Annons

K10D - AF på batterigreppet???

Produkter
(logga in för att koppla)

PelleAB

Medlem
Snälla nån hjälp.

Har en K10D med batterigrepp. AF knappen på kameran sitter ju bra till å så men när jag ska hålla kameran vertikalt så når jag den inte med tummen. Ska jag trycka på knappen med andra handen så ser jag inget i sökaren.

Finns det nåt sätt att få nån av knapparna på batterigreppet att funka som AF-knapp???

Blir galen snart.

TPF
MVH
Per

PelleAB skrev:
Snälla nån hjälp.

Har en K10D med batterigrepp. AF knappen på kameran sitter ju bra till å så men när jag ska hålla kameran vertikalt så når jag den inte med tummen. Ska jag trycka på knappen med andra handen så ser jag inget i sökaren.

Finns det nåt sätt att få nån av knapparna på batterigreppet att funka som AF-knapp???

Blir galen snart.

TPF
MVH
Per
Nej, det är vad jag tycker en av de allvarligare bristerna med kameran just nu. Helt övertygad om att det kommer en möjlighet att kunna programera om en av knapparna på batterigreppet, men det har inte dykt upp ännu.

Det är stor fördel med AF-knapp, plåtar man bild efter bild från samma avstånd så slipper man fokusera om varje gång man trycker ned avtryckaren.
Jag använder aldrig "halfpress" om jag kan undvika det.

Eftersom jag mest studiofotar med den kameran så är halfpress inget alternativ. Detta eftersom fokupunkten/-erna ytterst sällan hamnar där jag vill ha fokus när jag komponerar bilden.

Jag fokuserar ungefär vart tionde tjugonde bild och det är skitdumt att jag behöver ta bort kameran från ögat för att trycka på AF-knappen.

På K100D kan man i alla fall låta OK-knappen vara AF-knapp men det går ju inte en på 10:an.

eller???

/Per

Borde det inte gå fungera att skifta mellan manuel fokus och autofokus? Skifta till auto när du komponerar och slå sedan över till manuell, så slipper du kamerans fokuserande.

K100D saknar AF knapp, därför kan OK knappen vara AF knapp. På en K10D har du möjligheten att låta AF vara på AF knappen eller på slutaravtrycket.

Kameran har 11 fokuspunkter, använd manuell inställning av fokuspunkt så får du minimal omkomponering. Det är så jag kör hela tiden.

Komponerar man om bilden så ändrar man det inställda avståndet och med ljusstarka objektiv på största bländaröppning, så syns fokusfelet.

Hälsar
R

Jag anser nog ändå att Pentax gjort en miss här, och är övertygad om att man kommer att lösa det i en uppgradering i framtiden. Om en kamera har en AF-knapp, och dessutom har ett batterigrepp, så kan det ju inte vara annat än en miss att man inte kan få någon av knapparna på batterigreppet att agera AF. Det vore ju en annan sak om möjligheten till separat AF inte fanns på kameran, men nu gör det det. Eftersom knappen finns så måste det ju betyda att en hel folk använder den. Och rimligen borde en stor del av dessa (jag antar nu att det huvudsakligen är lite mer avancerade användare som använder AF-knappen) torde väl även använda batterigreppet.

Fick just en tanke, visst är AF en separat knapp på trådutlösaren....man kanske kan hitta på något den vägen....fast då är ju inte kameran vattentät. Nej, jag väntar nog på den firmware som fixar till problemet istället.

Nej, trådfjärren CS205 har bara en knapp och den styr slutaravtrycket och har därför samma funktioner som man har ställt in slutaravtrycket att ha.

Hälsar
R

Fast nu när jag prövar så fungerar inte fokus-knappen på trådutlösaren när man valt att avaktivera AF vid halvtryck. Tillbaks till noll..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar