Annons

k10D startproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

killernils

Medlem
Hejsan, fick lite panik då det närmar sig midsommar och min kamera har fått problem. När jag startar kameran så visas det endast en batterisymbol i den lilla lcd-displayen. Den reagerar inte på någon av knapparna. Jag har provat lossa både batteri och objektiv. Någon som vet en lösning kanske?
Mvh Henrik
 
Det troligaste är att någon cell i batteriet lagt av. Gå in i någon butik som säljer Pentax- eller Minoltabatterier och testa med ett nytt.
 
Okej,får hoppas det är så enkelt! Jag har tyvärr ingen möjlighet att testa det just nu,utan ska göra de direkt imorgon.

Jag laddade batteriet hela natten och provade det i morse. Kameran startade upp å visade bara batterisymbolen. Men när jag tryckte på avtryckare så kom det fram symbolen för bländare och slutartid, samt att AFen tog en punkt och fokuserade.

Därefter stängde den av sig..och vid ny uppstart så står den kvar vid att bara visa batterisymbolen.

Låter det fortfarande som batteriet? Jag hoppas det är så enkelt. Tack för hjälp och tips gott folk!
 
Jag tycker det låter som om en cell i batteriet rasat så batteriet ger för låg spänning. Det kan naturligtvis vara kameran, men eftersom det är betydligt enklare att fixa batteriet så tror/hoppas jag på det.
 
Nu har jag provat med ett batteri som jag vet fungerar, tyvärr löstes inte problemet. Jag skulle gissa på att det är mjukvaran i kameran som behöver återställas,men jag kan inte uppdatera firmwaret dessvärre.

Kameran är två månader över ettårs-garantitiden, men jag bör kunna reklamera den? Detta bör trotsallt inte vara ett fel som jag har åstadkommit då jag aldrig har försökt förändra mjukvaran i kameran.

Mvh Henrik
 
rätta mig gärna om jag har fel men reklamationsrätt har du i tre år. dock är bevisbördan din efter ett år, dvs du ska bevisa att felet inte är på grund av din hantering utan ett fabriksfel.

vänd dig till din säljare och berätta hur det är, två månader över är inte så lång tid.

hoppas det löser sig för dig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.