Annons

K200D eller A300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soteira

Medlem
Hej,

Jag hade tänkt köpa min första dSLR nu innan nyår och har kollat på främst Pentax K200D, Sony Alpha DSLR-A300 och Canon EOS 1000D.
Eftersom jag använder glasögon så tänkte jag att det kanske är viktigt, för är det inte svårt att använda sökaren med glasögon?
Känns lite krångligt att ta av dem varje gång man ska ta ett nytt foto... Är det värt att ha ett vädertåligt kamerahus (K200D), eller är live view viktigare? Vad skulle ni ta, och varför?
Inbyggd skakreducering verkar också väldigt användbart, något som Canon kameran inte har.
Jag kommer nog fotografera i städer, landskap, natur samt macro, troligtvis i RAW-format hela tiden.
Sedan en snabb fråga till; kan man använda objektiv från analoga SLR kameror till dSLR kameror?
Jag märkte även att Pentax objektiv verkar vara dyrare än Sony/Canon objektiv, en nackdel eftersom jag kanske får lust att köpa något i framtiden, och har inte så stor budget.

Kameran för högst kosta 5100 kr.
 
Varför inte gå till handlaren och kolla vilken kamera som du tycker att känner mest för?

Jag har själv glasögon och har under många års tid använt mig av diverse olika systemkameror utan problem.

Jag har nu en digital systemkamera med skärmsökare. Men jag använder inte skärmsökaren av ett antal orsaker. En är att kameran blir långsammare. En annan är att det blir inte lika stadigt. Och drar den mer ström.
 
Jag hade tänkt gå till en butik och kolla imorgon eller nästa vecka, men jag tror inte det spelar någon roll hur kameran känns i handen, man lär ju ändå vänja sig efter ett tag. Tänkte att det kanske vore intressant att få veta vad folk tycker här innan man går till butiken.
 
skulle tänka mig att du blir nöjd en längre stund med pentax eller sonyn modellen,väljer du canon modellen så vill du nog snart byta upp dig till 450d eller 40d rätt snabbt.så kolla uppåt till en 450d direkt isåfall.

äldre objektiv funkar men du får sätta in dig mer vilka som funkar till vissa modeller. sonyn har minoltafattning på sin kamera tex
alla pentaxhusen kan mäta ljuset genom objektivet genom nerbländning för en bra exponering,vet inte hur det är med sony och canon? så någon får fylla i där.
 
Till Sony kan du använda alla Minoltaobjektiv som är gjorda för autofokus, dvs objektiv som är tillverkade efter 1985. Du kan också använda gamla icke-AF objektiv med adapter, men då får du sköta allt helt manuellt som på den gamla goda tiden! :)
 
Jag hade tänkt gå till en butik och kolla imorgon eller nästa vecka, men jag tror inte det spelar någon roll hur kameran känns i handen, man lär ju ändå vänja sig efter ett tag. Tänkte att det kanske vore intressant att få veta vad folk tycker här innan man går till butiken.

Där tror jag du har fel faktiskt, fel i ergonomin är svårt att inte reta sig på tycker jag, inget man vänjer sig vid.
Man kan lära sig att tolerera eller rent av acceptera, men varför inte välja det som passar i stället?

Sedan om det är Canon, Nikon, Pentax eller Sony spelar mindre roll om man börjar från början utan historik som påverkar.

Så sätt dig ner och tänk efter vilken nivå du vill in på instegsnivå (D60), avancerad konsument (D90), semi pro (D300) eller pro (D3).
Tog Nikon som exempel men tag för all del valfritt märke.

Kläm på de olika tillverkarnas modeller i det valda segmentet och köp den som känns bäst.
"Klämma" för övrigt är ju något som nästan kräver en egen tråd för att gå in på ordentligt :)

Titta på kontot och justera efter tillgång på pengar och handla.

Det sista vore ju roligt om man slapp men det är ju sällan så.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.