Annons

K10D's inbyggda blixt klarar ej high-speed sync?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Är det så?

Kan man inte få high-speed sync med den inbyggda blixten i K10D? Alltså att kunna använda snabbare slutartider än synktiden 1/180 med blixt?

Solen i Thailand lyste starkt och när jag då ville lätta upp ansikten med blixten så fick jag aldrig snabbare slutartid än 1/180 hur jag än gjorde. Och 1/180 är lång tid när solen vräker ner från en blå himmel, särskilt om man samtidigt vill ha stor bländaröppning för att få kort skärpedjup.

Hade det fungerat bättre med en extern blixt? Klarar de high-speed sync?

Hur är det med andra tillverkares inbyggda blixtar? Klarar de high-speed sync?
 
Känner inte till en enda kamera med inbyggd blixt som klarar high speed sync. De saknar styrkan för det.
 
För att få höghastighetssync (kallas HSS i Pentax systemet) så behöver du en P-TTL kompatibel extern blixt som stödjer den funktionen, vilket Pentax AF360FGZ och AF540FGZ gör (och egentuellt också AF220FGZ, jag har inga data på den än, den är ej släppt på marknaden än).

Höghastighetssync innebär att blixten går över till en puls-blixt, s k "strobo-flash", alltså att blixten ger korta, snabba pulser av blixtljus. Då kan den synca upp till 1/4000. Nackdelen är att räckvidden halveras till, ja, hälften jämfört med utan pulsblixter.

Den inbyggda blixten har ej den kapacitet som behövs för att klara HSS.

Hälsar
R
 
OK, jag hade fått för mig att HSS borde funka även med inbyggda blixtar, men bevisligen gör det ju inte det.

Men har det med styrkan på blixten att göra? För upplättning behövs ju inte så kraftig blixt egentligen. Men man kanske tappar för mycket i.o.m. pulsningen?
 
För att klara pulsblixtar, så måste blixten klara att ladda upp sig väldigt snabbt och det är den styrkan - den farten - som inbyggda blixtar ej mäktar med. Det kostar pengar att göra snabba kretsar som klarar plusblixtar och det lägger man ej ner på inbyggda blixtar, dessutom äter funktionen batterier vilket heller inte är främjande för en blixt som även är en kamera också *ler*...

HSS är ej upplättningsblixt, den kanske kan användas som det, men det är ej det primära syftet. Det används mest för specialeffekter som att frysa vissa rörelser som vattendroppar i luften och andra kuliga grejjer...

För en upplättningsblixt känns det som rejäl overkill.

Hälsar
R
 
Uppladdningshastigheten förstås ja. Tack.

Nej förvisso, HSS är inte = upplättning enbart.

Men i min specifika fråga var det ju det som var intressant för mig - att kunna få upplättningsblixt med korta slutartider.

Nåja... man får väl börja fundera på en riktig blixt också då kanske. Och sen var det ju den där 16-50/2,8 också. Ett batterigrepp kunde kanske vara bra också. Och så måste jag nog ha ett ordentligt stativ. Hmmm... fram med miniräknaren och plånboken... svårt att få det att gå ihop :)
 
Tror inte det har så mycket med uppladdningstiden att göra utan den mer hur mycket laddning kondensatorn i blixten kan hålla. Som redan skrivits så halveras styrkan på blixten iom att den ger ifrån sig flera blixtar under kort tid. Min externa blixt tar ett par sekunder för att ladda upp helt och har man då i åtanke att HSS fungerar på 1/4000 så hinner den nog inte ladda så mycket under den korta tid.
 
Roland Mabo skrev:

HSS är ej upplättningsblixt, den kanske kan användas som det, men det är ej det primära syftet. Det används mest för specialeffekter som att frysa vissa rörelser som vattendroppar i luften och andra kuliga grejjer...

Tvärtom. Du har ofta längre brinntid på blixten vid HSS än vid en normal blixtexponering eftersom blixten måste tändas flera gånger för att reflekteras på hela filmen/sensorn.
 
Uppladdningstid för pentaxblixtar

Gällande snabba uppladdingar av blixten vid alla typer av foto så såg jag att en kamrat med nikonsystem hade ett batteripack likt en kasset som han trycker in batterifacket på blixten vilket gjorde att uppladdnigstiden blev extremt kort.

Finns det något liknade till pentax? Har själv en AF540FGZ.
 
HSS = upplättningsblixt!

Roland Mabo skrev:

HSS är ej upplättningsblixt, den kanske kan användas som det, men det är ej det primära syftet. Det används mest för specialeffekter som att frysa vissa rörelser som vattendroppar i luften och andra kuliga grejjer...

För en upplättningsblixt känns det som rejäl overkill.

Hälsar
R

Hej Roland,

Tyvärr så är detta fel, en HSS blixt fryser inte vattendroppar e.t.c. Eftersom det blir en hel serie med blixtar över en tid som är längre än din synktid, så kommer det att bli ett helt annat resultat.

Nej HSS är helt enkelt tänkt som upplättningsblixt.

Här kommer en länk som visar detta:
HSS vs ordinary flash

Du han själv se detta genom att ta ett kort med kort slutartid och observera HSS blixtarna. Det brukar vara fullt möjligt att se pulserna. Det blir inga 1/4000 för blixten inte.

Problemet är att vid korta exponerigstider så är det endast en smal springa som passerar sensorn/filmen och den måste belysas under hela tiden som den passerar. Denna tid är mycket längre än tiden som Du har ställt in på kameran. Belysningen görs istället då med ett antal små blixtar.

Problemet är inte uppladningstiden utan det faktum att man exponerar bara en liten del av sensorn för varje blixt, kanske bara 10-20 %, resten faller på ridån, blixten laddar inte upp sig emellan pulserna, den doserar bara ut befintlig energi på flera små blixtar.

Detta skulle i teorin kunna bli hur bra som helst, men eftersom det mesta belyser ridån istället för sensorn, så blir verkningsgraden usel.


/Jörgen
 
Rörigt

Nu börjar det bli rörigt i tråden.
För att frysa vattendroppar och snabba företéelser i innomhusmiljö använder man blixtljuset som enda ljusskälla för att inte röra till det med rörelseoskärpa och färgtemp.Stroboskop och HSS kan oxå användas för "multiexponeringar".
Upplättningsblixt är ett ljustillägg till en normalt exponerad bild för att lätta upp skuggor.
Om man då använder manuell, auto, TTL eller HSS blixt avgörs ju av fotografen och miljön.
HSS används oxå till djurbilder tex fåglar utomhus.
Det är antagligen så snabba och högfrekventa pulser så ljuset inte slocknar före nästa puls, därför kan det upplevas som en lång blixttid.
På 70-talet kom thyristor styrning av blixtar som medgav att spara delar av laddningen kondensatorn som inte blixten använde i avfyringen, då kan man fyra av blixten igen utan att vänta på uppladdning.
 
Ännu rörigare?

Hss kan inte användas för multiexponeringar, eftersom blixtpulserna belyser var sin del av filmrutan, inte hela filmplanet på en gång. Resultatet blir inte detsamma som med en stroboskopblixt.

Däremot ger ett antal blixtar (stroboskop), när slutaren är helt öppen, en exponering per blixt. Detta ger möjlighet att multiexponera ett objekt som rör på sig och på så sätt fånga dess väg på en bild.

/Jörgen
 
Det som fryser en rörelse är ju beroende på hur lång exponeringstid man har. Med en vanlig blixturladdning blir den tid som ljus faktiskt träffar sensorn väldigt kort. Med HSS är det ju istället slutaren som styr, eftersom sama mängd ljus träffar sendorn under hela exponeringen. Om man ställer in 1/1000 så lär ju droppen bli rätt frusen även med HSS. Tittar man på t.ex. studioblixtar så brukar blixtiden vara ca 1/500, så där är en 1/1000 med HSS kortare. Systemblixtar brukar ge kortare blixtar, har inte sett några siffror för 360 och 540.
 
Blixtsyncläget på en K10D är 1/180 (oavsett blixt), med HSS når man upp till 1/4000. Gamla Z-1p hade 1/8000 slutare och 1/250 i blixtsync, kanske det kommer i en framtida DSLR från Pentax...

Hälsar
R
 
Praktiskt

quarc skrev:
Det som fryser en rörelse är ju beroende på hur lång exponeringstid man har. Med en vanlig blixturladdning blir den tid som ljus faktiskt träffar sensorn väldigt kort. Med HSS är det ju istället slutaren som styr, eftersom sama mängd ljus träffar sendorn under hela exponeringen. Om man ställer in 1/1000 så lär ju droppen bli rätt frusen även med HSS. Tittar man på t.ex. studioblixtar så brukar blixtiden vara ca 1/500, så där är en 1/1000 med HSS kortare. Systemblixtar brukar ge kortare blixtar, har inte sett några siffror för 360 och 540.

Refererar till min länk i mitt första inlägg.

Det verkar snart vara dags att prova hur detta fungerar, alla pratar bara teori just nu :)

Återkommer en solig dag...

/Jörgen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.