Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D: antalet exponeringar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du använder programmet PhotoMe (PC) så kan du få reda på det mesta som finns lagrat.

Det är bara att öppna en bild i PhotoMe så kan du hitta hur mycket slutaren är använd. Du kan till och med hitta vilken temperatur kameran hade när du tog bilden, exponeringsvärden för respektive zon, etc. Det är bara ditt skonummer som saknas.

/Mats
 
Hur många bilder

Varför krångla till det. Ta en bild och kolla på displayen vilket nummer som står i översta högra hörnet.

Lothar Marunga
 
Om du använder den digitala förhandsgranskningen så används ju slutaren en gång men det syns inte i filnamnet. Min K10 har några hundra fler "exponeringar" än vad filnamnet anger.

/Mats
 
Har för mig den nollställdes vid en av firmwareuppgraderingarna också. Åtminstone gjorde min det.
 
Jag hade glömt kameran hemma när jag var nere på Photokina så jag köpte just släppta K100D där. På mässan kunde jag prova olika objektiv på olika fastlåsta K100D(objektiven var låsta på kamerorna) och fick tipset att jag kunde sätta in SD kortet i min kamera i deras, och det gjorde jag med påföljd att räkneverket gick upp från ca 100 exponeringar till ca 5000 på min kamera....
 
lunma skrev:
Om du använder programmet PhotoMe (PC) så kan du få reda på det mesta som finns lagrat.

Det är bara att öppna en bild i PhotoMe så kan du hitta hur mycket slutaren är använd. Du kan till och med hitta vilken temperatur kameran hade när du tog bilden, exponeringsvärden för respektive zon, etc. Det är bara ditt skonummer som saknas.

/Mats

Otroligt vad mycket info! Bra program.
Men varför finns det en temp-sensor i en kamera egentligen, behövs det till nåt?
 
sensorn blir ju varm vid längre exponeringar,
vet inte men kanske givaren stänger av den om den blir för varm.
 
ibbe76 skrev:
sensorn blir ju varm vid längre exponeringar,
vet inte men kanske givaren stänger av den om den blir för varm.

Det skulle kunna vara nåt sånt.
Fast sensorn kan väl aldrig ta skada av höga temperaturer, bara leverera brusigare bilder?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.