Annons

K10D bilder ISO 800-1600

Produkter
(logga in för att koppla)
Helt ärligt, min första tanke när jag såg ISO1600-bilden var att jag borde titta över vad som finns av brusreduceringsprogram till pc...
Ser på forumet på dpreview att dom flesta verkar positiva till bilderna, så jag kan vara helt fel ute dock.

Visst, det är ju inte lite brus i den men jag tror det är bra förutsättningar för extern brusreducering. Sett i relation till många andra 10 mp kamror tror jag dessa står sig bra men lite efterbehandling är nog helt rätt. Själv kör jag alltid Noise Ninja från ISO 800 och det är rätt imponerande vad man kan göra med ett sånt program.

Senast ändrad:
Det är nog en rimlig approach att man inte låter kameran göra så mycket NR, utan överlåter det till användaren och smarta NR-program på datorn. Speciellt med K10d's målgrupp.

Men ändock känns det som lite är Sonys fel och deras sensor som inte verkar matcha brusnivån på deras 6 mp eller Canons CMOS 8 mp.
Jag hade nog tradat bort 2 MP för lite mindre brus, om det valet fanns!

Punkk skrev:
Helt ärligt, min första tanke när jag såg ISO1600-bilden var att jag borde titta över vad som finns av brusreduceringsprogram till pc...
Ser på forumet på dpreview att dom flesta verkar positiva till bilderna, så jag kan vara helt fel ute dock.
Synd att de inte satt i två sensorer. Den är ju ändå rörlig, så tänk om de även satt i den gamla lågbrusiga 6MP också, så man kunde välja :) Fast jag skulle nog varit nöjd med bara den sensorn också. Har större behov av lite brus än många pixlar. Könns nästan onödigt att fylla upp disk med 10MP bilder.

Jahapp. Vad hände med den "FANTASTISKA, BÄTTRE ÄN ALLA ANDRA"-hypen som vissa personer med en dåres envishet hävdat? Ser man på, Pentax ingenjörer lyder också under naturlagarna. Så... förvånande.

Fast jag vill fortfarande ha en. Men ska inte.

Lite lustig ändå, i alla avseenden blev K10D specen en total "knock out" när den äntligen släpptes. Det enda som bara blev "normalt" är väl brusbilden och det var väl från början det enda man trodde skulle bli bättre än alla andra pga Pentax uttalanden. Läser man Pentax patent så finns det ju också en "strömpump" som skall kunna ge längre brus, kanske var den tänkt att finnas i K10:an från början? Kanske dyker den upp i K1D ;)

Vad gäller dynamiken och färgåtergivningen med 22 bitars AD-omvandlaren så finns det iaf indikationer på att den blir bättre än alla andra.
Snart vet vi väl även det med säkerhet.

Jag har fortfarande inte sett nåt som gör k10d till något annat än den vettigaste 10-Mpixlaren att köpa, sen får vi se vad dom proffessionella bedömarna tycker i sina tester (Kamera&Bild verkar testa den i nästa nummer bl.a).

Ett forum utan anhängare som hypar sitt eget märke tror jag du får leta länge efter.

papi skrev:
Läser man Pentax patent så finns det ju också en "strömpump" som skall kunna ge längre brus, kanske var den tänkt att finnas i K10:an från början? Kanske dyker den upp i K1D ;)

Spännande lösning, undrar hur det fungerar att mer ström ger mindre brus?

En inbyggd kylspray som kyler ner sensorn inför varje bild vore ju också en lösning :)

Pentax hade en pressvisning i Japan med större utskrivna bilder från flera 10 mp kameror och enligt rapporteringen från den var bildkvalitén från K10D bättre.

I den test som användare på DP utförde med en lånad K10 och K100 så var det bättre teckning i såväl hög som lågdagrar med K10. Då bör man ha i minnet att K100 har det bästa dynamisk omfånget som hittils uppmätts efter fuji S3.

K10 fick också nyligen ett prestigefyllt teknikpris där en av motiveringaran var bildkvaliten från 22-bitars AD och Primeprocessorn.

Så visst finns det hopp om att även K10:s bildkvalité kan bli jobbig för konkurenterna ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar