Annons

K10d ställer inte in korrekta slutartider?

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med föregående, symptomen låter som fett på bländarlammelerna. Prova igen att med objektivet i handen ställa in bländare 1.4 och tryck ner den lilla armen med fingrarna, släpp armen. Då ska bländaren stänga blixtsnabbt med ett tydligt "klick"-ljud (jämför med dina fungerande objektiv), finns där den minsta fördröjning eller tvekan på stängningen så får du överexponering eftersom kameran tar kortet innan bländaren hinner stänga ner till inställt läge.

Du måste sätta "allow aperture ring" till "on" eller nåt liknande i kamerans inställningar, du behöver inte ställa tillbaka den sedan för att använda nyare objektiv. Så varför denna inställning existerar är en gåta.

Sedan använd manuellt läge, vrid ringen till önskad bländare, tryck gröna knappen (då bländar kameran ner och ljuset mäts och en slutartid föreslås, fota. Eventuellt justera tid eller bländare.

Nu har jag slängt på kitgluggen (18-55:an) och det är faktiskt samma sak även där.

Bara så att jag inte fått något om bakfoten så drar jag det hela igen:

Läge = P
Iso = 400 på alla bilderna

Jag tar första bilden med 1/60 f5,6 (gröna knappen)

För varje steg upp ned på bländaren så justerar kameran tiden automatiskt enligt nedan, hur räknar jag ut att kameran räknar rätt? ;)

1/60 f6,7
1/45 f8
1/30 f9,5
1/20 f11
1/15 f13
1/10 f16
1/8 f19
1/6 f22
1/4 f27
0,3 f32
0,5 f38

Vär varje exponering så blir bilden ljusare och ljusare för att till slut vara kraftigt överexponerad.

Har jag förstått något fel eller skall det vara så här?

Kamerans fw är 1,0.

Mvh

Thomas

Gimbal skrev:
Du måste sätta "allow aperture ring" till "on" eller nåt liknande i kamerans inställningar, du behöver inte ställa tillbaka den sedan för att använda nyare objektiv. Så varför denna inställning existerar är en gåta.

Redan på film-tiden upptäckte Pentax att användare med 'A' objektiv av misstag råkade föra bländarringen från 'A', till exempelvist f/22 (bara det en bedrift eftersom 'A'-läget har en knapp som man måste trycka in på), och sedan lämnade de in kameran för reparation därför att de fick dåliga bilder. (extremt långa slutartider på bländare 22 = väldig skakningsoskärpa). Så för att undvika detta, så valde de att ha denna inställning - för att säkerställa att den som använder bländarringen verkligen vet vad han/hon gör. Detta minskar onödiga inlämningar till servicestället av kameror som fungerar.

SpanCox skrev:
Nu har jag slängt på kitgluggen (18-55:an) och det är faktiskt samma sak även där.

För varje steg upp ned på bländaren så justerar kameran tiden automatiskt enligt nedan, hur räknar jag ut att kameran räknar rätt? ;)

Om felet uppstår med alla dina objektiv, och inte bara 50 f/1,4:an - så är det fel i kamerans nedbländningsfunktion.

I ditt exempel så minskar du bländaren med 1/2 EV för varje steg (kameran antagligen ställd på 1/2 EV, det är utgångsinställningen, du kan ställa den på 1/3 också) och då förlänger kameran tiden med 1/2 EV.

Bländarskala, 1 EV emellan värdena
f/1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22

Bländarskala, 1/2 EV mellan värdena
f/1,4 - 1,7 - 2 - 2,5 - 2,8 - 3,5 - 4 - 4,5 - 5,6 - 6,7 - 8 - 9,5 - 11 - 13

Slutartider, 1EV mellan värdena
1/30 - 1/60 - 1/125 - 1/250 - 1/500 - 1/1000 ...

Slutartider, 1/2 EV mellan värdena
1/30 - 1/45 - 1/60 - 1/90 - 1/25 - 1/180 - 1/250.

(detta är bara exempel, det blir så lång lista om jag ska skriva alla värden).

Så, i värdena du anger så minskas bländaren (högre värde) med 1/2 EV och tiden förlängs med 1/2 EV.
Bländare - 1/2 EV + Slutare + 1/2 EV = 0, alltså oförändrad exponering.

Kameran räknar rätt slutartider, det är inte tiderna som det är fel på. Felet är att den inte bländar ner till vald bländare, det innebär att objektivet släpper in mer ljus än vad tiden är anpassad för. (för tiden är ju anpassad rätt efter den valda bländaren, men om det blir en annan bländare så blir det ju fel).

Verkar faktiskt som att kameran inte bländar ner alls, utan kör på objektivets största bländare hela tiden.

Tack så mycket för din tid Roland (och tack till alla andra som bemödat sig med att svara). Nu skall jag kuska ner till Fotokungen så får vi se vad de säger.

//T

Jag hade samma problem och det verkar inte vara ovanligt på K10D. Det är enligt serviceverkstaden en fjäder som går sönder och jag vet inte om K10D är svag i konstruktionen eller vad det handlar om.

e-man skrev:
Jag hade samma problem och det verkar inte vara ovanligt på K10D. Det är enligt serviceverkstaden en fjäder som går sönder och jag vet inte om K10D är svag i konstruktionen eller vad det handlar om.
3-5 veckor för att byta en fjäder ??? Fullkomligt oacceptabel servicenivå. Tur mina Pentaxgrejer inte gått sönder. Hade en ganska ny Canon filmscaner en gång som gick sönder, tog fruktansvärt lång tid att fixa. Sedan dess har jag hållt mig borta från Canon ända till jag köpte mig en G9 före jul. Har man bra grejer som sällan går sönder tror jag man skall satsa på att ha snabb service. Sånt skapar otroig goodwill och kan ibland göra att man gillar märket mer trots att saken gick sönder i första läget. med tanke på hur bra Pentax K10 verkar ha sålt kanske det är dags för Pentax Sverige att uppgradera lite, eller är det lika uselt i övriga länder också.

Ju närmare man ligger Pentax Europa, desto snabbare service eftersom de tar hand om det mesta. Apropå fjädrar så har jag bara sett meddelanden om det här och inte på andra av världens forum, så jag tror inte att det är ett vanligt fel och om det är Zieger teknik som byter så kan jag ha viss förståelse för om de inte har en så ovanlig detalj hemma utan måste hämta hem den först från ett större reservdelslager utomlands.

Men visst behöver Zieger bygga ut sin kapacitet, de handhar ju andra märken än Pentax och jag tror inte det är nyttigt av att ha en service som också servar andra märken. Jag hoppas självfallet att Pentax kan växa sig så stora i Sverige så att det finns tillräckligt marknadsunderlag för att satsa på en egen service och verkstad, som det var en gång i tiden när Pentax var ett stort märke här. :)
Service är viktigt. I USA har man introducerat nya service koncept, vi får hoppas att moderföretaget till Pentax Sverige känner för att blåsa liv i den svenska eftermarknaden också. :)
Visst är det så att är man nöjd med service så håller man fast längre vid märket, är man missnöjd med service så har man lättare för att byta till ett annat märke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar