Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D vs D80 vs 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

nylle

Medlem
Hej,

Jag ska precis skaffa mig min första digitala systemkamera, och funderar lite på skillanderna mellan olika system.

Jag fotade ganska mycket för några år sedan men jag sålde min EOS 50 med objektiv för ca 2 år sedan. Jag hade inte tid med fotograferingen och tänkte gå över till digitalt.

Så nu tänkte jag dra igång det hela igen, och eftersom jag ska till NY i nästa vecka planerar jag att titta förbi B&H och köpa grejerna där.

Frågan är dock vilket system man ska satsa på. Jag har inte kvar något från mitt Canon-system, men funderade ändå på en 400D eftersom jag är van med Canon.

Men nu har jag läst rätt mycket bra om Pentax K10D, och sedan verkar Nikon D80 också vara bra.

Jag kommer antagligen fota ganska mycket inomhus och är därför intresserade av ljusstarka objektiv. Just nu funderar jag på ett Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Aspherical komplementerat med ett canon EF 35mm f/2.0.

Finns det några speciella fördelar/nackdelar med de olika systemen?
 
Gå till en butik som har alla tre husen, kläm och känn.
Efter det kan du inte välja fel.
Bildkvaliten är lika.

Micke.
 
Om du ska fota mycket inomhus så skulle jag välja en kamera med inbyggd stabilisering, dvs K10D i det här gänget. Annars så finns det ju fler alternativ från Sony, Olympus etc också.
 
vad gäller ergonomi så är D80 absolut bäst i gänget 400D D80 och k10d...
k10d gillade jag inte alls så greppet är väldigt grunt...
 
RE1NE V1NDEBR0 skrev:
vad gäller ergonomi så är D80 absolut bäst i gänget 400D D80 och k10d...
k10d gillade jag inte alls så greppet är väldigt grunt...


Samsung GX10 som i princip är identisk med K10D har just ett djupare grepp.

Man bör nog inte uttala sig generellet om ergonomi då vi alla är olika skapta men i använadrundersökningar brukar K10D få höga betyg även där.
 
Det blev en 400D. Jag har inte så stora händer, och min flickvän har ganska små så det passar ganska bra.

Jag har tagit ~1000 bilder nu och är hittills väldigt nöjd. Anledningen att det blev canon var dels gammal vana och dels att jag inte tyckte det fanns någon Nikon som hade tillräckligt bra pris.

Planen är att uppgradera till ett 40D-hus (eller dess efterföljare) om jag fotar tillräckligt mycket. Närmaste inköpet blir nog ett Sigma 30 1.4 för att kunna fota mer inomhus utan blixt.

Tack för synpunkterna!

//Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.