Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10d ställer inte in korrekta slutartider?

Produkter
(logga in för att koppla)

SpanCox

Aktiv medlem
Fråga angående min K10d.

När jag har min fasta 50/1,4 och skjuter inomhus i dagsljus så vill kameran default (gröna noobläget) ha 1/180 f2,8.
Om jag ställer in P-laget och vrider in de värderna (alternativt trycker på gröna knappen) så får jag samma exponering som vid den tidigare bilden.

Men om jag då vrider upp till f3,5 (kameran ställer in 1/125 autmagiskt) så blir bilden ljusare. Vid f4,0 (1/90) ännu ljusare och f4,5 (1/60) klart överexponerad.

Varför blir det så?
Det verkar väl som at kameran överkompenserar den minskade bländaren med för långa slutartider?

Mvh

Thomas

SpanCox skrev:
Fråga angående min K10d.

När jag har min fasta 50/1,4 och skjuter inomhus i dagsljus så vill kameran default (gröna noobläget) ha 1/180 f2,8.
Om jag ställer in P-laget och vrider in de värderna (alternativt trycker på gröna knappen) så får jag samma exponering som vid den tidigare bilden.

Men om jag då vrider upp till f3,5 (kameran ställer in 1/125 autmagiskt) så blir bilden ljusare. Vid f4,0 (1/90) ännu ljusare och f4,5 (1/60) klart överexponerad.

Varför blir det så?
Det verkar väl som at kameran överkompenserar den minskade bländaren med för långa slutartider?

Mvh

Thomas
f4,0 1/90 och f2,8 1/180 borde ju ge samma exponering... ISO kvar att leka med alltså... ändras ISO mellan bilderna?

SpanCox skrev:
Varför blir det så?

Slutartiderna är inte för långa, de är korrekta i förhållande till bländarvärdet. Så det är inte ett mätfel.

f/2.8 1/180 = f/3.5 1/125 = f/4 1/90 = f/4.5 1/60.
De borde alla ge samma exponering. (du minskar bländaren med 1/2 EV och slutaren ökar med 1/2 EV genomgående här).

Det kan vara så att bländarmekanismen i objektivet inte fungerar korrekt, alltså att den har ett litet spel eller glapp, så att den släpper in fel mängd ljus i förhållande till ställt bländarvärde. Det kan också vara så att det är skit på kontakterna, som gör att objektivet och kameran utväxlar fel bländarinformation. Prova att rengöra dem (rengör både baksidan av objektivet och kamerans objektivfattning).

Senast ändrad:
holmbo skrev:
Jag gissar att du råkat ut för det exponeringsproblem som finns med K10D och manuella objektiv.

Det kan inte vara ett M- eller K-objektiv om han har kameran i läge P och snurrat på bländar och tidsrattarna (alltså använder HyperProgram funktionen), eftersom med M/K-objektiv så kan inte bländaren ställas från kameran.

Senast ändrad:
Re: Re: K10d ställer inte in korrekta slutartider?

FotoZ skrev:
Slutartiderna är inte för långa, de är korrekta i förhållande till bländarvärdet. Så det är inte ett mätfel.

f/2.8 1/180 = f/3.5 1/125 = f/4 1/90 = f/4.5 1/60.
De borde alla ge samma exponering. (du minskar bländaren med 1/2 EV och slutaren ökar med 1/2 EV genomgående här).

Det kan vara så att bländarmekanismen i objektivet inte fungerar korrekt, alltså att den har ett litet spel eller glapp, så att den släpper in fel mängd ljus i förhållande till ställt bländarvärde. Det kan också vara så att det är skit på kontakterna, som gör att objektivet och kameran utväxlar fel bländarinformation. Prova att rengöra dem (rengör både baksidan av objektivet och kamerans objektivfattning).

Du har rätt Roland. Jag kollade inte så noga på ljusvärdet utan drog min slutsats från bildresultatet vilket stämde med bra med M-mätfelet.

Det låter som sagt mest som ett mekaniskt eller elektriskt fel.

//Lars

Jag har auto-ISO på, men alla bilderna är tagna med ISO 200.

Edit:
Inga andra inställningar ändras heller mellan bilderna av vad jag kan se på INFOskärmen

//T

Senast ändrad:
SpanCox skrev:
Jag har auto-ISO på, men alla bilderna är tagna med ISO 200.

Edit:
Inga andra inställningar ändras heller mellan bilderna av vad jag kan se på INFOskärmen

//T
Det låter som om nedbländningen inte hinner med, dvs att kameran exponerar efter inställd bländare med att bilden tas innan bländaren hinner bli så liten. Jag har sett liknande problem några gånger. Jag tror det är en effekt av att man tummade på toleranserna för att kunna klämma in 3 bps, men det kan ju givetis vara något fel som är trasigt också. Om problemet håller i sig skall du nog kontakta Pentax.

Bländarringen står på A.

+- på 0
Ljusmätnings på grön (zonindelad)

Jag har inte märkt det här problemet med något av mina andra objektiv, 18-55 och sigma 70-300.

Edit:
Rengjort kontakter på hus och objektiv utan framgång.

//T

Senast ändrad:
Det kan vara bländarlamellerna som går trögt. Kan uppstå om fett från fokusgängan kryper ut på bländarlamellerna. Kontrollera genom att ta bort optiken och sätt den i A-läge. bländaren skall vara nästan helt stängd (litet hål). Om du försiktigt drar i den lilla spaken som sitter på bajonettens kant så öppnas bländaren helt. När du släpper skall den stängas blixtsnabbt. Om den inte gör det så är det här du har problemet. Problemet brukar uppstå på äldre optik men det kan nog hända på nyare med.

//Lars

Testat bländarlamellerna och jag tycker inte att det kärvar på något vis där.

Om jag ställer bländaren manuellt med ringen så blinkar bara F-- i displayen och det går inte att plåta, skall det vara så? Jag har för mig att mitt sigma bara är att ställa manuellt och skjuta av...

SpanCox skrev:

Om jag ställer bländaren manuellt med ringen så blinkar bara F-- i displayen och det går inte att plåta, skall det vara så? Jag har för mig att mitt sigma bara är att ställa manuellt och skjuta av...

Det verkar som att objektivet inte bländar ner till valt bländarvärde, eftersom du får överexponering. Eftersom dina andra objektiv fungerar, så ligger felet helt klart i objektivet.

Kameran saknar mekanisk avkänning av bländarringens position, så det är helt korrekt att 'F--' blinkar eftersom den inte vet bländaren. Den ställer in bländaren elektroniskt (bländarringen i 'A'-läge).

Man kan fortfarande ta bilder när man använder bländarringen, men den vet inte om annan bländare än vidöppen - den bländar alltså inte ner till vald bländare om man använder bländarringen med kameran i annat läge än M. (Vill du ha ljusmätning i M när du använder bländarringen, så får du trycka "gröna knappen" då bländar kameran ner bländaren på objektivet och mäter upp ljuset för att ställa tiden).

SpanCox skrev:

Du måste ställa in i Customfunktionerna att du skall kunna använda bländarringen, annars går det inte manuellt.

Ok, tack för det och alla andra svar.

Nej, det blir exakt samma sak när jag manuellt ställer bländaren (med ringen) och sedan ställer in samma tider som tidigare. Det blir ljsare och ljusare ju större bländarvärde jag sätter (samma ISO).

Jag kanske får ta med kameran ner till Fotokungen och kolla med dem. De borde ju kunna slänga gluggen på en demokamera och på så vis säkerställa om det är gluggen, kameran eller mig det är fel på. ;)

//T

alltså du måste ställa in manuella läget på kameran och sen manuellt ställa in samma bländarvärde som bländarringen på objektivet står på och sen välja passande slutartid till det .. inte helt säker på att det är så man gör till pentax men jag tror det

SpanCox skrev:

Nej, det blir exakt samma sak när jag manuellt ställer bländaren (med ringen) och sedan ställer in samma tider som tidigare. Det blir ljsare och ljusare ju större bländarvärde jag sätter (samma ISO).

Vilket tyder på att objektivet inte bländar ner till inställd bländare. Det görs med samma mekanism, oavsett om du kör elektronisk bländare eller med bländarringen. Kameran har en nedbländningspinne som den trycker in i objektivet i båda fallen. Om det vore fel på kamerans pinne så skulle det affektera dina övriga objektiv också, men eftersom fenomenet uppstår med 50 f/1,4:an och inte de andra så är min teori att något är fel med det objektivets mekanism.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar