Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D till GF1?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Jag har haft DSLR i några år nu och fotar allt mindre och mindre med den. Anledningen är främst att den är för bökig att ta med sig när jag inte planerar att det skall bli fotande. Min nya kompaktkamera (stöt/vattentåliga Panasonic Lumix FT1) följer med mig varje gång till stallet. Orkar/vågar inte ta med mig K10D med någon av objektiven jag har. Nu när vi var i fjällen så stannade K10D hemma medans FT1'an låg i fickan varje dag och användes flitigt för filmande i backen och på 4-åriga dottern när hon lärde sig åka skidor.

Under lite slösurfande i stugan på kvällen så upptäckte jag att Samsung kommer ut med en ny modell i 4/3 och sen upptäckte jag även Panasonic GF1 och Olympus EP1/2.

Funderar på om jag skall sälja av hela Pentax-utrustningen och satsa på någon av dessa (dock ej EP1)?

Eftersom jag idag redan står med en äldre DSLR så kanske jag inte upplever att bildkvalitén kommer försämras - kanske t.o.m tvärtom?

Det jag oroar mig lite för är att det är för bökigt att ändra bländare mm under tiden man fotar. Vill inte gå in i menyer och krångla utan jag vill vrida på rattar osv.

Vad tror ni? Främst över bildkvalitén och handhavande K10D vs GF1?

Åker till MM idag för att pilla på dem live, men är nyfiken på vad ni har att säga. :)

Hej Karin!
Tittade på dina bilder och de är verkligen mycket bra. Vilket kanske kan vara bra att veta ;)
En systemkamera är bra till mycket - särskilt med all utrustning du skaffat. Den kan inte helt ersättas av en kompakt - vare sig vad gäller känsla eller resultat. Men en kompakt är ett nästan nödvändigt komplement - för vem orkar släpa på alla prylar alltid...
Att återskaffa en systemutrustning i din klass är både dyrt och tar tid. Och tyvärr är väl beg priser på Pentax inte astronomiska. Jag tycker det vore dumt att byta bort systemet - men tycker absolut du ska skaffa en kompakt. Tycker du att det blir för dyrt så sälj enstaka delar av systemet eller köp kompakten begagnad (här på Fotosidan kan man göra fynd...)

Kvalitén på bilder från en kvalitetskompakt är numera väldigt bra - särskilt i bra ljus. Och för egen del ligger systemkameran ofta hemma. Men när den kommer fram ger den ett LYFT.

En ny kamera ger ny inspiration och fotglädje (för det mesta). Så unna dig en bra kompakt (finns ju rätt många bra även om de du tittat på är bland de bästa).

Hej Mats!

Tack tack!! :D :D

Jag har idag en nästintill ny kompakt (FT1) som jag är nöjd med. Problemet är att jag vill ha lite mer DSLR-funktioner. FT1 kommer dock inte bli liggandes eftersom att jag kan ha den på stranden/stallet utan att oroa mig för att den går sönder.

Därför är jag lite intresserad av GF1 som man ju kan byta objektiv på. Mellanting mellan kompakt/systemare. Är främst sugen på pannkakan 20 f1.7 så den blir verkligt "handväskevänlig". Men det är funktionaliteten jag är osäker på - är den någorlunda lättjobbad när det kommer till ändring av bländare osv?

Under lite slösurfande i stugan på kvällen så upptäckte jag att Samsung kommer ut med en ny modell i 4/3 och sen upptäckte jag även Panasonic GF1 och Olympus EP1/2.
Funderar på om jag skall sälja av hela Pentax-utrustningen och satsa på någon av dessa (dock ej EP1)?
Jag tror inte bildkvalitén är något större problem vid ett sådant byte -- men kamerorna du nämner är inte alls så små och smidiga som din kompaktkamera. I verkligheten är de i storlek mer lika en mindre dslr.

Sen är väl den stora skillnaden att man tvingas hålla kameran framför sig när man plåtar, medan man håller en dslr mot ögat.

Pentax K7 är mindre än min K10D men fortfarande för stor för att man snabbt och lätt skall kunna ta med sig den... Hmmm... Känns inte som att den rätta kameran (för mig) har tillverkats ännu.

Jag tror inte bildkvalitén är något större problem vid ett sådant byte -- men kamerorna du nämner är inte alls så små och smidiga som din kompaktkamera. I verkligheten är de i storlek mer lika en mindre dslr.

Sen är väl den stora skillnaden att man tvingas hålla kameran framför sig när man plåtar, medan man håller en dslr mot ögat.

Nu har jag gjort en liten jämförelse mellan min FT1 och GF1 och nu blir storleksskillnaden mer verklig. Har inte pillat på GF1 IRL ännu. Faktum är att Pentax K7 blir bara aningen större åt alla håll än GF1 och vips är jag i DSLR-klassen igen. :(

Visst är Panassonicen läcker.
Men en Pentax dslr med en pannkaka på är också fin.
En KX med det kompakta 40/2,8 blir väl en fin kombination att ha med sig.

Visst är Panassonicen läcker.
Men en Pentax dslr med en pannkaka på är också fin.
En KX med det kompakta 40/2,8 blir väl en fin kombination att ha med sig.

Är inte KX ett steg tillbaka från K10D? Om man tänker på knappar/vred för manuella inställningar osv? Älskar min K10D - den är lätt att "jobba med" men storleken gör att jag lämna den hemma allt oftare... KX ligger onekligen bra i pris och jag kan använda mina fina objektiv. Men någonstans har jag läst att den är främst till för folk som inte pillar manuellt.

Är inte KX ett steg tillbaka från K10D? Om man tänker på knappar/vred för manuella inställningar osv? Älskar min K10D - den är lätt att "jobba med" men storleken gör att jag lämna den hemma allt oftare... KX ligger onekligen bra i pris och jag kan använda mina fina objektiv. Men någonstans har jag läst att den är främst till för folk som inte pillar manuellt.

Jo så är det nog.
Jag tänkte mest på att den är lätt och bra att ha med sig och den kan också leverera fina bilder./Greger

GF1 är riktigt läcker men ganska stor jämfört med en liten kompaktkamera. En anledning är att den har mycket större sensor. I princip är det en DSLR utan spegel och sökare. Vill man att den inte ska vara för stor köper man 20mm gluggen. Med en zoom är den i praktiken lika klumpig som vilken DSLR som helst, om än ganska smidig.
Priset på den är 3x upp från en bra kompakt med.

Det jag oroar mig lite för är att det är för bökigt att ändra bländare mm under tiden man fotar. Vill inte gå in i menyer och krångla utan jag vill vrida på rattar osv.

På GF1 fungerar inställningarna som på andra systemkameror. Den har dock endast ett inmatningshjul och med det så ändrar man bländaren i A-läge och tiden i S-läge. En extra funktion finns om man klickar en gång på hjulet - i A/S-läge växlar man till justering av exponeringskompensation och i M-läge växlar man mellan tid och bländare. På skärmen (eller i den elektroniska sökaren om man har en sådan) visas förhållandet bländare/tid på ett bra sätt med en rullande skala. Ganska lättjobbat tycker jag. En sak som är användbar är möjligheten att spara 4 st uppsättningar med grundinställningar.

På GF1 fungerar inställningarna som på andra systemkameror. Den har dock endast ett inmatningshjul och med det så ändrar man bländaren i A-läge och tiden i S-läge. En extra funktion finns om man klickar en gång på hjulet - i A/S-läge växlar man till justering av exponeringskompensation och i M-läge växlar man mellan tid och bländare. På skärmen (eller i den elektroniska sökaren om man har en sådan) visas förhållandet bländare/tid på ett bra sätt med en rullande skala. Ganska lättjobbat tycker jag. En sak som är användbar är möjligheten att spara 4 st uppsättningar med grundinställningar.

Har du en själv?

Har nu hittat lite youtube-klipp och den verkar vara rätt kompetent ändå. Storleken och vikten är dock ganska viktig även om jag inte vill ha en för liten kamera. Min FT1 är t.ex inte pytteliten. Får åka och kika på den idag.

Många synpunkter du får!
Tror nog att GF1 på många sätt är en bra kamera med stor sensor och utbytbara objektiv. Har, förutom att den är lite stor, bara upptäckt två nackdelar. Den låter en hel del (mekansiskt ljud som inte kan stängas av) och den är inte så lätt att hålla med en hand - känns som man kan tappa den.
Egentligen är GF bara smidig med pannkakan på - och då finns andra fixfokuskameror att överväga - tex Sigmas DP-serie som är tyst, ger fina bilder och låter mindre.
Å andra sidan är en zoom rätt kul och då finns Canon G-serie. Som är robusta och ger bra bilder.
Bara för att krångla lite... Märks det att jag använder Sigma och Canon som kompakter? :)) Fast skulle gärna ha en Leica X1 om jag fick önska fritt...

Många synpunkter du får!
Tror nog att GF1 på många sätt är en bra kamera med stor sensor och utbytbara objektiv. Har, förutom att den är lite stor, bara upptäckt två nackdelar. Den låter en hel del (mekansiskt ljud som inte kan stängas av) och den är inte så lätt att hålla med en hand - känns som man kan tappa den.
Egentligen är GF bara smidig med pannkakan på - och då finns andra fixfokuskameror att överväga - tex Sigmas DP-serie som är tyst, ger fina bilder och låter mindre.
Å andra sidan är en zoom rätt kul och då finns Canon G-serie. Som är robusta och ger bra bilder.
Bara för att krångla lite... Märks det att jag använder Sigma och Canon som kompakter? :)) Fast skulle gärna ha en Leica X1 om jag fick önska fritt...

Underbart med synpunkter! :D

Menar du t.ex G11?

Egentligen är GF bara smidig med pannkakan på - och då finns andra fixfokuskameror att överväga - tex Sigmas DP-serie som är tyst,

Fixfokus är inte samma sak som fasta brännvidder.

Har du redan slutat använda systemkamera, så låter det mer som att du klarar dig med en bra kompakt, än en mikro43. De är ju inte så små ändå med objektiv osv. Säljer du Pentaxutrustningen så kan du köpa vilken kompakt du vill oavsett budget, en Leica D-Lux 4 i Titan? =)

Fixfokus är inte samma sak som fasta brännvidder.

Har du redan slutat använda systemkamera, så låter det mer som att du klarar dig med en bra kompakt, än en mikro43. De är ju inte så små ändå med objektiv osv. Säljer du Pentaxutrustningen så kan du köpa vilken kompakt du vill oavsett budget, en Leica D-Lux 4 i Titan? =)

Leican kittlar snobben i mig... ;) Men jag tror att den ger _mig_ för lite för pengarna. Med GF1 så har jag ju möjligheten att smäcka på ett teleobjektiv (tex på semesterresor och man filmar djur osv).

Har du en själv?

Har nu hittat lite youtube-klipp och den verkar vara rätt kompetent ändå. Storleken och vikten är dock ganska viktig även om jag inte vill ha en för liten kamera. Min FT1 är t.ex inte pytteliten. Får åka och kika på den idag.

Jag har den själv med 20mm och den väger inte så mycket. Det är dock knappast en kamera man stoppar i fickan, utan man får ha en liten väska t ex Lowepro Apex 60 (rymmer bara kameran med 20mm), eller kanske Tamrac Velocity 6x (då ryms även lite tillbehör).

Jag står själv i valet att införskaffa en GF1 som komplement till min Nikon D200. K10D och D200 är ganska lika i storlek och har väl samma sensor tror jag (kodak). Vad jag hört vad gäller bildkvalitén så är de ganska likvärdiga men hört att man får lite bättre bilder från D200 (och därmed K10D). Det är lite större dynamiskt omfång från D200/K10D men vad gäller brus så tror jag det är ganska likvärdigt. Jag har sett bilder tagna med GF1 på iso800 som har mindre brus än mina från D200, jag går faktiskt aldrig över iso640 på D200. Så med andra ord så ger GF1:an väldigt fina bilder även om den inte har riktigt lika fina bild- och brusegenskaper som de nyaste avancerade DSLR:na (typ D300).

20mm objektivet ska vara riktigt bra och det ger motsvarande 40mm i fullformat. En ganska trevlig brännvidd som jag jobbat mycket med när jag använt Konica kameror. Väldigt allround, dock inte det bästa för porträtt.

En stor fördel med GF1:an och alla andra m4:3 är att du kan använda i princip vilka objektiv som helst, bara du har en adapter. Så om du verkligen skulle behöva ta en fin porträttbild så kan du använda dina pentaxobjektiv. Kameran blir förstås lite klumpigare men för de gångerna man behöver det så är det grymt. Själv ser jag fram emot att kunna använda min Konica Hexanon 40mm 1.8 pankakslins som porträttobjektiv (blir motsvarande 80mm i fullformat). Går lätt att fokusera manuellt då man kan zooma in på displayen för att ställa in skärpan. Har man ett objektivt avsett till kamera så kan kameran zooma in automatiskt när man rör fokusringen.

Jag har själv varit och klämt lite på kameran och tycker storleken är bra. Jag var lite orolig för det efter att ha läst en massa kommentarer på olika forum men jag måste säga att den är liten och smidig. Lätt en kamera som kommer att glida med i jackfickan. Många klagar att den inte går ner i byxfickan men jag tycker det räcker att man kan ha den i jackfickan eller i en väska. Har du en handväska så är ju problemet löst, kameran kommer åka med! Den är mindre än de minsta mätsökarkamerorna som funnits. Jag hade själv en Konica Auto S3 förut och den hade jag med överallt och den är större. Sen tror jag kanske det kan vara en idé med något slags skydd runt kameran. T.ex. något sådant här: http://www.bhphotovideo.com/c/produ...084_Digital_D_Soft_Pouch_.html#specifications
(finns ett till exempel längst ner).

Hanteringsmässigt så ger den ett bra kvalitétsintryck och reglagen känns gedigna. Den är snabb och snärtig, lika snabb som de billigare instegs-DSLR:na på marknaden vad gäller fokus och så. Det är alltså en helt annan känsla än de slöa kompaktkamerorna på marknaden. Sen är ju frågan om man orkar stå ut med att titta på displayen hela tiden (som gammal spegelreflexräv...). Finns en elektronisk sökare att köpa till men den kostar 2500:- och ger ett ganska pixligt intryck. Men den fungerar, det går att fokusera manuellt, perfekt om det är stark sol ute och den är mycket bättre än den som finns till t.ex. EP1. Går naturligtvis också att sätta på en optisk sökare från t.ex. voigtländer (för 40mm) men det är väl heller inte helt gratis.

Sen om du vill pimpa upp den lite (kommer jag garanterat att göra om det blir köp) så kika här ;-)
http://aki-asahi.com/store/html/GF-1/leatherette/GF1.php
http://panasonic.net/avc/lumix/systemcamera/gms/gf1/optional_accessories.html#acc09
Ger en skön klassisk look. Frågan är om det skulle vara snyggt med en silverkamera tillsammans med läderklädseln, speciellt om man skär bort lite i överkant...
Aja, den som lever får se...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar