Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D - underexponerar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Precis köpt en beg. K10D, verkar vara en trevlig kamera på många sätt... Men, den underexponerar rätt rejält. Är det normalt? Använder 18-55 optiken. Får ställa upp den 0,7 för att få "normala" bilder direkt ur kameran.

Bilagor

• DSC_1924.jpg
    DSC_1924.jpg
    13.5 KB · Visningar: 116
Har för mig att Pentax lagts sig på den säkra sidan och därför underexponerar lite.
Kör min K20D nästan konstant +0.5 när jag fotar jpg.

När jag kollar tillbaka på gamla bilder från min k10 så exponerar den under vad min k-7 gör. Tycker spontant att bilderna direkt ur k10an ser bättre ut många gånger.

Behöver ju inte betyda att det inte är fel på din kamera heller!

Tack. Nej, det är inget fel på kameran. Mer mig isf som är van min Nikon som precis ligger på gränsen till överexponerat. En vanesak helt enkelt.

Precis köpt en beg. K10D, verkar vara en trevlig kamera på många sätt... Men, den underexponerar rätt rejält. Är det normalt? Använder 18-55 optiken. Får ställa upp den 0,7 för att få "normala" bilder direkt ur kameran.

Hade en K10 förut och jag upplevde nog att den exponerade rätt om jag mätte tex spot mot en grå yta och kollade histogrammet sen. Däremot var det lite knepigt att få blixtexponeringen bra på mitt ex där fick jag dra i plus spaken lite. Om jag jämför med min K5 så tycker jag att den ger en generellt rikare exponering, nästan lite för mycket, både med blixt och utan.

Mvh Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar