Annons

K10D/Proffskamera funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

Snigge

Aktiv medlem
Efter veckor med intensivt kamera-recensions läsande så kom jag fram till att K200D är den perfekta kameran för mig. Men när jag testade kamera på ett varuhus så blev jag besviken på dess sekvensbildtagning med max 4 i jpg. Men K10D satt bredvid och känns väldigt lik K200D...

Jag har aldrig använt en "proffskamera" tidigare och är rädd för att jag blir en flaskhals och drunknar i inställningar om jag köper K10D.
Om jag t.ex fotograferar en sport och vill ha en snabbare slutartid, behöver jag "veta" en passande slutartid direkt eller kan jag få hjälp på traven med en knapp som gör att kameran först väljer ett riktmärke?

Vissa har sagt att K10D under-/överexponerar, kan man permanent kompensera för detta genom menyn? Vissa säger att dom lämnar in kameran för att åtgärda det (inte K10D precis). Kan det behövas?

När gick ni över från en instegskamera till en mer avancerad systemkamera? Saknade ni något, t.ex motivprogrammen? Vad var svårast i övergången?

Mvh Ivar
 
Du har "Gröna knappen" på K10D som ställer in vad den tycker verkar vettigt. Sen kan du utgå från det. Bildsekvenstagningen är dock inte snabbare på K10D.

Du kan ställa in exponerings kompensation mer eller mindre permanent beroende på vilket program du kör. Du har också auto läge vilket sköter det mesta automatiskt.

Jag hade aldrig någon instegskamera utan körde direkt på K10D och har aldrig känt att jag "drunknat" i inställningar. Jag läste på lite om hur allting i en kamera fungerar, bländare, slutartider, ISO etc. Och det känns inte ett dugg klurigt för mig att köra helt på manuellt. Tog kanske 1-2 veckor innan det satt någorlunda. Nu någon månad efteråt andvänder jag ytterst sällan gröna knappen eller något annat program än hel manuellt. Det sätter sig i ryggraden, ganska kvickt tycker jag, vad du ska ha för inställningar.

Är du inte rädd för att läsa manualen till kameran och/eller leta lite information då och då, så är det inget som helst problem. Läs manualen från pärm till pärm med kameran i handen och testa lite saker. Bär sedan med dig manualen ett tag och slå upp saker du undrar över, så lär du dig kvickt vad som gäller och hur det fungerar.
 
Max 4 JPG låter väldigt lite, hastigheten 3 bilder per sekund klarar man sig däremot i det flesta fall mkt bra med.

Det är inte dumt att skaffa ngn bra bok som ger lite enkla tips så att man känner att man får lite koll iallafall, men ett grund mått kan vara att ha 1/640 sekund när man fotar sport.

Själv använder jag alltid "Av" på Canon vilket är bländarprioritet vilket jag rekomenderar så vida du inte ska panorera. Man väljer själv en bländare och kameran väljer sedan slutartid, men om man fotar sport så får man givetvis se till så att inställningarna räcker till för att få ge tillräckligt kort slutartid, ISO 800 å bländare 2.0 är vardagsmat vid innebandy fotografering t ex.

Manuellt kan vara bra ibland, men använder det själv mest för bulb läget, panorama fotografering, å ngt mer kanske.

Men annars är ju manuellt ingenting annat om ställer exponeringsmätaren i mitten på kameran med hjälpa av bländaren än att att ställa kameran i slutarprioritet.

Ngt som man kanske inte ska lägga ngn större vikt vid är om kameran över eller underexponerar, det går lätt att kompensera för, vissa gillar mörka bilder, men med lite blixt, å andra gillar riktigt ljusa bilder med starka färger. Men tipset är ju alltid att få det så korrekt från början som man sedan vill se bilden utskriven. Själv överexponerar jag oftast 2/3 dels steg för att få en ljus å skön bild.
 
Max 4 JPG låter väldigt lite, hastigheten 3 bilder per sekund klarar man sig däremot i det flesta fall mkt bra med.

Det är inte dumt att skaffa ngn bra bok som ger lite enkla tips så att man känner att man får lite koll iallafall, men ett grund mått kan vara att ha 1/640 sekund när man fotar sport.

Själv använder jag alltid "Av" på Canon vilket är bländarprioritet vilket jag rekomenderar så vida du inte ska panorera. Man väljer själv en bländare och kameran väljer sedan slutartid, men om man fotar sport så får man givetvis se till så att inställningarna räcker till för att få ge tillräckligt kort slutartid, ISO 800 å bländare 2.0 är vardagsmat vid innebandy fotografering t ex.

Manuellt kan vara bra ibland, men använder det själv mest för bulb läget, panorama fotografering, å ngt mer kanske.

Men annars är ju manuellt ingenting annat om ställer exponeringsmätaren i mitten på kameran med hjälpa av bländaren än att att ställa kameran i slutarprioritet.

Ngt som man kanske inte ska lägga ngn större vikt vid är om kameran över eller underexponerar, det går lätt att kompensera för, vissa gillar mörka bilder, men med lite blixt, å andra gillar riktigt ljusa bilder med starka färger. Men tipset är ju alltid att få det så korrekt från början som man sedan vill se bilden utskriven. Själv överexponerar jag oftast 2/3 dels steg för att få en ljus å skön bild.
 
Jag tycker du skall väla K10D om du har behov av större seriebuffert. Den är inte direkt svårare att anvädnda än K200D bara för att den har fler funktioner, man behöver ju inta använda dessa innan man känner ett behov och den har ju ett Automatikläge där kameran gör allt. Tvärt om kan det tom vara mer utvecklande att kameran saknar motivprogram.

K10 exponerar bra, det problem jag har hört talas om är med mycket gamla helt manuella objektiv där man kan behöva kompensera exponeringen manullet
 
Trevliga och betryggande svar. Den gröna knappen låter bra så nu känns det lugnare på den fronten.
Ska tänka igenom det lite till innan jag bestämmer mig fullt ut.

Mvh Ivar
 
Även jag köpte K10D som första systemkamera, är man normalbegåvad är det inga som helst problem att komma igång och ta bilder med apparaten. Efter ett tag vänjer man sig dessutom och uppskattar handhavandet! Det är en mycket smidig kamera att arbeta med.
 
Mina dryga 7000kr jag gav för K10D, 16-45/4 och 50/1.4 får alltså anses som ett allt bättre köp. Lustigt.

:)

OnT: Jag tror du kommer bli nöjd, inget snack om saken. Gå ut hårt och använd manuella läget så mycket du kan är mitt tips. Du kanske misslyckas lite i början, men jag har exempel på kompisar som knappt tar bort ratten från A-läget vilket i längden måste vara rätt begränsande.
 
håller med föregående skrivare...kör hårt med manuella inställningar...I början är det skitsvårt och man förstår inte riktigt alltid vad man har gjort bra resp dåligt med olika bilder, men det är så fruktansvärt mycket roligare att lyckas knäppa av en bra bild manuellt än på AF!
 
Hur gick det?. Jag överväger K 200 D, K 20 D och ev K 10 D. Med hjälp av den här diskussionen lutar det mot K 20 D. Jag vill utvecklas men var orolig för alla funktioner. De svar du fått låter betryggande.

Agneta G
 
Vill nog slå ett slag för K10 framför K20.

Lägre, dock fullgod, upplösning ger mindre minneskortsstrul och snabbare efterbildbehandling.

Billigare kamera ger större peng att lägga på gluggarna. Efter några år när du kört in dig på dslr så kan du byta ut huset mot det då gällande bästa huset och behålla din fina optik.

//T
 
Skickas det fortfarande ut K10D från pentax fabrik eller är har dom slutat tillverka den helt? Hur länge tror ni att den kan finnas i butikerna?
 
Snigge skrev:
Efter veckor med intensivt kamera-recensions läsande så kom jag fram till att K200D är den perfekta kameran för mig. Men när jag testade kamera på ett varuhus så blev jag besviken på dess sekvensbildtagning med max 4 i jpg. Men K10D satt bredvid och känns väldigt lik K200D...

Jag har aldrig använt en "proffskamera" tidigare och är rädd för att jag blir en flaskhals och drunknar i inställningar om jag köper K10D.
Om jag t.ex fotograferar en sport och vill ha en snabbare slutartid, behöver jag "veta" en passande slutartid direkt eller kan jag få hjälp på traven med en knapp som gör att kameran först väljer ett riktmärke?

Vissa har sagt att K10D under-/överexponerar, kan man permanent kompensera för detta genom menyn? Vissa säger att dom lämnar in kameran för att åtgärda det (inte K10D precis). Kan det behövas?

När gick ni över från en instegskamera till en mer avancerad systemkamera? Saknade ni något, t.ex motivprogrammen? Vad var svårast i övergången?

Mvh Ivar

3 bilder per sekund tills kortet är fullt gäller för JPG.

Micke.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.