Annons

K20:s inställningsmeny?

Produkter
(logga in för att koppla)

jrosen

Aktiv medlem
Hej jag har några frågor angående inställningarna i K20D:s C-meny.

Nr5. Timer för exponering
Någon som kan ge exempel på när jag har nytta av att ändra från standard 10s (till 3s eller 30s)?

Nr7. Koppla AE - AF-punkt
Om jag väljer på (2) här. Hur fungerar exponeringen då? Som spot, centrum fast i fokuspunkten, eller något helt annat?

Ja det var väl allt för tillfället.

En bonusfråga bara.
Någon som vet om det går att ställa in så det går att ta kortet även om focus är korrekt. Antar att det inte går då jag inte har hittat någon sådan inställning.
 
hmm... misstänker att du menar att du vill ta kort fast fokusen inte är korrekt? för e den korrekt e det bara att knäppa på. Men om du vill kunna ta en bild vart fokus än är så e det bara att ändra så att du ställer fokus med "af" knappen istället för att trycka ner avtryckaren halvt.
Dina andra frågor kan jag inte svara på då jag inte har huset i handen för tillfället...
 
Nr5. Timer för exponering
Någon som kan ge exempel på när jag har nytta av att ändra från standard 10s (till 3s eller 30s)?

Detta värde talar om hur länge som exponeringsmätaren är aktiv efter att du har aktiverat den genom en knapptryckning, exempelvis efter att ha tryckt ner slutaravtrycket halvvägs och sedan släppt det igen.

Om man exempelvis använder spotmätning och vill mäta flera olika ställen i bilden, så kanske 10 sekunder kan upplevas som för kort tid innan mätaren måste re-aktiveras och då kan man ju förlänga den. Om man känner att man inte har behov av 10 sekunder, så kan man ju ställa om den till kortare tid. Då är en fördel att det sparar lite ström.

När mätaren har slagit av kan man återaktivera den genom att trycka på exempelvis slutaravtrycket. Även gröna knappen aktiverar mätaren.

Håller man nere slutaravtrycket längre än mätarens aktiveringstid, så fortsätter ljusmätaren vara aktiv. Det är inte så att den plötsligt stängs av då.

Nr7. Koppla AE - AF-punkt
Om jag väljer på (2) här. Hur fungerar exponeringen då? Som spot, centrum fast i fokuspunkten, eller något helt annat?

Ljusmätningen är uppbyggd av 16 fält.
När man kopplar AE till AF, så mäter den ljuset från den eller de fält som AF punkten täcker.

Lite fel säga AF-punkt för punkterna är inte några punkterna. Den mittersta är ett kors, de i ändarna är formade som ett L och de mellan dem är formade som T. De längst ut är raka streck.

En del "punkter" täcker flera mätsegment, och det finns också mätsegment som innehåller flera "punkter". Så därför kan det inte bli någon riktig spotmätning.
Det är mer som centrumvägd mätning där centrum är i anslutning till af-"punkten".

Observera att AF-sensorna är ungefär 3 gånger större till ytan än de syns i sökaren.

Någon som vet om det går att ställa in så det går att ta kortet även om focus är korrekt. Antar att det inte går då jag inte har hittat någon sådan inställning.

Förstår inte vad du menar?
Om kameran har ställt in fokus korrekt, så kan du ju då ta ett kort, en bild.
Om autofokusen inte har ställt in skärpan än, så kan du inte ta ett kort medan den söker fokus, om du har kameran ställd i läge AF-S. Om kameran är ställd i läge AF-C så har du "slutaravtrycks" prioriterad bildtagning, den väntar alltså inte på att kameran har bekräftat skärpan.

Sen kan man ju alltid koppla över till manuell fokus och då kan man ta bilder hur fokuserade eller ofokuserade bilderna än är. Däremot så vill jag nog inte rekommendera denna inställning för den ofokuserade fotografen, för fotografen behöver ha visst fokus för att kunna ställa fokus menar jag.. Såvida fotografen inte sysslar med lomofotografi där det är en poäng om fotografen är just ofokuserad. :)

Man kan programmera AF-knappen till att antingen ställa fokus, eller att koppla ifrån fokus. Detta används med fördel tillsammans med QuickShift-objektiven. (Alla DA, DFA, DA Star och DA Limited objektiv - förutom DA 18-250 som saknar funktionen, men alla andra har den).

Om man flyttar autofokusens aktivering från slutaravtrycket till AF knappen, ja då kan du alltid ta bilden genom att trycka ner slutaravtrycket. Du är i praktiken i läge manuellt fokus. Autofokus kickar du igång med AF-knappen.

Eller så ställer du in att AF-knappen hoppar ur autofokusen. Du fokuserar med autofokusen som vanligt på slutaravtrycket, men när du vill fokusera manuellt eller helt enkelt lämna autofokusen, så trycker du AF knappen och kameran kommer inte fokusera vid nytt tryck på slutaravtrycket. Du är i manuellt fokus.

AF/MF omkopplaren behåller du i läge AF här.
 
Tack för svaren. Och ja det fattades ett lite ord där i frågan om fokus. Om "inte" fokus är korrekt, ska det vara...
 
Hej jag har några frågor angående inställningarna i K20D:s C-meny.

Nr5. Timer för exponering
Någon som kan ge exempel på när jag har nytta av att ändra från standard 10s (till 3s eller 30s)?

Nr7. Koppla AE - AF-punkt
Om jag väljer på (2) här. Hur fungerar exponeringen då? Som spot, centrum fast i fokuspunkten, eller något helt annat?

Ja det var väl allt för tillfället.

En bonusfråga bara.
Någon som vet om det går att ställa in så det går att ta kortet även om focus är korrekt. Antar att det inte går då jag inte har hittat någon sådan inställning.

Att ändra timern är nog inte ofta man behöver ändra på, men tar du många bilder kan 10s vara lång tid. Alternativt behöver du klättra upp på något, eller springa en bit, så du behöver 30. Men C-menyn är inte tänkt att vara sånt man ändrar ofta eller alls. De flesta användare ändrar antagligen endast någon enstaka C-inställning. De är till för specialanvändning och för användare med speciella krav.

AE till AF innebär att kameran prioriterar ljuset i AF-punkten, men det är inte spot utan fortfarande flerfältsmätning. I speciella situationer kan det vara användbart, men i princip flyttar det bara problemet. Om du har en väldigt mörk eller ljus miljö kommer kameran att felexponera om du fotar som vanligt, och detta kan kanske räddas om du i denna svåra miljö fokuserar på något som är mer 18% grått. Fast å andra sidan så får du ju ett större fel om det du fokuserar på är väldigt mörkt eller ljust....men det kan ju finnas situationer då du vill ha korrekt exponering där, och struntar i resten av bilden. Jag har läst flera personer som anser att det är bäst att låta bli, och istället lära sig kameran, och komensera om det behövs. Jag håller helt med. På den tiden jag bara hade centrumvägd mätning fick jag nästan aldrig en felexponerad bild, för jag visste exakt vilka mätfel kameran skulle göra i situationen och kompenserade för dem. Ju mer automatik man slår på desto sannolikare är det kanske att det blir en bra bild, men det är inte du som styr, utan du får se hur det blir.

Självklart går det att ta bild även om fokus inte är korrekt. Det smidigaste är att flytta AF till AF-knappen. DÅ har du full koll när du vill kameran skall fokusera, och du kan trycka av när du vill. OM du vill låta kameran sköta allt så är det bara att ställa in AF-C så går det alltid att trycka av, åtminstone på min K20, men det kan ha varit någon C-funktin jag ändrat på för det, kommer inte ihåg. Jag har köprt på AF-knapp i flera år och kan inte tänka mig att gå tillbaka. Enda nackdelen är att man måste förklara för folk som skall låna kameran att de måste fokusera först. (fortfarande irriterad att GRÖNT program inte är helautomatiskt....)
 
Jag tycker AE länkad till AF fungerar väldigt bra, framförallt i kombination med P-TTL blixt och manuellt val av fokuspunkt. Jag menar att ha AF länkad till AE är en förutsättning för P-TTL blixt för annars avläser den fel motiv och därmed exponerar fel. P-TTL avläser ju motivets reflektion för att värdera blixtljuset.

Tar man porträtt, oavsett om man kör med blixt eller inte, så anser jag att AE länkad till AF är en väldigt bra funktion, för då fokuserar man ju på ansiktet och det är viktigt att det får en jämn exponering och för ansikten fungerar oftast standarden om 18% grått i allmänhet bra, iaf för kaukasier.

Är det en högkontrastsituation så tas det hänsyn till det med eftersom det slår igenom på de andra punkterna. AE länkad till AF prioriterar den/de mätfält som ligger vid AF-punkten, ger det störst vikt, men läser av de andra också.
 
Angående fokusfrågan. Varför tror ni Pentax utelämnat ett sådant val, att bestämma om avtryckarn ska vara fokusprioriterad eller ej? I princip allt annat går ju att användardefinera.
 
Angående fokusfrågan. Varför tror ni Pentax utelämnat ett sådant val, att bestämma om avtryckarn ska vara fokusprioriterad eller ej? I princip allt annat går ju att användardefinera.

Vad menar du med det, det går ju att ställa in?
Det är ju det vi har beskrivit för dig här, hur man ändrar på det.
AF-S innebär att bilden tas när det är fokus, om man har fokus på slutaravtrycket.
AF-C innebär att man kan ta bilden ändå.
Det är ju bara att koppla om.
AF-S utan fokusprioriterat avtryck är AF-C. Det är inte svårare än så.

Och vill man inte ha fokus på slutaravtrycket så kan man koppla bort det genom att ha fokus på AF-knappen. Och man kan också koppla så att AF-knappen byter till manuellt fokus. (dessa två funktioner fungerar bäst ihop med objektiv som har Quick-Shift).
 
Jag ber om ursäkt Roland om jag har varit otydlig. Jag har förstått det som tidigare skrivits.

Inställning som jag hade velat ha, är att få bort fokusprioriteten från AF-S, när man valt att aktivera af vid halvpress på huvudavtryckaren/exponeringsknappen. Hade det valet i min Nikon F70.

Med att inte ha fokusprioritet, menar jag att man kan exponera även om kameran inte är klar med skärpeinställningen. Kan vara så att jag benämner det fel.

Det är inte så att jag inte vill låsa fokus (alltså jag vill jobba i AF-S och inte AF-C), men ibland uppstår situationer då kameran inte behagar hitta fokus när jag vill ta kortet. Då blir det ju så att man snällt får vänta och ögonblicket är allt för ofta borta.

Har löst det nu med avaktivera af med AF-knappen, men det är inte optimalt. Det går visserligen snabbare än att ändra till AF-C, men bra mycket långsammare än att bara trycka ner avtryckaren helt. Visst lösningen finns i att flytta af helt till AF-knappen, men det var inte riktigt det jag var ute efter.

Så för att sammanfatta det hel, så finns det alltså ingen möjlighet att inte ha fokusprioritet på exponeringsknappen, i AF-s läget, om man vill ha af vid halvpress?
 
Jag förstår vad du menar, men jag förstår inte varför du inte använder AF-C för det. Använder man AF-C för statiska motiv så är det samma resultat som AF-S, det vill säga kameran fokuserar och sen stannar fokuset när fokuset är uppnått. Skillnaden är att med AF-C så kan man trycka ner avtryckaren innan fokuset har uppnåtts, vilket ju är vad du vill kunna göra.

Däremot, om motivet rör på sig så kommer också AF-C att röra fokus. Fast det är ju en fördel då eftersom man vill väl ha motivet skarpt. Men är motivet stilla så är också AF-C stilla. Det håller inte på och fokuserar hela tiden. När den har hittat fokus så håller den sig där ända tills motivet rör på sig, eller när man flyttar kameran och fokuserar på något annat, då först ställer den om sig.
AF-C = AF continous. Inte att den fokuserar hela tiden, men att den kollar fokus hela tiden. Och är fokuset inte förändrat, så fokuserar den inte.
 
Du har övertalat mig Roland. Blir jag bara bättre på att arbeta med fokuspunkterna, så bör jag inte behöva låsa fokus för att kunna omkomponera.
 
:) Jag komponerar och väljer fokuspunkt i samma rörelse för det går mycket fortare än att fokusera först och komponera bilden sen.. Men det är nog en vanesak.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.