Annons

k200d eller d60? Eller vilken dslr?

Produkter
(logga in för att koppla)

elpapo

Medlem
Tja, ny här på forumet och ny på dslr kameror.

Först skulle jag ha en d40 för 3690kr och standard objektiv. Sen köpte jag fototidningar och sökt på forum och läst recensioner. Nu är jag helt förvillad och snart förtvivlad. Vilken djungel av kameror!

Vilken skulle ni rekommendera och varför? Mitt mål är att lära mig fota bra bilder, inget speciellt ändamål.

Min egna sammanfattning för de 2 som känns mest aktuellt just nu enligt det jag läst de senaste dagarna (rätta mig gärna).

Bägge paket kostar ca 6000kr st.

Nikon D60 :
+ Bildkvalité, menysystem, ingår en sb400 blixt vid köp innan sista augusti, stor beg marknad på objektiv (men begränsat med VR antar jag).
- Ingen AF eller VR i huset = mkt dyrare objektiv, ingen liveview.
http://www.dustinhome.se/pd_5010148056.aspx

Pentax K200D
+ 2st objektiv, "vädertålig", display på ovansidan, byggkvalité, AF och VR.
- Bildkvalite (men enligt vissa test påstår de att den är lika bra som d60 poängmässigt), ingen liveview, tung.
http://www.dustinhome.se/pd_5010134375.aspx

På papperet ser ju K200D prisvärt och bra ut, men jag är lite "smittad" av Nikon hysterin.

Tack på förhand!

/Elpapo
 
Kolla upp lite vad du kan hitta för beg objektiv till Nikon redan nu så ser du ju på ett ungefär vad du kommer att behöva betala. Kolla efter vad det kostar att skaffa ett som du får med till k200d (som i stort är en k10d, en väldigt bra kamera). Det får du ju lägga till på priset om du köper en Nikon.
Är du helt ny tror jag nog att su kommer att uppskatta bildstabilisering i huset rätt mycket. Speciellt om du kommer att fota tele (jag antar att det andra objektivet är ett 50-200?).

Gå till en affär o känn o kläm lite också, aldrig fel.

Omn du blir biten kommer du snart vilja ha bättre objektiv. De är rätt dyra till bägge kameror men du får bara bildstabilisering med Pentaxen. Det blir ytterligare lite dyrare om du vill ha VR till Nikon skulle jag tro.
 
Eller köp en beg dslr direkt.

Kan du inte låna av nån bekant? De flesta känner väl nån som har en så många kameror som det sälj nu för tiden :)?
 
Tack för ett snabbt svar Patrik. Jag har klämt lite på d40 och d60. Det är ett begränsat urval kameror på min ort. Mina fotovänner har alla d300 och den spelar ju lite i en annan liga.

1800kr kostar teleobjektivet som du nämnde, ungefär lika mycket kostar en extra blixt till Pentaxen. Så de kvittar nästan varandra.

Ett jämförelsetest kamerorna emellan vore intressant.

Hittade detta iallafall:
http://www.cameralabs.com/reviews/Pentax_K200D/outdoor_results.shtml

Jo, det blir min första dslr. Kanske någon här på forumet har en beg att kränga till mig? :)
 
Jag har en Pentax K10D(vilket i princip är en K200D) just nu, och jag kan bara säga att jag är hur nöjd som helst. Jag skulle aldrig kunna ha råd med de typ av objektiv som jag har nu om jag valt Nikon, så är det bara. Letar man efter det mest prisvärda systemet på marknaden så är Pentax otroligt svår att slå.

Ett enkelt exempel: Min DA* 16-50mm f2.8, kostnad: 7500kr. Motsvarande från nikon kostar över 13.000kr och då är den inte äns stabiliserad.

Dessutom är det otroligt roande att se när man är ute med kompisar och det börjar regna och de i panik lägger ned sin kamera i väskan och jag bara står där och fortsätter som om ingenting hänt. =)
 
gäller det de dyra nikon modellerna så kanske valet är givet,men som instegmodell så får du mycket mer kamera med pentaxen än d60,har själv en d40 liggnas.tycker nog mer att nikons instegkamera är ett lätt alternativ till de som redan har en riktigt hus med ett antal af-s objektiv och som vill bära lätt för en stund.

kolla in tradera för beg,
 
skulle kunna svara välj nikon för då kan du låna objektiv av dina vänner. Men... Vad ska dom använda när ni är ute till sammans? Ska du då nöja dig med den glugg din vän behagar låna ut som hon/han inte känner att han kommer använda?
Trevligare att kunna bytlåna sytem egentligen några dagar.

Kör på Pentax, jag tycker faktiskt det. Det är en jäkligt bra kamera. Som Martin säger också. Billigare objektiv för likvärdig prestanda och med bildstabilisering.
 
Mm... lutar åt en k200d med 2 objektiv. Fick nyss se detta erbjudande, http://www.kameraexperten.se/?pid=352326 (D60 med liknande objektiv för 7000kr).

Jag velar ett par dgr till, tänkte ha kameran till nästa helgen som kommer iallafall. :)

Btw Ibbe, klarade din kamera vädertestet? :)

Som sagt, att k200d tål väder och vind väger tungt. Men d60 är inte en dålig kamera det heller...

Tack så långt!
 
"Felet" med Nikon blir ju att du inte får bildstabilisering till alla dina framtida gluggar eller vädertätat hus.

Om jag vore dig skulle jag köpa såhär. Pentax K200D + DA 18-55/3,5-5,6 II (6000) från www.cyberphoto.se (eller om du hittar billigare nån annanstans) och Samsungs 50-200mm för 1200 från samma ställe. Samsungs glugg är bättre, kitgluggen är bättre och du slutar på några hundra mer bara.

Annars så har cyber ett paket för 6 790kr. Värdepaket:
Pentax K200D + DA 18-55/3,5-5,6 II + UV-filter + laddset + 2GB minne + microfiberduk + väska

Plus då 1200 för Samsung 50-200. Totalt ca 8000.

Lite dyrare än du tänkt dig kanske men spara en månad till, du kommer ändå behöva minneskort o väska antagligen om du inte redan har sånt.

PS bara för att ge dig myror i huvudet ;)
Samsung GX-20 + Schneider Kreuznach D-Xenon 18-55/3,5-5,6, 7 995 kr. Typ samma som Pentax k20d.

Det som avgjorde mitt val, blev en k10d, när jag var i dina skor var bildstabilisering i huset och vädertätningen och lite annat smått o gott. Ratt på framsidan. DNG direkt. Plus att den var tung o skön och behaglig att hålla i.


Edit: www.photozone.de har många objektivtester. Kolla runt lite på hur det ser ut på objektiven du funderar på nu och i framtiden. Finns inte gluggen där så får du leta resultat på andra sidor. Men de har många tester.

Edit igen: Pentax har större skärm, 11 fokuspunkter mot Nikons 3. Och jag undrar om inte det är bättre sökare på k200d också om den är lik k10d. Isåfall 95% istället för 80%
 
Senast ändrad:
Köp Nikon om dina kompisar har det. Det är faktiskt väldigt smidigt att kunna låna t.ex. optik, batterier, reserv-hus osv av varandra. Inte minst bara för att testa lite special-optik (om de har det, kit-objektiv kanske man inte behöver låna av varandra...).

Jag lånar ofta ett 105mm macro av min far t.ex. Känner inte att jag behöver äga ett själv än. Han lånar ofta min SB-800 som extra slav-blixt.
 
Nikon D60 är en enkel kamera, sk instegskamera i motsats till Pentax K200D. Jag tycker att Nikon D60 egentligen ska jämföras med Canon 1000D, Sony A200/300 och Olympus E420 som är de andra instegskamerorna. På sådana kameror brukar det fattas en del funktioner som gör kameran billigare. Ett tips kan vara att kolla Nikon D80, eftersom den ska ersättas snart kanske den går billigt nånstans.

Jag är Pentaxägare och tycker att K200D är ett prisvärt och bra val, sen kan du titta lite på Olympus E520(liten sökare dock) oxå, kanske den minsta förutom E420. Magnus på Kamera&Bild tycker att Pentax K200D är ett bättre val än K20D pga att den har nästan allt som den dyrare modellen har.

Är liveview något viktigt för dig så kan du köpa senaste Kamera&Bild(kanske inte ute i butik än?) som testar Olympus E520 och Sony A300.
 
Efter ett par dagars velande så blev det slutligen en kamera. En Canon 450D http://www.kameraexperten.se/?pid=329518

Varför denna tvärvänding? Jo...

* Den är ny. Årets kamera 2008 för avancerade dslr enligt TIPA.

Varför inte d60?
Canon 450D kändes som mer kamera än d60, dock är d60 en grymt bra kamera med! Bara ca 1000kr dyrare än d60. Men betydligt fler finesser och bättre bildkvalité betyg enligt de flesta recensionerna.

Varför inte k200d?
Den är nog mycket bra, men jag hade ingen möjlighet att klämma och känna på den, leveranstiderna var ca 1 vecka. 450d ska jag få idag, dvs 1 leveransdag.

Nu är det bara att ge sig ut och fota i helgen! =o)

Jag tackar och bockar för tips & råd! Bra länk på objektivtestet med!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.