Annons

K20 felfokuserar på vissa objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

uffes

Aktiv medlem
Testar en beg K20 inför ett köp och har upptäckt att den felfokuserar med min F-100 macro och F-1,4/50. Fokus hamnar närmare än kameran än tänkt motiv. Macro objektivet märks naturligtvis tydligast eftersom det alltid är korta avstånd och kort skärpedjup, medan 50:an märks mest vid avstånd nära närgränsen. Andra objektiv som DA 55-300 och DA 18-250 fokuserar den rätt. Den individuella justeringsmöjlighet som finns i menyn förbättrar men räcker inte till. Hur kan det bli så här och vad gör man?

Förbryllad
Uffe

Testar en beg K20 inför ett köp och har upptäckt att den felfokuserar med min F-100 macro och F-1,4/50. Fokus hamnar närmare än kameran än tänkt motiv. Macro objektivet märks naturligtvis tydligast eftersom det alltid är korta avstånd och kort skärpedjup, medan 50:an märks mest vid avstånd nära närgränsen. Andra objektiv som DA 55-300 och DA 18-250 fokuserar den rätt. Den individuella justeringsmöjlighet som finns i menyn förbättrar men räcker inte till. Hur kan det bli så här och vad gör man?

Förbryllad
Uffe

Hej Uffe. Det kan vara fel på sensorn men även på objektivet. Jag tycker du ska kolla upp eventuell reparation hos pentax för att rätta till det.

Ett annat tips med macro är att alltid fokusera manuellt, av anledningen just att skärpedjupet är så kort!

Lycka till!

Förbryllad
Uffe

Jag är fortfarande förbryllad över varför inte kamerorna fixar detta. Jag har accepterat att om det skall gå riktigt fort så måste kameran göra en bedömning av hur stort felet är och sedan justera, men sedan måste ju kameran kunna verifiera om det blev skarp eller inte. Och Pentax är ju kända för att de gör en kontroll till, så hur kommer det sig att kameran ibland har fel, och hur i h-e kan det skilja mellan olika objektiv.

Varför köpa Pentax?

Har bara ikväll sett två trådar som diskuterar fel och/eller tveksam funktionalitet på Pentax DSLR K20. Ingen vidare reklam precis. I och för sig kommer jag (59) aldrig att byta från Nikon, men om jag skulle välja kamera för första gången, skulle Pentax ha fallit bort som alternativ bara efter kvällens läsning om snedmonterad (?) sensor och felfokuserande objektiv. Jag menar Canon och Nikon = tillförlitlighet. Kanske inte så konstigt att dessa två märken är marknadsledande ...

Båda dina zoomar har högre F-tal än 2.8, alltså är det inte samma sensorer som används till fokuseringen. Detta är ena biten.
Den andra är ju att det är lite svårare att se en felfokusering med små bländare... Både makro och 50F/1.4 är ju ANINGENS känsligare än ett 55-300 med minstabländare på 4-5.8!

Hej alla som engagerat sig!

När det gäller F-100/2,8 makro-objektivet så räckte den inbyggda objektivindividuella justeringen i kameran till för att ordna problemet, när jag väl förstod hur det fungerade. En suverän funktion i sig.
Vad gäller f-50/1,4 så räckte justeringen inte riktigt till.Men kan bara märkas vid närgränsen omkring 0.5meter och det korta skärpedjupet vid full glugg. men eftersom jag känner till det, kan jag i sådana extremfall fokusera manuellt. I övrigt sväljer skärpedjupet fokuseringsproblemet. Jag känner mej nöjd med detta och köper kameran. Otroligt gediget kamerahus.

Tack alla ni som ville ge råd och hjälp.

Uffe

Hej alla som engagerat sig!

När det gäller F-100/2,8 makro-objektivet så räckte den inbyggda objektivindividuella justeringen i kameran till för att ordna problemet, när jag väl förstod hur det fungerade. En suverän funktion i sig.
Vad gäller f-50/1,4 så räckte justeringen inte riktigt till.Men kan bara märkas vid närgränsen omkring 0.5meter och det korta skärpedjupet vid full glugg. men eftersom jag känner till det, kan jag i sådana extremfall fokusera manuellt. I övrigt sväljer skärpedjupet fokuseringsproblemet. Jag känner mej nöjd med detta och köper kameran. Otroligt gediget kamerahus.

Tack alla ni som ville ge råd och hjälp.

Uffe

Ville bara dubbelkolla så du tänker på att AF-punkten är mycket större än den lilla röda pricken som dyker upp. Många som fotat på lutande linjal som trott sig ha frontfokus.

Har bara ikväll sett två trådar som diskuterar fel och/eller tveksam funktionalitet på Pentax DSLR K20. Ingen vidare reklam precis. I och för sig kommer jag (59) aldrig att byta från Nikon, men om jag skulle välja kamera för första gången, skulle Pentax ha fallit bort som alternativ bara efter kvällens läsning om snedmonterad (?) sensor och felfokuserande objektiv. Jag menar Canon och Nikon = tillförlitlighet. Kanske inte så konstigt att dessa två märken är marknadsledande ...

Problem försvinner bara så länge man lyckas hålla kvar huvudet i sanden.

Micke.

jösses vilket gammal troll vi fått här då,
Sätter man sig in i saker så kan man hitta diverse fel och kan nog med säkerhet säga att om alla gjorde det så skulle nog 50% av användarna på fotosidan märka att det finns möjlighet att få ännu bättre fokus på sina sakerna och inte bara använda sakerna i god tro för det kan diffa oavsett kameramärke.
och läser du på ditt kära nikonforumet så finns det även de som tar upp felexponering felfokusering och annat som felmedelanden.

Prata inte med troll, då får de svans.

Ej riktat till troll utan till andra som läst:
Mig veterligt var det Nikon och framförallt Canon som uppfann front och bakfokus. Har tidigare inte förekommit alls på Pentax vad jag vet, och förekommer fortfarande väldigt lite (mest folk som inte vet hur stor AF-sensorn är, samt ett eller annat troll som aldrig ens sett en Pentax).

I mitt fall handlade det om att att fokusen låg 2 mm !!!! fel och att den var vriden 2 mm !!!!. Troligen långt under marginalerna hos någon tillverkare. Det intressant var att med 2 minuters arbete har jag nu 0 mm fel i fokus och planhet. Slå det den som kan :) Varför fixa ett problem som aldrig märks i verkligheten?....För att det gick att fixa så klart :) Skall man mäta sin fokus så noggrant som jag gjorde; nej det skall man nog inte, för då kommer nog de allra flesta (oavsett tillverkare) att hitta fel.

Prata inte med troll, då får de svans.

Ej riktat till troll utan till andra som läst:
Mig veterligt var det Nikon och framförallt Canon som uppfann front och bakfokus. Har tidigare inte förekommit alls på Pentax vad jag vet, och förekommer fortfarande väldigt lite (mest folk som inte vet hur stor AF-sensorn är, samt ett eller annat troll som aldrig ens sett en Pentax).

I mitt fall handlade det om att att fokusen låg 2 mm !!!! fel och att den var vriden 2 mm !!!!. Troligen långt under marginalerna hos någon tillverkare. Det intressant var att med 2 minuters arbete har jag nu 0 mm fel i fokus och planhet. Slå det den som kan :) Varför fixa ett problem som aldrig märks i verkligheten?....För att det gick att fixa så klart :) Skall man mäta sin fokus så noggrant som jag gjorde; nej det skall man nog inte, för då kommer nog de allra flesta (oavsett tillverkare) att hitta fel.

Ja du Peter, skulle alla mäta upp sina objektiv med dina krav blev det nog kaos.
Och Joakim, du kan alltid använda mina inlägg som du vill, du får livstidsgaranti.
Ett litet "aber" det är svårt att htta ett Sigma400/5,6 Apo macro till Pentax, skule det vara möjligt att bygga om från låt oss säga Nikon till Pentax och behålla ljusmätning och autofocus?
Rent mekaniskt tror jag att jag skulle klara det.

Trevlig helg!
Micke..

Kan du inte se fokusfelet när du skalat ner bilden till ca 1.5 MP (1500x1000) så är felet för litet för att EGENTLIGEN vara en garantiåtgärd - men dom flesta verkstäder håller sig som tur är inte till denna ganska släpphänta allmänregel. Men enligt boken så är det så för dom flesta kameramärkena - räknat enl. nogrann granskning av bild utskriven i viss storlek blablabla...

Konvertering med full funktionalitet är mycket svårt, mellan alla märken utom Sigmas kamerahus och Canon-optik... (Sigma licencierade kommunikationsprotokollen mellan optik/hus av Canon - dom är i stort sett identiska). Så ljusmätningen och automatisk nerbländning blir nog svårt att behålla. Och eftersom AF kräver en elektrisk positionsåterkoppling så är även detta svårt, men man kan ju slakta ett värdelöst FA för att plocka loss fokuspositioneringen om bara vridvinklarna stämmer.. ojojoj. Njae.

Jag har samma problem med Voigtländer 125/2.5APO makro till Nikon F - helt omöjligt att få tag på.

Annat bra sätt?

Ville bara dubbelkolla så du tänker på att AF-punkten är mycket större än den lilla röda pricken som dyker upp. Många som fotat på lutande linjal som trott sig ha frontfokus.

Oj, detta svar har jag inte sett. Jo, det är nog så att jag kollat mot en måttstock som "lutar". Alltså fokuserat i vinkel mot måttskalan.
Vad ska man använda? Har tidigare sett något om testskiva,

Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar