Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K20D "Hoppig" Exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Jörgen R

Medlem
Är ny inom Pentax, men hyggligt van Canon och Minolta/Sonyfotograf sedan tidigare,men nu spökar det. Jag har aldrig varit med om att detta har hänt på de tidigare 7 DSLR-kameror som jag har haft.
När jag kör Helautomatiskt så funkar det bra, men när jag kör Program, Tids eller bländarautomatik, så överexponeras bilderna 4-5 steg för att lynnigt underexponera lika mycket. Inser att det är "skit bakom spakarna" eftersom allt funkar helautomatiskt. Jag har testat att ändra ljusmätning, ISO.Det är inte över eller underexpo i +/- inställning.

Vad gör jag för fel? Har jag kommit åt någon inställning i någon meny?
 
Det låter som du kommit åt knappen till vänster om sökaren som styr automatisk gaffling. För att stänga av den så håll in knappen och vrid på främre ratten till det står "off" i displayen på ovansidan.
 
Relevant tilläggsinfo.
Över/underexponeras med Tamron 70-200/2,8 men inte med mitt Pentax 16-50/2,8.
Programvarufel i Tamron?
 
Det skulle kunna vara fel i Tamron, antingen att kameran tror det är et annat objektiv än det är, men det borde inte vara så viktigt. Däremot om bländarinformationen, eller nerbländningen inte funkar som det skall eller tillräckligt snabbt.

Ett annat möjligt problem är om du skruvat dig utanför exponeringsbart område. Om du t.ex. väljer Tv och väljer en för kort tid så kommer ju bilden att bli underexponerad eftersom kameran inte kan 'skapa' en större bländare än objektivet har. Däremot finns en inställning i Custom, som gör att kameran i dessa fall försöker kompensera genom att automatiskt ställa om ISO så att en exponering är möjlig. Testa att slå på den och se om det är där du har problemen. Ej möjlig exponering indikeras av blinkande information på LCD och i sökare.
 
Relevant tilläggsinfo.
Över/underexponeras med Tamron 70-200/2,8 men inte med mitt Pentax 16-50/2,8.
Programvarufel i Tamron?

När Tamron 17-50 f/2.8 precis hade kommit ut på marknaden, så var det många Pentax användare som rapporterade exponeringsfel med det. De fick objektiven åtgärdade på garanti. Sedan dess har Tamron löst problemen i fabrik så nu är det ovanligt med exponeringsproblem med 17-50.

Tamron 70-200 f/2.8 har precis kommit ut för Pentax, och det är mycket möjligt att du har fått tag i ett dåligt exemplar. I och med att tidiga exemplar av 17-50:an hade exponeringsproblem, så är det ju lätt att misstänka 70-200:an. Särskilt eftersom du inte har problemet med Pentax eget objektiv.

Av din beskrivning får jag intrycket att kameran och objektivet inte kommunicerar helt bra med varandra.
 
Har kollat Custom, men felet kvarstår. Bra att veta att Tamron har krånglat tidigare initialt, så nu hör jag av mig till Cyberphoto på garantin. Ett stort tack för bidrag till lösning.
 
"gåtan" är löst

Bländaren häktar upp sig i öppet läge. Kunde inte fantisera ihop att ett nytt objektiv skulle kärva.
Sänds nu för åtgärd.Det var mer tur att det funkade i Autoläge.

Kanske kan bidra till kunskap i ämnet. Tack för inlägg.
 
jag är inne på mitt andra Tamron 70-200/2,8 (Pentax) sedan februari med samma fel dvs. bländaren fastnar i öppet läge.
Enligt FocusTrading (generalagenten) och verkstaden (Kameraservice i kungsör) är inte detta något vanligt fel.
Det som även hänt med mina exemplar är att det har fastnat små svarta
partiklar inne mellan linsellementen (kanske något som lossnar från bländarmekanismen?)
 
Jag valde mellan dessa objektiv och även om jag egentligen av tradition känner mer för Tamron, valde jag Sigmat p.g.a. HSM, och det gör jobbet.
Framförallt har jag inte märkt av några konstiga kommunikationsproblem mellan objektiv/kamera.

lm
 
Återkoppling

Reklamerade objektivet och de bytte ut bländarenheten på Kameraservice i Kungsör. Känns väl sisodär att det första som händer är att 7 000:- objektiv skall skickas iväg direkt från butik för att det ska in och mekas i ett sprillans objektiv.

Kanske låter gnällig men jag satt och valde mellan Tamron och Sigma och tog Tamron pga vikten trots vetskap om plastigheten. Med facit i hand så skulle jag ha köpt Sigmat.

Bara som återkoppling om någon är i objektivköpartagen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.