Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10d eller K200d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Harlequinesque

Aktiv medlem
Jag hade tänkt köpa en systemkamera efter påsk och har länge velat ha en K10d. Nu kom ju dock K200d som tydligen även den är vädertätad som K10d.
Har den några andra funktioner som gör att den blir lika bra eller kanske rentav bättre än K10d??

K20d vore ju den också trevlig, men den blir väl ganska mycket dyrare än K10d???

Skillnader mellan K10D och K200D:
* K200D har automatiska bildlägen och scenlägen, det har inte K10D.
* K10D har HyperProgram med tids- och bländarautomatik i samma läge, vilket fungerar med hjälp av två inställningsrattar - kameran skiftar själv funktion beroende på vilken ratt man väljer. Rattarna kan även programmeras valfritt mellan bländare, tid, traditionellt programskifte, ISO inställning eller exponeringskompensation. Dessa möjligheter saknar K200D då den bara har en inställningsratt.
* K10D har programlinjer som action, MTF-prioritering och skärpedjup, vilka saknas hos K200D. (K200D har bildlägena och scenlägena istället.)
* K10D har TAv läge, manuell tid och bländare med automatisk ISO. Saknas hos K200D.
* K10D har pentaprisma sökare. K200D har en enklare (och billigare) pentaspegel.
* K200D har 6 bildtoner, inklusive ett special för sv/v foto med filter (även infrarött filter finns). Detta saknar K10D.
* K200D kan spara bilderna från digital förtitt vilket bl a möjliggör justering av bildens parametrar efter att bilden har tagits. Saknas hos K10D.
* K200D använder AA batterier. K10D använder specialbatteri.
* K10D har större buffert än K200D, vilket gör att om man tar många bilder i en följd så är K10D snabbare.
* Det kan finnas ändringar gällande spegeluppfällningsfunktionen och styrning av tidsval för självutlösare etc. (K20D har andra funktioner än K10D här, och K200D's mjukvara bygger på K20D). Men jag vet inte säkert då jag ännu inte har fått tillgång till användarhandboken för K200D.

Algoritmer för autofokus, ljusmätning, automatisk vitbalans och bildhantering har uppdaterats i K200D jämfört med K10D, men i dagsläget är det för tidigt att uttala sig om vilka skillnader detta ger i praktiken. K10D tillverkas inte längre, men mig veterligen kommer syskonet Samsung GX-10 finnas kvar ett tag till.

K200D räknas som "populärklass/amatör" medan K10D räknas som "avancerad/entusiast", det innebär att K10D har fler inställningar och högre nivå på användarkontroll, medan K200D har fler automatlägen och därmed fungerar bättre för nybörjare.

K10 är fortfarande en mer avancerad kamera med dubbla inmatninghjul, fler programlägen, större minnesbuffert och bättre sökare.

K200 å andra sidan är lite mindre och lättare och har motivprogram.

Edit Roland hann före med ett mer uttömmande svar :)

Harlequinesque skrev:
Jag hade tänkt köpa en systemkamera efter påsk och har länge velat ha en K10d. Nu kom ju dock K200d som tydligen även den är vädertätad som K10d.
Har den några andra funktioner som gör att den blir lika bra eller kanske rentav bättre än K10d??

K20d vore ju den också trevlig, men den blir väl ganska mycket dyrare än K10d???
K10 är en avancerad kamera som iofs har ett AUTO program, men den är byggd för mer avancerat foto. K200 har betydligt färre knappar och reglage, samtidigt kan man göra det mesta, men via menyer. Om det är din först systemkamera kan nog det enklare interfacet hos K200 vara att föredra. Man skall också komma ihåg att K200 är mer än ett år yngre än K10, och i den här branchen är det mycket. Man kan alltså anta att en hel del förbättringar har gjorts.

Med det sagt så är jag en lycklig K10 ägare som ivrigt väntar på en K20. K10D var dock mitt 8e systemkamerahus om man räknar in mellanformat. Som de visa säger, räkna inte med att din första kamera är den rätta, först måste du lära dig vad du vill ha ut av din kamera.

En stor nackdel (som ibland dock kan var en fördel) är batterierna på K200. Vanliga batterier är bra eftersom man kan köpa dem var som helst, men troligen vill du ha laddbara. I så fall skall du inte köpa NiMH, eftersom de självurladdar, så när man skall använda kameran är batterierna slut. Det finns dock LiJon att köpa på tex Kjell och Co, men det kostar några hudralappar extra som du bör ta med i beräkningarna. I fallet K10 så ingår LiJon och laddare i priset.

Jag har ju inte sett K200 ännu, och heller inga bilder (har ju sett en del på nätet, men inga BRA bilder som verkligen säger nåt). Men jag är övertygad om att det blir en bra kamera. Och kan du spara några tusenlappar och lägga dem på ett bra objektiv istället så kommer kameraupplevelsen att bli ännu bättre. Helt värdelöst att ha en bra kamera om man inte har några objektiv till den. Fösök satsa på en 35/2.0, 50/1.4 eller en 40/2.8 så du har ett ljusstarkt och riktigt skarpt objektiv, då kommer du att få ut mycker mer av din kamera.

Intressanta jämförelser. Jag trodde kamerorna skulle vara ungefär likvärdiga, med en liten övervikt för K200D, men så verkar alltså inte vara fallet.

Ja det här var ju helt klart intressant!
Jag är väl ingen egentlig avancerad användare ännu men jag har fotat med systemkamera i ett par år nu, dock analogt med en gammal manuell kamera...
De grundläggande funktionerna kan jag ju använda så det blir nog inget problem, de mer avancerade får man ju lära sig med tiden, köper nog K10d (om den fortfarande går att få tag på i påsk), har en del gamla pentax och Chinon objektiv jag kan använda också..dock manuellt då.

Tack iallafall för tipsen!

Skulle K10d inte finnas att tillgå i butik till påsk så finns det säkert finfina ex att få tag på begagnat då.

Litet sugen på att byta till en K20 är man ju, men först vill jag nog bli bättre på att fota. ;))

//T

Harlequinesque skrev:
Ja det här var ju helt klart intressant!
Jag är väl ingen egentlig avancerad användare ännu men jag har fotat med systemkamera i ett par år nu, dock analogt med en gammal manuell kamera...
De grundläggande funktionerna kan jag ju använda så det blir nog inget problem, de mer avancerade får man ju lära sig med tiden, köper nog K10d (om den fortfarande går att få tag på i påsk), har en del gamla pentax och Chinon objektiv jag kan använda också..dock manuellt då.

Tack iallafall för tipsen!
Jag vet inte varifrån jag fick uppfattningen att det var din första systemkamera, troligen någon annan tråd, ursäkta.
Du kan säkert hitta en begagnad K10 i påsk, säkert många som vill köpa K20. Enligt vissa uppgifter slutade K10 tillverkas redan före jul (kanske något Rolad kan bekräfta?) så det blir nog svårt att få tag på en ny. Dessutom så kommer du nog inte att vilja betala så pass mycket pengar för en ett och ett halvt år 'gammal' kamera som ny. Du kommer att vara grymt sugen på att köpa K20 istället.Det är fullt möjligt att den inte kommer att kosta så väldigt mycket mer än K10 även om det just nu talas om över 10000, vi får väl se. Men en begagnad K10 för 4000-5000 borde kunna vara en riktigt bra affär. Min har jag tagit nästan 20000 bilder med och den är i skick som ny (och då har jag ändå inte varit överdrivet rädd om den) så det borde fnnas goda förutsättningar att hitta bra kameror.

Dunbar skrev:
Intressanta jämförelser. Jag trodde kamerorna skulle vara ungefär likvärdiga, med en liten övervikt för K200D, men så verkar alltså inte vara fallet.

KnnD serien är avancerad/entusiast, KnnnD serien är popuär/amatör. KnnD har fokus på användarkontroll och erbjuder den kreativa fotografen extra möjligheter, fokus ligger på de som vet hur bländare och tid fungerar. KnnnD har fokus på autofunktioner som genom auto inställning av bländare, tid, uppskärpning, kontrast och färgmättnad för olika bildsituationer hjälper nybörjaren.

Harlequinesque skrev:
De grundläggande funktionerna kan jag ju använda så det blir nog inget problem, de mer avancerade får man ju lära sig med tiden, köper nog K10d (om den fortfarande går att få tag på i påsk)

K10D tillverkas inte längre, så de som finns i lager nu är de sista som går. Däremot så verkar det som att syskonet Samsung GX-10 (i princip samma kamera) kommer att tillverkas ett tag till, för Samsung tycks inte komma med en egen motsvarighet till K200D. De fortsätter med GX-10:an som jag har förstått det hela.

En annan fördel är ju att K200d är lite mindre och har ett mindre batterigrepp.

Kan tänka mig att K200d+bg är en rätt ultimat storlek (skönt med vertikalgrepp)

En intressant skillnad mellan K10D och K200D, är att K200D har "dynamic range enlargement" - samma funktion finns även i K20D. Detta innebär att kameran ökar omfånget i ljusa och mörka partier, vilket gör att fler detaljer bevaras i låg- och högdagrar. Det kan vara väldigt trevligt i högkontrastsituationer.

Harlequinesque skrev:
(...)de mer avancerade får man ju lära sig med tiden, köper nog K10d (om den fortfarande går att få tag på i påsk), har en del gamla pentax och Chinon objektiv jag kan använda också..dock manuellt då.

Ska du använda gamla manuella objektiv så ska du nog vänta till K200D släpps. K10D har problem med att blända ner gamla objektiv.

/Björn

KalZoom skrev:
K10D har problem med att blända ner gamla objektiv.

Nej, K10D har inget problem med att blända ner gamla objektiv när man trycker på gröna-knappen. Det som några har upplevt är att den centrumvägda ljusmätningen ger exponeringsfel på vissa bländarvärden när man använder objektiv utan 'A'-position på bländarringen. ('A'-läget = elektronisk bländaröverföring, introducerades 1982). Det är inte nedbländningen som är problemet, det lär vara kopplat till mattskivan. När kameran vet bländaren (förutsätter 'A' på manuella objektiv) så uppstår inte felet.

Vilken bör man välja då?

Har läst ovan kommentarer men vilken skall man välja av dem två om man vill ha en så bra kamera som möjligt gällande funktion och bild kvalite?

För den som fotograferar i jpeg och inte vill efterbehandla har K200 en liten fördel med fler bildkvalitétsparametrar som tex utökat dynamisk omfång men K10 har fler andra inställningmöjligheter. Som första systemkamera kanske 200:an är ett bättre val men för erfaren använadre erbjuder K10 mer i mina ögon.

Re: Vilken bör man välja då?

marcusstorm skrev:
Har läst ovan kommentarer men vilken skall man välja av dem två om man vill ha en så bra kamera som möjligt gällande funktion och bild kvalite?

Det går inte att ge ett enkelt svar på det. Det beror på vad man som fotograf tycker är viktigt.

Som tidigare har sagts -
K200D justerar bländare, tid, skärpa, färgmättnad och kontrast automatiskt samtidigt för den som vill. Den väljer bildlägen automatiskt, och dessa bildlägen är kopplade till olika bildtoner. Det går att välja allt manuellt, men det är knöligare jämfört med K10D eftersom K10D har fler knappar och rattar.

K10D har ett unikt läge - HyperProgram.
Det är en programfunktion där man vrider ena ratten för bländare och den andra ratten för tid, kameran växlar automatiskt mellan tids- och bländarautomatik beroende på vilken ratt man väljer. Dessa rattar kan även ställas om fritt mellan bländare, slutare, exponeringskompensation, vanligt programskifte eller ISO-styrning. Dessutom har K10D ett User-läge där man kan spara ett visst set av inställningar. Eftersom K200D bara har en ratt där K10D har två, så saknar K200D HyperProgram.

Så kan man bländare och tid, och ofta växlar mellan bländar- och tidsautomatik, så är K10D mer flexibel. För den oerfarne så är K200D enklare då den gör mer bildbehandling i sina autolägen än vad K10D gör.

Så funktionsmässigt för den erfarne fotografen, så vinner K10D. Funktionsmässigt för den oerfarne fotografen så vinner K200D. Deras gränsnitt är rätt skilda gentemot användaren.

Gällande bildkvalitet så vet vi inte än. Jag har inte sett några bilder från K200D. Den har uppdaterade algoritmer, men vad detta exakt innebär går inte att veta innan vi har sett bilder från kameran och kan jämföra i samma situationer med en K10D. Dock, funktionen för utökat dynamiskt omfång i K200D är ett plus för den kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar