Annons

K7 får nog vänta lite för mig...

Produkter
(logga in för att koppla)
Typiskt troll. Det kan ju vara sant, men sannolikheten för att han har 6 trasiga kameror är inte särskilt stor skulle jag påstå. Som jämförelse är det bra att ha i åtanke att dessa troll även fanns förs K20 och K10, och det allra mesta som sades visade sig inte stämma. Alldeles för enkelt att sprida vilket budskap som helst till hela världen. Gillar man inte Pentax, så kan man enkelt skriva ett sånt inlägg. Jag säger inte att det nödvändigtvis är så, jag bara säger att det är sannolikare att det är så än att han lyckats hitta 6 trasiga kameror.

Däremot är det nog ingen tvivel om att Pentax haft kvalitetsproblem med de första kamerorna. Det verkar vara relaterat till dåliga sensorer från Samsung, men detta borde självklart Pentax kvalitetskontroll tagit. Det verkar dock som om kameror med serienummer 3378xxx (eventuellt redan 3377xxx) och framåt har löst problemen. De kameror som kom till Sverige idag hade serienummer 3385xxx och är alltså av senare modell.

Jo det är nog alltid en bra idé att skippa de allra första exemplaren av en ny produkt. Jag har väntat denna gången, men imorgon hämtar jag ut min alldeles egen K-7 :)

...Det verkar dock som om kameror med serienummer 3378xxx (eventuellt redan 3377xxx) och framåt har löst problemen. De kameror som kom till Sverige idag hade serienummer 3385xxx och är alltså av senare modell.

Var har du sett detta? Mest nyfiken, har inte upplevt några problem och min börjar på 3384.. :) så verkar ju stämma på min iaf :)

Jag har heller inte märkt något anmärkningsvärt på min och den börjar med 3377XXX. Jag har inte gjort någon "superkontroll" av vattenpasset, men det är väl bara att ta fraqm det stora vattenpasset i morgon.

/Mats

På Pentaxforum har det diskuterats, men väldigt ovetenskapligt.
Det handlar om eventuella sensorproblem som uppstår i mycket speciella situationer. Vad som verkar krävas är en utetemperatur runt 35, samt att man sedan kör liveview eller filmar 30 minuter i sträck. Då kommer tydligen sensorn upp i över 40 grader och då kan man se en en pixel bred grön linje genom bilden. OM man låter kameran vila några minuter försvinner problemet igen. Det känns ju inte som något större problem, framförallt inte i våra temperaturzoner. Och hur ofta filmar man 30 minuter i sträck. Men i alla fall så har det funnits gott om kameror som inte ens uppvisar dessa problem även av tidiga modeller. Från och med serienummer 3378xxxx eller kanske även 3377xxx verkar problemet inte finnas alls.

Enligt uppgift från en person så uppvisar tydligen även D90 likande problem och till och med tidigare än K-7. Detta låter inte helt otroligt eftersom sensorn ju arbetar på ett helt annat sätt på en kamera som man kan filma med. Att D90 till och med skulle vara sämre skall man nog ta med en nypa trollsalt.

På Pentaxforum har det diskuterats, men väldigt ovetenskapligt.
Det handlar om eventuella sensorproblem som uppstår i mycket speciella situationer. Vad som verkar krävas är en utetemperatur runt 35, samt att man sedan kör liveview eller filmar 30 minuter i sträck. Då kommer tydligen sensorn upp i över 40 grader och då kan man se en en pixel bred grön linje genom bilden. OM man låter kameran vila några minuter försvinner problemet igen. Det känns ju inte som något större problem, framförallt inte i våra temperaturzoner. Och hur ofta filmar man 30 minuter i sträck. Men i alla fall så har det funnits gott om kameror som inte ens uppvisar dessa problem även av tidiga modeller. Från och med serienummer 3378xxxx eller kanske även 3377xxx verkar problemet inte finnas alls.

Enligt uppgift från en person så uppvisar tydligen även D90 likande problem och till och med tidigare än K-7. Detta låter inte helt otroligt eftersom sensorn ju arbetar på ett helt annat sätt på en kamera som man kan filma med. Att D90 till och med skulle vara sämre skall man nog ta med en nypa trollsalt.

Nu är inte detta riktigt överensstämmande med sanningen. Min K7:a uppvisar dessa linjer vid en inomhustemperatur runt 20grader vid 1-2minuters liveview.Detta begränsar användandet av liveview en hel del. En viss skillnad mot dina siffror.

Min K7:a fungerar perfekt!

Jag uppdaterade firmwaren till 1.01 igår. Varje gång jag använder autofokusen blir jag glatt överraskad, särskilt i dåligt ljus. Följande fokus fungerar också, till skillnad mot k20.

Jag tror inte att man behöver oroa sig nämnvärt, att det finns måndagsex är väl inte särskilt förvånande? Och letar man fel så kanske man hittar, men jag förstår inte poängen med det.

Jag tror inte man behöver oroa sig att man förevigt ska få ha ett defekt exemplar. Men man får ha med i beräkningen att vill man använda video eller LV utan defekt bildkvalitet så kan man med lite otur få göra sig omaket att byta ut kameran. Samtidigt så ska man inte acceptera att man måste välja bort två av funktionerna som är ett försäljningsargument för K7.

Alla produkter har måndagsexemplar och brister,de flesta kan fixas genom fw andra inte, det är något man får räkna med. I Pentax fall kunde varit mycket värre, det är en underbar kamera för övrigt.

Men det är inte oss konsumenter till gagn att man negligerar uppenbara kvalitetsbrister hos produkten. Pentax och FocusTrading säger att de är medvetna om problemet vilket borde betyda att problemet existerar.

Nu är inte detta riktigt överensstämmande med sanningen. Min K7:a uppvisar dessa linjer vid en inomhustemperatur runt 20grader vid 1-2minuters liveview.Detta begränsar användandet av liveview en hel del. En viss skillnad mot dina siffror.

Ojdå, låter ju inte så bra. Vilket serienummer har du?

Jag har serienummer 3385xxx och jag har inte hittat en enda skavank med kameran ännu. En helt fantastisk upplevelse, vilken otroligt fin kamera det är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar