skrivet förresten: Varför väcka den björn som sover! Jaja, det finns många möjligheter till kreativitet. Dock ej USB eller Bluetooth...ännu.
 
Hej,

Körde mitt fasta 50mm på 2.8f

Blir nog ND-filter till objektiven verkar det som, verkar enklare/billigare....

Blir ett 8x filter, då jag har blixt styrka i överflöd!

Mvh Lazze
 
Jag tycker nog du borde bländat ner och fått skärpa på båda tomtarna.
Det visar ju i alla fall att justeringsmånen på blixtarna räcker till den typen av bilder.
Varför använde du din på kameranblixt i stället för synkkabeln?
 
Björn, Som sagt min allra första studio-blixt session någonsin, visst skall jag blända ner mer nästa gång. Har även inhandlat ett 8x ND filter från cyberphoto idag - så jag kan köra med 2 blixtar utan att överexponera på 1/250

Blir mer mobil utan en kabel i kameran - o mobilitet behövs när man skall posera sina små barn :)

Mvh Lazze
 
Bra bild på ungarna i alla fall och bättre kommer det bli när du blir varm i kläderna med blixtarna.
Jag hade lagt undan lite för att köpa kaffebrus billigaste 100 ws blixtar. Sedan dök det upp Janne Höglunds ljuskurs här på fotosidan och jag investerade i den i stället. Rekommendrar dig att göra detsamma i stället för att köpa ett ND filter du inte behöver. Genom "learn by doing" i fyra timmar fick jag mer kunskap än fyra veckors eget labbande hade givit mig. Det var kanonkul och högst givande och jag är glad att jag inte hade köpt blixtarna innan. Nu vet jag mer vad jag vill ha och har ett hum om hur jag ska använda det.
Nu när du har en uppsättning bra blixtar tycker jag att du ska investera i kunskapen om deras användning framför tillbehör. Det är inte ND filter du behöver för att ta bättre bilder med den utrustning du redan har.
Hoppas du inte tar illa upp av inlägget för det är inte illa menat. Men även jag med min fyratimmarskunskap om studiofoto ser vad du gjort för fel.
 
Björn, tar absolut inte illa upp. En kurs skulle vara kanon, får se om jag lyckas klämma in det.

Några fel jag gjorde har jag hittat själv

1. på min lilla yta, sväng runt ett halvt varv för att få mer bredd. så jag kan sätta 2 blixtar i vinkel

2. mindre bländare, 5.6f kanske

3. spontant så förstår jag inte hur jag skall ha mer blixt utan ND filter? hade jag 12kvm till så skulle det funka, upplys mig :)

Mvh Lazze
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.