ANNONS
Annons

K10D's inbyggda blixt klarar ej high-speed sync?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så, om jag vill fotografera skateboarding, vad ska jag använda då? High Speed Sync? Stroboskopfunktion?
Och då måste jag köpa en extern blixt till min K10D, men då kan inte Soligor DG-420Z (1400 kr) duga då den saknar de funktionerna, utan snarare en Sigma EF-500 DG Super (2200 kr)? Pentax har ju sin AF 360 FGZ (2000 kr), men då är väl Sigman ett bättre val? Den är i alla fall mycket kraftfullare.

HSS(high speed..) med kortare slutartid eller blixt på andraridån kanske 1/30s och panorering. Sigman funkar nog bra.

Tack för svaret!

Så high-speed sync ger korta slutartider, men det gör då inte stroboskopblixt? Är det som en helt vanlig blixt (fast kanske svagare så den inte måste laddas upp helt för varje bild?) fast de skickas ut med en täthet så man till exempel kan ta en bildserie där blixten utlöses på varje bild?

High-speed sync vs stroboskopblixt

High-speed sync är ett sätt att komma runt problemet med kamerans synktid(kortaste slutartid för att blixtpulsen ska nå hela sensorn/filmen). Kortare slutartider använder sig av en spaltöppning som rör sig framför sensorn/filmen. HSS används för att kunna använda kortare slutartider än 1/100s-1/250s för att matcha ljuset utomhus.
Stroboskopblixt innebär att man ställer in antal blixtar, styrka och frekvensen(blixtar/sekund). Används med öppen slutare för att tex visa en rörelse. Blixten används manuellt och en blixt behöver några sek för att bli fulladdad från 0.

Jaha, okej, men tack då. Då vet jag att jag behöver en blixt med High Speed Sync, och köper jag en blixt blir det nog Sigman.
Fast den funkar inte trådlöst, det är riktigt synd. Hoppas det kommer en uppgradering av den som gör att den kan användas trådlöst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar