Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K20D review by photographer Mark Cargill

Produkter
(logga in för att koppla)
Spändande test, skönt att läsa en test som värkar trovärdig. Tycker också om att han säger att iso egenskaperna inte är så fantastiska som många säger :)
 
I exemplet med Expanded DR så skiljer sig färgerna åt ganska markant. Är det så eller är det ljuset som ändrats mellan bilderna togs?
Det verkar om det fungerar vara en av de stora fördelarna med sensorn!?
 
Bra test.

Blir lite fundersam ang K20D brusprestanda, har sett jämförelser mot K10D mfl på Dprevew. com. där har K20D vart bäst i alla jämförelser (iofs har jag bara läst i Pentax delen =) )

Men så såg jag testet som Popphoto.com gjort och jämförde brustestet med K10D och även K100D och blev lite konfunderad.

http://www.popphoto.com/cameras/5112/camera-test-pentax-k20d-rugged-body-smart-controls-page3.html

(värdena skall vara så låga som möjligt.)

iso____K20D____K10D____K100D
100____1,22____1,15____-
200____1,49____1,15____1,40
400____1,76____1,40____1,45
800____1,64____1,70____1,53
1600___2,60____1,95____2,01
3200___3,80____ - ____2,53
6400___6,04____ - ____-

Så görs testet. "Noise. We determine a camera's noise level at various ISO settings by shooting an FBI SIQT v.1.0 target and analyzing a 100x100-pixel square in the center of the large middletone gray patch. Using Adobe Photoshop's histogram function, we average the standard deviations of the luminosity, R, G, and B channels, and base our rating on the scale at right."

Hur skall man tolka testen? , kan lite beror på att K20D inte har någon brusreducering på (default)?. Vill ju gärna inte tro att Pentax har gått bakåt i utvecklingen.
 
Senast ändrad:
Testa i RAW

Håller med till fullo.
Skall man dra ur det allra yttersta ur en bild är det RAW som gäller. Både dynamiskt omfång och optimal färginformationen är ju med och opåverkad.

Vidare kan kamerans brusreducering i sig vara lite sämre byggd. Men bildkvalitén bättre än konkurrenten om man gör en bra efterbearbetning. Så varför inte köra dubbla tester lite oftare.

Får jag välja kör jag RAW som standard.Jpeg är ett på många sätt ok format men inte optimalt.
 
Jag har inte tagit en enda bild i jpeg sedan jag köpte DSLR och förstår inte alls varför jag skulle göra det heller.

Ärligt talat begriper jag mig inte på kameratestare alls.
 
Eddy_louix skrev:

Hur skall man tolka testen? , kan lite beror på att K20D inte har någon brusreducering på (default)?. Vill ju gärna inte tro att Pentax har gått bakåt i utvecklingen.

Helt obegripligt. K20 brusar iaf klart lägre än K10 i raw och lägger man på en färbrusredusering blir det riktigt bra även på mycket höga ISO.
 
Eddy_louix skrev:
Men så såg jag testet som Popphoto.com gjort och jämförde brustestet med K10D och även K100D och blev lite konfunderad.

Kamerorna testas i sitt utgångsläge, och utgångsläget med K20D är att brusreducering är avslagen. I både K10D och K100D så finns en icke-justerbar brusreducering som alltid träder in vid höga ISO, jag har för mig att den gäller från ISO 800 och uppåt. Nivån på den brusreduceringen är ungefär som K20D ställd på mellan-brusreducering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.