Annons

Kaffebrus Hackat, eller sk. Defaceat!

Produkter
(logga in för att koppla)
Grundproblemet är ju inkompetenta administratörer, inget annat.

Om du får inbrott hemma hoppas jag att du slår dig själv i huvudet för att du hade för dåliga lås, enlig samma resonemang.

Sedan kan det vara befogat att tycka saker om dåliga administratörer, men att påstå att grundproblemet är den drabbade och inte brottslingen är inte sunt.

Om du får inbrott hemma hoppas jag att du slår dig själv i huvudet för att du hade för dåliga lås, enlig samma resonemang.

Sedan kan det vara befogat att tycka saker om dåliga administratörer, men att påstå att grundproblemet är den drabbade och inte brottslingen är inte sunt.

Kan inte annat än att hålla med, går aldrig att få det till någon annat än att den brottsliga handlingen här är grundproblemet.

Sen kanske företaget hade ett undermåligt skydd och att någon administratör ev varit godtrogen/korkad eller inkompetent men det vet vi inte...
Tycker det känns skrämmande där det är värre att vara lite puckad än att faktiskt vara en renodlad brottsling, är människosynen så snedvriden idag???

Det är trams att ens jämföra detta med inbrott i en bostad. Sluta nu.
Ska man göra nåt sånt så är det snarare att jämföra med att glömma låsa dörren och nån talar om det för dig.

Det är trams att ens jämföra detta med inbrott i en bostad. Sluta nu.
Ska man göra nåt sånt så är det snarare att jämföra med att glömma låsa dörren och nån talar om det för dig.

...nja i så fall hade de berättat för admin vad problemet var.

Inte utnyttjat den för innehavaren okända bakdörren och berättat för alla.

Klart det är skurken som har fel, admin var bara okunnig.

Nej, grundproblemet är att det finns skurkar som förstör. Admins okunskap, eller misstag, är ett följdproblem i skyddet mot skurkarna.
Det är vad du tycker, ja. Jag anser att inkompetens är ett större problem. Skurkarna driver åtminstone saker och ting framåt vad gäller säkerhetstänk. Dom inkompetenta gör inget vettigt alls.

Nu vet jag självklart inte hur det är i just det här fallet, men det krävs rätt rejäla kunskaper för att hitta säkerhetshål samtidigt som vilken idiot som helst kan vara dålig admin

Det är vad du tycker, ja. Jag anser att inkompetens är ett större problem. Skurkarna driver åtminstone saker och ting framåt vad gäller säkerhetstänk. Dom inkompetenta gör inget vettigt alls.

Nu vet jag självklart inte hur det är i just det här fallet, men det krävs rätt rejäla kunskaper för att hitta säkerhetshål samtidigt som vilken idiot som helst kan vara dålig admin

Så om det hade varit du som hackat kaffebrus så hade du set dig som en smart och duktig människa, en som driver utvecklingen framåt? Du hade helt enkelt gjort dem en tjänst? Sen att du möjligen hade norpat med alla kundernas inloggningar var bara nåt som de får räkna med när de inte "ser om sitt hus"!

Personligen håller jag inte med. Ingen har rätt att begå brott bara för att man kan komma undan med det. Din logik är helt vansinnig enligt mina normer. En äkta "hjälte" hade ringt upp och påpekat säkerhetsluckan. Om sen Kaffebrus inte hade agerat ändå så skulle "hjälten" inte hackat bara för att bevisa sin upptäckt, utan låtit allt vara.

Att man hackar och förstör istället för att hjälpa till att stänga luckan är bevis nog för att man inte har något ädelt syfte. Det handlar bara om att boosta sitt eget ego - riktigt patetiska människor i mina ögon, som använder sin kunskap på fel sätt.

"With great power comes great responsibility".

Att man hackar och förstör istället för att hjälpa till att stänga luckan är bevis nog för att man inte har något ädelt syfte. Det handlar bara om att boosta sitt eget ego - riktigt patetiska människor i mina ögon, som använder sin kunskap på fel sätt.

"With great power comes great responsibility".

Sammanfattat: De använder sin (moraliska) inkompetens.

Kunskap? Lite sökning på nätet efter kända luckor som de sedan med hjälp av färdiga verktyg provar på olika sajter. Knappast systemarkitektmaterial om man säger så:)

Förhoppningsvis omogna 13-åringar.

Där finns också en obehaglig brist på empati - det är andra människor man förstör för, för sitt eget nöjes skull. Man får hoppas att dom växer upp snabbt eller att någon slår dom på fingrarna innan dom får tag i farligare knappar att trycka på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar