maxzomborszki
Aktiv medlem
Det kan jag tänka mig. Den färgade masken filtrerar ju ljuset och graden av blått och grönt påverkar kontrasten om man använder multikontrastpapper. Vet inte heller om den rena basen är lika genomsläpplig för ljus som vanligt svartvit bas är.arvro395 skrev:
Det går bra att kopiera bilder från fusk-svart/vit-film i det egna mörkrummet, men man behöver köra med mer kontrastrika kontrastfilter för att det ska bli några vettiga bilder.
Jag har hört detta från andra också (borde kanske nämnt det i mitt förra inlägg). Ett vanligt klagomål verkar vara att de får färgstick och inte blir neutralt svartvita. Samtidigt så kan man få kopiorna så snorbilligt när man ändå framkallar att jag skulle gjort det, använt dem som "kontaktkarta" (stor en!) och bara gjort fler och större kopior av de som jag verkligen skulle vilja haDe svart/vita bilderna man får från snabblabbet blir inget vidare tycker jag.
Ni som gjorde kopior från denna typ av film, vad använde ni för typ av papper? Jag får ibland folk som går en kort intro till mörkrummet klubben har och undrar om de kan använda sådan film. Få av oss som står där och slabbar kör annat än Tri-X, T-Max eller Delta så vi har inte så stor koll på dessa tyvärr. Alla erfarenheter mottages tacksamt.