Annons

Kabel till fjärrutlösare ?

Produkter
(logga in för att koppla)

massemus

Avslutat medlemskap
Läste i ett forum att man kan bygga en egen fjärr utlösare !
Tänkte beställa en sådan n3 kontakt från ELFA till min Canon 10D ! Frågan är nu bara: Vilken typ utav kabel använder man till detta bygge ??

Mvh/Magnus Andersson

Det är inte kritiskt, använd vilken kabel som helst som har tillräckligt antal ledare och är tillräckligt flexibel. Skall du göra en extremt lång, tiotals meter, bör du använda grov kabel för att hålla ner resistansen.

Har du en gammal utsliten mus som ligger och skräpar så är den nog villig att offra sin kabel.

Tack !

Så då skulle det ju gå bra med nästan vilken kabel med 4 ledare i !!

Tackar/ Magnus Andersson

Det artikelnummret vill jag också ha. När man ändå bygger, finns det något mer man vill ha i en trådutlösare?

Ljus och ljudkänslighet borde inte vara några problem att fixa.

För att komma lite utanför änmet men..finns det någon som vet om det finns förlängningskablar till N3 kontakter (tex canons fjärrutlösare) ??

resistansen... är ju inte så hemma på det här med el o sånt... Tänkte bygga en sån som Johan Sjögren la upp en bild på i en annan tråd (om 300D) fast till en minolta. vill ha lite längre så jag har köpt 2,5 m telekabel, borde väl fungera eller? "byglingen" blir ju bara lite längre?

Joppe skrev:
resistansen... är ju inte så hemma på det här med el o sånt... Tänkte bygga en sån som Johan Sjögren la upp en bild på i en annan tråd (om 300D) fast till en minolta. vill ha lite längre så jag har köpt 2,5 m telekabel, borde väl fungera eller? "byglingen" blir ju bara lite längre?

2,5 meter är inga problem..

En liten parantes bara.

Om ni använder 0,35mm² koppar tråd
så kan ni lätt ta 1mils kabel
till trådutlösaren.
Så ni som oroar er för resistansen i för lång kabel kan tat lungt. Det är inga problem.

Det där är ju inte N3 kontakten, det är en tangenbordsströmställare.

Hade lite bråttom där ! Sorry.
Det skulle vara tryckkontakten,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar