Nr5. Timer för exponering
Någon som kan ge exempel på när jag har nytta av att ändra från standard 10s (till 3s eller 30s)?
Detta värde talar om hur länge som exponeringsmätaren är aktiv efter att du har aktiverat den genom en knapptryckning, exempelvis efter att ha tryckt ner slutaravtrycket halvvägs och sedan släppt det igen.
Om man exempelvis använder spotmätning och vill mäta flera olika ställen i bilden, så kanske 10 sekunder kan upplevas som för kort tid innan mätaren måste re-aktiveras och då kan man ju förlänga den. Om man känner att man inte har behov av 10 sekunder, så kan man ju ställa om den till kortare tid. Då är en fördel att det sparar lite ström.
När mätaren har slagit av kan man återaktivera den genom att trycka på exempelvis slutaravtrycket. Även gröna knappen aktiverar mätaren.
Håller man nere slutaravtrycket längre än mätarens aktiveringstid, så fortsätter ljusmätaren vara aktiv. Det är inte så att den plötsligt stängs av då.
Nr7. Koppla AE - AF-punkt
Om jag väljer på (2) här. Hur fungerar exponeringen då? Som spot, centrum fast i fokuspunkten, eller något helt annat?
Ljusmätningen är uppbyggd av 16 fält.
När man kopplar AE till AF, så mäter den ljuset från den eller de fält som AF punkten täcker.
Lite fel säga AF-punkt för punkterna är inte några punkterna. Den mittersta är ett kors, de i ändarna är formade som ett L och de mellan dem är formade som T. De längst ut är raka streck.
En del "punkter" täcker flera mätsegment, och det finns också mätsegment som innehåller flera "punkter". Så därför kan det inte bli någon riktig spotmätning.
Det är mer som centrumvägd mätning där centrum är i anslutning till af-"punkten".
Observera att AF-sensorna är ungefär 3 gånger större till ytan än de syns i sökaren.
Någon som vet om det går att ställa in så det går att ta kortet även om focus är korrekt. Antar att det inte går då jag inte har hittat någon sådan inställning.
Förstår inte vad du menar?
Om kameran har ställt in fokus korrekt, så kan du ju då ta ett kort, en bild.
Om autofokusen inte har ställt in skärpan än, så kan du inte ta ett kort medan den söker fokus, om du har kameran ställd i läge AF-S. Om kameran är ställd i läge AF-C så har du "slutaravtrycks" prioriterad bildtagning, den väntar alltså inte på att kameran har bekräftat skärpan.
Sen kan man ju alltid koppla över till manuell fokus och då kan man ta bilder hur fokuserade eller ofokuserade bilderna än är. Däremot så vill jag nog inte rekommendera denna inställning för den ofokuserade fotografen, för fotografen behöver ha visst fokus för att kunna ställa fokus menar jag.. Såvida fotografen inte sysslar med lomofotografi där det är en poäng om fotografen är just ofokuserad.
Man kan programmera AF-knappen till att antingen ställa fokus, eller att koppla ifrån fokus. Detta används med fördel tillsammans med QuickShift-objektiven. (Alla DA, DFA, DA Star och DA Limited objektiv - förutom DA 18-250 som saknar funktionen, men alla andra har den).
Om man flyttar autofokusens aktivering från slutaravtrycket till AF knappen, ja då kan du alltid ta bilden genom att trycka ner slutaravtrycket. Du är i praktiken i läge manuellt fokus. Autofokus kickar du igång med AF-knappen.
Eller så ställer du in att AF-knappen hoppar ur autofokusen. Du fokuserar med autofokusen som vanligt på slutaravtrycket, men när du vill fokusera manuellt eller helt enkelt lämna autofokusen, så trycker du AF knappen och kameran kommer inte fokusera vid nytt tryck på slutaravtrycket. Du är i manuellt fokus.
AF/MF omkopplaren behåller du i läge AF här.