Annons

K10D objektivfattning

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik_Erl

Medlem
Tänker köpa ett nytt objektiv till min K10D och har kollat lite på bl.a. amazon. Jag har hört någonstans att K10D ska klara alla pentax gluggar, men måste man ha en massa adaptrar då, och fungerar t.ex. autofokus på alla? Och vad är skillnaden på smcp-fa och bara fa?
 
ja, det är old news :), det finns många som har bytt till en ds-skiva.

blir det inte svårt att fokusera? jag hade tänkt köpa 50m M42 men dollarn har gått ner mycket, så jag köpte en 50mm FA 1.4 istället :)
 
cam_oai skrev:
vad jag har hört att MAN objektiv mäter "fel" i k10d, så det blir lite fel då o då.

Om man objektiv mäter fel så använder man kvinnliga objektiv istället! :)

Skämt åsido, manuella objektiv i A-serien (på marknaden 1982) mäter rätt, eftersom de har elektriska kontakter vilket gör att bländaren kan styras från kameran.

Hälsar
R
 
SMCP-FA är samma som FA.
SMC = Pentax världsberömda och erkända antireflexbehandling, grunden framtagen med Zeiss och motsvarar Zeiss T*.
P = Pentax.

SMC-Pentax FA = det långa namnet.
SMC-P FA = enklare.
FA = Allra enklast och snabbast. :)

Pentax autofokusobjektiv:
F, FA, FA Star, FA Limited, FA J, D FA, DA, DA Star, DA Limited

Pentax manuellt fokuserade objektiv för bajonettfattning:
K, M, A

Finns även manuellt fokuserade objektiv för skruvfattning M42, och de behöver en skruv-till-bajonett-gänga. (finns att köpa från Pentax och andra leverantörer, för ett par hundra).

Manuella objektiv kan autofokuseras med F 1.7x-autofokusadapter. Rekommenderas med manuella objektiv med f/2.8 eller större bländaröppning. Utan adaptern är de manuellt fokuserande.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.