Annons

K10D och damm på LCD'n

Produkter
(logga in för att koppla)

crawen

Aktiv medlem
Ok, jag hade ett minne av att jag sett en tråd om detta här inne på fotosidan, men efter sökning så fann jag inget. Så här kommer frågan:

Jo det är så att jag var ute och fotade i dag med min 1 månad gamla K10D. Och när jag satt i bilen på väg hem så upptäckte jag damm på bakre LCD-skärmen. "Vad i"... tänkte jag, huset ska ju vara vädertätat. Så efter lite snabba undersökningar så såg jag att övre högra hörnan på LCD-skyddet satt löst och stod ut typ 0.5mm längre än de andra hörnorna. Trycker jag fast det så sticker det ut igen efter någon minut.

Hur ska jag gå tillväga nu för att fixa detta, måste ju vara ett garantiärende? Har för mig att jag har läst om någon som bytte bakre skyddet själv genom att ta en sugpropp och dra bort det gamla, för att sedan ersätta med nytt från pentax. Är detta så enkelt så kan man ju göra det själv, bara man kan få tag i ett skydd.
 
Det låter som ett garantiärende, men det beror ju på hur skadan har uppkommit.

Mitt tips är att vända dig till inköpsstället med en gång.

Lycka till!
 
Kkameran är väderskyddad, ändå kan det komma in smuts i bakre LCD skärmen. Skälet är att det finns en transparant skyddsplatta, som är den som är lös hos dig, och den är inte väderskyddad. Väderskyddet sitter under den plattan, så det kan inte komma in skräp i själva LCD skärmen, den är skyddad.

Bakre skyddsplattan är utbytbar ja, inte minst därför att den repas lätt... Repor går inte på garantin, vet jag av egen erfarenhet, men är den lös så går det på garantin.

Vänd dig till där du har köpt kameran så kan de skicka kameran till service så fixar de det åt dig. Om du fixar det själv så riskerar du att bryta garantin, gör inte det!

Hälsar
R
 
Precis som Rapahel säger så tänker du på "skyddsfilmen" som sitter framför den bakre LCD-displayen,detta är bara en plastfilm som ska skydda "LCD-skärmen" mot repor. Det är inget som kommer gå på garanti eller service. Finns att köpa ersättningsfilm på b.la cyberhoto för en 50kr eller där under.
 
Nej, jag tänker på den transparanta plasten, alltså hårdplats genomskinlig som skyddsfilmen är klistrad på. Den yttre plattan är utbytbar, för den repas lätt (iaf om man har tagit bort skyddsfilmen) och den är inte väderskyddad. Mellan den yttre plattan och LCD skärmen finns väderskyddet. Den yttre plattan är inte LCD skärmen, det är en yttre platta ovanpå. Och på den sitter skyddsfilm.

:)

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.