Annons

Kaffe med mjölk-färgad film

Produkter
(logga in för att koppla)
arvro395 skrev:
Det går bra att kopiera bilder från fusk-svart/vit-film i det egna mörkrummet, men man behöver köra med mer kontrastrika kontrastfilter för att det ska bli några vettiga bilder.
Det kan jag tänka mig. Den färgade masken filtrerar ju ljuset och graden av blått och grönt påverkar kontrasten om man använder multikontrastpapper. Vet inte heller om den rena basen är lika genomsläpplig för ljus som vanligt svartvit bas är.

De svart/vita bilderna man får från snabblabbet blir inget vidare tycker jag.
Jag har hört detta från andra också (borde kanske nämnt det i mitt förra inlägg). Ett vanligt klagomål verkar vara att de får färgstick och inte blir neutralt svartvita. Samtidigt så kan man få kopiorna så snorbilligt när man ändå framkallar att jag skulle gjort det, använt dem som "kontaktkarta" (stor en!) och bara gjort fler och större kopior av de som jag verkligen skulle vilja ha :)

Ni som gjorde kopior från denna typ av film, vad använde ni för typ av papper? Jag får ibland folk som går en kort intro till mörkrummet klubben har och undrar om de kan använda sådan film. Få av oss som står där och slabbar kör annat än Tri-X, T-Max eller Delta så vi har inte så stor koll på dessa tyvärr. Alla erfarenheter mottages tacksamt.

Färgpapper är känsliga för olika sorters belysning. Detta tycker jag syns tydligt på svart/vita bilder, som kan dra åt både lila och gul-grönt beroende på belysningen. Lågenergilampor ger t.ex. sämre resultat (min egen uppfattning).

Jag använde ilford multigrade med pearl yta. Blev rätt bra.

Tilläggas kan att de fusk-svart/vita filmerna är otroligt finkorniga för att vara 400ASA. De har även väldigt stor exponeringslatitud.

maxzomborszki skrev:
Ni som gjorde kopior från denna typ av film, vad använde ni för typ av papper? Jag får ibland folk som går en kort intro till mörkrummet klubben har och undrar om de kan använda sådan film. Få av oss som står där och slabbar kör annat än Tri-X, T-Max eller Delta så vi har inte så stor koll på dessa tyvärr. Alla erfarenheter mottages tacksamt.
Fotokemika fineprint, alltså plastpapper med variabel kontrast och filternumrena kanske har varit aningen högre än om jag kört Trix, men jag är osäker. Tror inte det ändå.. Minns någon film med långa tider och kanske var det just c41 *tänker igen*. Kan kolla anteckningarna i morgon.. Har inte testat c41 på fiber eller något annat heller tror jag, men fineprint är hur bra som helst till C41 enligt mig.

arvro395 skrev:
Tilläggas kan att de fusk-svart/vita filmerna är otroligt finkorniga för att vara 400ASA.
Kan tänka mig att finkornigheten har lite att göra med just konstruktionen med "bläck"-punkter som inte är lika distinkta som silverkorn. Med tanke på vad Langford skriver så verkar det också som om de verkar som någon "förstärkare" så att de gör filmen känsligare än vad silverbilden i filmen skulle vara. Intressant ämne.

Kanske får prova en sådan film någon gång när man tröttnat på sin D70. Tack för att ni delar med er, Arvid och Lotta.

Att 400-färgfilmer är så finkorniga beror på att de består av två skikt, ett högkänsligt och lågkänsligt.

Ju mindre filmen exponeras desto mer används det högkänsliga skiktet som alltås ger grövre korn.
Ju mer filmen exponeras desto mer används det lågkänsliga...

Vid en normal exponering blandas de två skikten, de ljusa motivdelarna blir finkornigare än de mörka.
Det är därför färgfilmer blir så grovkorniga när man underexponerar dem, till skillnad från svartvit film.

Det vi som har koll på exponeringen vinner med denna teknik, är just den stora exponeringslatituden, på överexponeringssidan alltså.

Man kan i princip säga att en 400-färgfilm består att en emulsion på 800 och en på 100 ISO.

Gäller alla kromogena filmer, även de ”svartvita” färgfilmerna.

Jag slutar aldrig förvånas...

...över hur mkt jag lär mig här i forumet. Så många kunniga människor att fråga och av vilka man får uttömmande svar som är lätta att förstå.

Tusen tack för att ni tar er tid och delar med er av er kunskap och att ni har tålamod med oss som förstår mindre,

/Catherine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar