Annons

K10D + DA18-55 / K100D + Sigma 18-50 Macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

wowtip

Aktiv medlem
Ett litet tanke-experiment :)

Dessa två paket har i princip samma prislapp (ca. 9000 kr). Om det är ungefärlig budget som man har att röra sig med, vilket skulle ni välja och varför?
 
jag stod i samma situation och funderade väll iofs om det var k100d eller k10d främst det jag kom fram till var att jag för det första inte behövde de extra mpixlarna, plus att jag tvekade på att jag skulle ha råd att köpa tätade objektiv längre fram har man bara en tätad kamra känns det ganska meningslöst att inte ha tätade objektiv.. inget kedja är som bekant starkare än dess svagaste länk. jag kan säga att jag är mycket nöjd med min mycket billigare k100d. kitoptiken tycker jag håller ganska hög klass iaf om man jämför med den plastbit som canon skickar med. De nackdelar jag stött på är framförallt seriebildtagningen som inte imponerar med sina 5 bilder i Jpeg eller 3 bilder i raw (ca 2.5/sec) men om man kan klara sig utan ultralånga bildserier har jag inte stött på några större problem.

Är pengar en faktor skulle jag lätt köpt K100d igen, tänk på att du kan köpa schysstare optik för den överblivande pengen

Mvh Emil
 
K10D för tyngden och känslan i handen. Samt möjligheten till vertikalgrepp, för mig är det en viktig faktor i valet av kamera.

Dessutom verkar det vara enklare att ha batterier som ger många bilder till K10D med tanke på att det följer med ett mycket bra batteri, och kaffebrus är billig på bra batterier.

Inget av objektiven är ändå något jag skulle se som en "slutgiltig" investering, och med K10:an slänger man ju bort mindre pengar på objektivet isåfall.

Men nu är jag ju kanske lite jävig, jag har valt K10D och är nöjd.
 
Jag tycker om den större sökaren i K10D och den extra flexibilitet som användargränsnittet ger. De extra Mp betyder mindre för mig, jag har en *ist DS med samma sensor som i K100D och för bilder i standardstorlekar upp till A3 så har jag ärligt talat svårt att se skillnad.

Hälsar
R
 
Jag valde K10'an. Tekniknörd, jag gillar pixlar, finesser och knappar :) Finare objektiv kommer senare.
 
wowtip skrev:
Ett litet tanke-experiment :)

Dessa två paket har i princip samma prislapp (ca. 9000 kr). Om det är ungefärlig budget som man har att röra sig med, vilket skulle ni välja och varför?

Med dom förutsättningarna: k100d+Sigmat.
Bra optik har betydligt längre "livslängd" än kameror.
 
Jag har en K100D och om jag har förstått allt rätt så saknar jag dessa saker (tillskillnad från K10D):

* Trådlöst synka Pentax 360/540-blixtarna
* Ha kameran kopplad till datorn via USB så man får upp bilden direkt på datorn när man tar bilden
* Inte kunna göra lika stora förstoringar iom att sensorn begränsar med sina "få" pixlar
* Ha snabb tillgång till byte mellan AF-C och AF-S
* Ha snabb tillgång till att byta till RAW-formatet när bilden kan kräva det
* Kunna ha ett vertikalgrepp

Dessa är faktiska saker jag saknar med min K100D, som i övrigt är en fin kamera. Men jag byter gärna upp mig till en K10D med pengar emellan, bara maila mig ;)
 
hmm. Jag har K100D och är galet nöjd med den. Är det något jag tänkt försöka uppgradera så är det kitobjektivet 18-55. Inte för att det är dåligt, men det finns ju bättre. Framförallt skärpemässigt vid inzoomad önskar man sig fetare grejor. Och ett makro är ju aldrig fel, så jag skulle lätt valt K100D med sigmat.
 
Re: Re: K10D + DA18-55 / K100D + Sigma 18-50 Macro?

Punkk skrev:
Med dom förutsättningarna: k100d+Sigmat.
Bra optik har betydligt längre "livslängd" än kameror.

jo, men man kan ju oxå tänka att förutsättningar förändras med tiden.. då kanske man känner att ett 16-50 vore nice, och då tänker man hmm.. varför tog jag inte det vattenskyddade huset..?
 
Tack för alla svar!

Jag ska erkänna att jag lutar åt K10 med kit, trots att vissa saker talar mer för K100...

Punkterna som är viktiga för mig:

K10D:

+ Pentaprism mot pentamirror. Jag har ingen aning om hur stor skillnad det gör, men bra sökare kan man aldrig få för mycket av.

+ Dubbla manöverhjul. Allt som snabbar upp hanteringen är bra.

+ Snabbare fokusmotor.

+ Snabbare seriebildstagning.

+ Bättre glas kan man också köpa / få allteftersom, en ny systemkamera lär jag inte få tillåtelse att köpa de närmaste fem åren efter att ha köpt den som det nu blir. ;)

K100D:

+ Priset. En blixt eller ännu bättre glas sitter inte fel. Glas håller ju också värdet bättre än elektronik, som någon nämnde.

+ Bildsensor. Hade hellre köpt en K10D med 6MPix-sensorn om det hade varit möjligt.

+ Storleken. Alla verkar jättenöjda med K10s storlek, men nja... kanske?
 
tobias- skrev:
Jag har en K100D och om jag har förstått allt rätt så saknar jag dessa saker (tillskillnad från K10D):

* Trådlöst synka Pentax 360/540-blixtarna
* Ha kameran kopplad till datorn via USB så man får upp bilden direkt på datorn när man tar bilden
* Inte kunna göra lika stora förstoringar iom att sensorn begränsar med sina "få" pixlar
* Ha snabb tillgång till byte mellan AF-C och AF-S
* Ha snabb tillgång till att byta till RAW-formatet när bilden kan kräva det
* Kunna ha ett vertikalgrepp

K10D har även större buffert vilket ger snabbare seriebildstagning och snabbare bild-till-bild, den är även snabbare på att skriva/läsa från minneskortet vilket gör att den klarar minneskort som är snabbare än 66x, den har också snabbare autofokus som mest kommer av en stabilare och starkare ström (specialbatteri).

K10D har strömkontakter till de nya SDM objektiven som - enligt Pentax - har en tystare, säkrare och även snabbare autofokus. K100D saknar dessa kontakter och kan ej använda SDM objektiven i SDM läget.

Fler saker som skiljer är att K10D har möjlighet till finjusteirng av vitbalansen på ett väldigt smidigt sätt - man tar en förtittsbild och justerar in vitbalansen på den med 4-vägs kontrollen. Ett enklare alternativ än den manuella vitbalansfunktionen.

Sedan så har K10D möjlighet att läsa MTF informationen från objektiven och använda det i programautomatik.

Programautomatiken i K10D är en kombination av program, bländare- och tidsförval. Du slipper byta mellan program, bländare- och tidsförval, du har allt i samma läge - kameran växlar mellan lägena automatiskt beroende på om du rör bländarratten eller tidsratten eller inte gör något alls. K10D har två rattar (bländare och tid), K100D har bara en för båda funktionerna.

K10D har två RAW format - PEF och DNG. K100D har enbart PEF.

K10D har ett USER läge som du själv kan programera och göra inställningar för. Så du kan växla mellan två lägen på kameran - standard (som givetvis är konfigurerbart) och user.

Plus att K10D är väderskyddad och tätad, så den går att använda i en regnskur.

Detta var nog de viktigaste skillnaderna.
Det finns fler, men jag orkar ej skriva längre *ler*

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Programautomatiken i K10D är en kombination av program, bländare- och tidsförval. Du slipper byta mellan program, bländare- och tidsförval, du har allt i samma läge - kameran växlar mellan lägena automatiskt beroende på om du rör bländarratten eller tidsratten eller inte gör något alls. K10D har två rattar (bländare och tid), K100D har bara en för båda funktionerna.

Ja, glömde det ja...

K10D:

+ Sv + TAv... och inga scene modes. Ni som har kameran, använder ni Sv + TAv mycket?

+ Gröna knappen
 
Inget lätt val, speciellt om budgeten är fixerad vid 9000 kr!

Jag förstår att du sneglar mer på k10d, om man ändå slår till på kamera vill man ju ha så mycket som möjligt för pengarna och det finns ingen mer prisvärd kamera än k10d, skulle jag vilja säga.

Samtidigt är det skoj med bra optik och möjligheten att använda 2.8 som största bländare är ett stort plus, slippa blixt inomhus o.s.v. Och om man får spekulera in i framtiden, när uppföljaren till k10d släpps så skulle du sitta tryggt kvar med sigmat som din normalzoom medan du kanske däremot får grym uppgraderingsångest när alla börjar lyriskt prata på fotosidan om hur bra nya k10d är :)

Om jag vore du skulle jag hitta en billig flygresa till NY, köpa k10d + sigmat på B&H för 9000 kr och få semester "på köpet" :)
 
Jag använder mest Programautomatik eller bländarförval (skillnaden är att i bländarförval så kommer kameran ihåg inställd bländare även när den stängs av och slås på igen, med programautomatiken får man ställa bländaren på nytt).

Sv läget använde jag mycket i början och då tillsammans med programskifte som jag hade lagt på första ratten. Efter mjukvaruupdateringen som lade ISO på OK knappen också, så har jag knappt använt Sv läget.

Hälsar
R
 
Om man rör sig mycket i olika ljusmiljöer under samma fotograferingstillfälle så är Sv användbart, för den som vill ställa ISO:n själv och ej överlåta det till automatiken. Ställer man bara ISO ibland så är OK+framratten tillräckligt smidigt. :)

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:


K10D har strömkontakter till de nya SDM objektiven som - enligt Pentax - har en tystare, säkrare och även snabbare autofokus. K100D saknar dessa kontakter och kan ej använda SDM objektiven i SDM läget.

R

Betyder detta att en K100d aldrig kommer kunna använda varken sigmas HSM objektiv eller pentax egna kommande SDM ?

det hade jag inte räknat med när jag köpte min K100d, men å andra sidan var den ju så billig att jag inte behöver ha den hela livet för att känna att den var pris värd.
 
Roland Mabo skrev:
Om man rör sig mycket i olika ljusmiljöer under samma fotograferingstillfälle så är Sv användbart, för den som vill ställa ISO:n själv och ej överlåta det till automatiken. Ställer man bara ISO ibland så är OK+framratten tillräckligt smidigt. :)

Hälsar
R

Tycker faktiskt k100d är bättre på situationer med dårligt ljus, den har ju nästan inget som hetter brus, du har hellere inte dom fula strecken som k10d producerar i dårligt ljus.
 
madsochmarja skrev:
Tycker faktiskt k100d är bättre på situationer med dårligt ljus, den har ju nästan inget som hetter brus, du har hellere inte dom fula strecken som k10d producerar i dårligt ljus.

Ökad pixeltäthet ger högre brus, svårt att komma ifrån.

Men vad menar du med fula streck? Om du menar alla exempel på bandning vid höga iso som dök upp på dpreviews pentaxforum efter k10 släpptes, så var det nästan löjligt. Folk som underexponerat två-tre steg och sen lyft upp exponeringen i rawkonvertering och utropade "titta, min nya k10d ger bandning!".....
 
Roland Mabo skrev:
K10D har även större buffert vilket ger snabbare seriebildstagning och snabbare bild-till-bild, den är även snabbare på att skriva/läsa från minneskortet vilket gör att den klarar minneskort som är snabbare än 66x, den har också snabbare autofokus som mest kommer av en stabilare och starkare ström (specialbatteri).

K10D har strömkontakter till de nya SDM objektiven som - enligt Pentax - har en tystare, säkrare och även snabbare autofokus. K100D saknar dessa kontakter och kan ej använda SDM objektiven i SDM läget.

Fler saker som skiljer är att K10D har möjlighet till finjusteirng av vitbalansen på ett väldigt smidigt sätt - man tar en förtittsbild och justerar in vitbalansen på den med 4-vägs kontrollen. Ett enklare alternativ än den manuella vitbalansfunktionen.

Sedan så har K10D möjlighet att läsa MTF informationen från objektiven och använda det i programautomatik.

Programautomatiken i K10D är en kombination av program, bländare- och tidsförval. Du slipper byta mellan program, bländare- och tidsförval, du har allt i samma läge - kameran växlar mellan lägena automatiskt beroende på om du rör bländarratten eller tidsratten eller inte gör något alls. K10D har två rattar (bländare och tid), K100D har bara en för båda funktionerna.

K10D har två RAW format - PEF och DNG. K100D har enbart PEF.

K10D har ett USER läge som du själv kan programera och göra inställningar för. Så du kan växla mellan två lägen på kameran - standard (som givetvis är konfigurerbart) och user.

Plus att K10D är väderskyddad och tätad, så den går att använda i en regnskur.

Detta var nog de viktigaste skillnaderna.
Det finns fler, men jag orkar ej skriva längre *ler*

Hälsar
R


Men så funkar K100 bättre med linser äldre än "A"-linser, eller hur var det nu....?

Uffe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.