Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K200D och max ISO?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Behöver lite tips av andra Pentaxianer med erfarenhet av min modell och vad den tål i ISO med bibehållen godkänd bildkvalitet (för en medelmåttig hobbyfotograf som mig), jag vet att höga ISO ger brus men ibland är det OK och att föredra framför att använda blixt vilket jag ogillar starkt.

Kameran har från ISO 100 - 1600 och jag har normalt Auto ISO ställt på 100-200 men nu med den mörka årstiden på väg så kan det vara bra att veta hur högt jag kan ställa upp den utan att bilderna blir kass, normalt använder jag ett Tamron 28-300mm med 3,5 - 6,3 som lägsta och då känns det som att det hjälper vid dåligt ljus att öka ISO för att kompensera.

Har även ett vanligt Pentax kit zoom 18-55 och en manuell glugg Sigma miniwide 28mm 2,8 kanske den är bättre iaf inomhus och vid landskap?

Vad anser Ni andra om detta klarar den att köras på 800 eller tom 1600 och vad bör jag tänka på med ev inställningar när jag använder höga ISO, kör normalt på AV läget??
 
Bättre bild med brus än ingen bild alls.

Tycker som rubriken säger. Har både K200 och K20 som jag kör autoISO 100-1600 på.
Har varit med sedan den analoga tiden och tycker inte brus är så farligt.
Inomhusbilder i befintligt ljus begränsar jag ibland till ISO 800 men vad jag skulle rekommendera är att du skaffar ett gammalt manuellt Pentaxobjektiv med bättre ljusstyrka. ex. 50/1.7 eller något vidvinkligare...
Manuell focus funkar oftast bra, tycker jag och ett sådant objektiv ger lite mer "manöverutrymme" vad beträffar exponeringstid kontra höga ISO.

/Lars
 
SJälv kör jag allt som oftast Iso 100.. Men när det riktigt tryter kan jag dra upp i iso400. Redan där tycker jag bilderna kan bli rätt brusiga, men klart användbara.
Har dock några bilder som jag tycker är rätt snygga i iso800, men det är vid tillfällen då bruset bara förskönar :)

När jag tittar på andras bilder tycker jag brus är helt ok, men vill av någon anledning inte ha det i mina bilder, skumt... Iso 1600 anser jag är oanvändbart, blir färgbrus överallt...

Så 100 -400 är det användbara området för mig
 
Jag använder nästan alltid D-rangeläget med 200 ISO. Går sällan över 400 och aldrig över 800 men med ett ljusstarkt objektiv (t ex Pentax M 50/1.7 som nämndes ovan) klarar jag mig ganska bra. Det är klart man skulle önska att bara kunna sätta ISO på auto och alltid få bra exponeringar oavsett hur man ställer tid o bländare men det skulle ju förstöra charmen med foto litegrann också ;-)
 
Jag använder nästan alltid D-rangeläget med 200 ISO. Går sällan över 400 och aldrig över 800 men med ett ljusstarkt objektiv (t ex Pentax M 50/1.7 som nämndes ovan) klarar jag mig ganska bra. Det är klart man skulle önska att bara kunna sätta ISO på auto och alltid få bra exponeringar oavsett hur man ställer tid o bländare men det skulle ju förstöra charmen med foto litegrann också ;-)

Intressant att Du nämne D-range jag har nämligen inte blivit klar på fördelarna med det och när det är bra, jag ser ju att det dubblar ISO när jag slår på det men vad ger det för fotografiska fördelar, och när är det mest lämpligt att använda?

Har inte använt över 800 någon gång ännu och då vid nattfoto med stativ, men verkar som jag kan köra Auto på 100-400 istället och klara mig ändå för lite brus stör inte mig om det ligger inom rimliga gränser såklart.
 
Vad jag förstår så ska funktionen öka det "dynamiska omfånget". Rent praktiskt så minskar risken att du får utfrätta högdagrar men samtidigt ökar risken för brus i skuggorna. Jag har inte gjort några vetenskapliga tester men eftersom jag fotar nästan uteslutande utomhus och gärna i fint väder så hoppas jag att jag får lite nytta av D-range.

Googlar man så kommer det upp en hel del trådar där självutnämnda experter har bestämda åsikter åt olika håll men jag hoppas att Pentaxingeniörerna visste vad de gjorde när funktionen togs fram....
 
På min K10D brukar jag oftast ha auto-ISO inställd på 100-640 och ställa in 800-1600 manuellt vid behov.
Tycker inte bruset vid ISO1600 är allt för störande i de flesta fall, speciellt inte om man använder RAW och inte behöver större utskrifter än A4. En bra RAW-konverterare hanterar bruset betydligt bättre än kameran gör för jpg.
 
Prova lightroom3, finns väl demoversioner man kan prova gratis (fanns förr i alla fall).
Det är nästan en liten kamerauppgradering, plötsligt kunde jag skruva upp iso'n ytterligare lite grand.
 
Så det vad D-range gör, bra att veta.

Fotar i RAW (DNG) och använder antingen PSE7 eller UFRAW ihop med Gimp som RAW konverterare och då kan jag vad jag märkt reducera brus ganska bra där så kanske inte så stort problem som jag trott.

Kul att höra Er andras erfarenheter man lär sig alltid något nytt då ;-)
 
Jag har väl ungefär samma erfarenheter som övriga: 400 verkar vara max-gräns för det mesta, men ibland kan man sträcka sig upp till 800. ISO1600 har jag nog aldrig lyckats med.

Däremot har jag inte lärt mig vid vilka tillfällen som 800 kan användas. Ibland får jag känslan av att ISO400 är att föredra framför ISO800 när det är riktigt mörkt.
 
Tack för tipsen, hur är pentax egen konverterare?

Den är tyvärr långt ifrån lika bra som kamerorna, upplevde den som krånglig och med dåligt reultat så avinstallerade den gansak snabbt och kör med de program jag nämde ovan och det funkar mycket bra.

UFRaw ihop med Gimp imponerar faktiskt rejält med tanke på att det är gratisprogram, kan utan problem jämföras med PSE7 i funktion iaf på den nivå jag jobbar.
 
Behöver lite tips av andra Pentaxianer med erfarenhet av min modell och vad den tål i ISO med bibehållen godkänd bildkvalitet (för en medelmåttig hobbyfotograf som mig), jag vet att höga ISO ger brus men ibland är det OK och att föredra framför att använda blixt vilket jag ogillar starkt.

Kameran har från ISO 100 - 1600 och jag har normalt Auto ISO ställt på 100-200 men nu med den mörka årstiden på väg så kan det vara bra att veta hur högt jag kan ställa upp den utan att bilderna blir kass, normalt använder jag ett Tamron 28-300mm med 3,5 - 6,3 som lägsta och då känns det som att det hjälper vid dåligt ljus att öka ISO för att kompensera.

Har även ett vanligt Pentax kit zoom 18-55 och en manuell glugg Sigma miniwide 28mm 2,8 kanske den är bättre iaf inomhus och vid landskap?

Vad anser Ni andra om detta klarar den att köras på 800 eller tom 1600 och vad bör jag tänka på med ev inställningar när jag använder höga ISO, kör normalt på AV läget??

Jag har just tittat på bilderna som Imaging-Resource har från K100 vid ISO 1600. Rätt mycket brus på jpg från kamera men betydligt bättre sen jag kört raw i PS Elements 8. Neat Image (gratis demo) på jpg har jag inte testat men det brukar ta ner bruset bra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.