Annons

k10d + 50/1.4= fokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)
Skickade du in objektiven med kameran eller skickade du bara in kameran? Om Pentax i Tyskland har ställt in kameran efter deras referens, så hjälper inte detta om objektiven är ställda efter en annan referens, därför behövs både kamera och objektiv ställas in.

FotoZ skrev:
Skickade du in objektiven med kameran eller skickade du bara in kameran? Om Pentax i Tyskland har ställt in kameran efter deras referens, så hjälper inte detta om objektiven är ställda efter en annan referens, därför behövs både kamera och objektiv ställas in.
Både Sigma 24-70/2.8 och Pentax DA 18-55 var med.

Ok, ja Sigma brukar de hoppa över eftersom det är en annan tillverkares objektiv och jag tror inte Pentax har servicehandböckerna för Sigmas objektiv så de vet inte hur man skruvar på dem :) men deras eget 18-55 kan de justera, och jag vet flera fall där det också har gjorts. I ditt fall verkar det som att det har fallit igenom verkstaden helt utan att något har gjorts. Det är olyckligt, men det händer ibland, och även om det händer kanske 1 gång av hundra så är det en gång för mycket.

Varför skickade du inte med ditt 50/1,4 som är det du upplever problemen mest med?

Usch, gillar inte sådana här trådar - nu måste jag kolla upp min k10 och mina gluggar själv ju. :-/

//T

Henrik F skrev:
Både Sigma 24-70/2.8 och Pentax DA 18-55 var med.

Eftersom 50/1.4 var det objektiv där jag först upptäckte problemet, som jag sedan märkte på 18-55 också, men det syns ju inte lika mkt eftersom bländaröppningen är så liten.

Så då skickade jag iväg den, och sedan när jag fick tillbaka den sket jag i att kolla hur fokusen var, så jag bara slängde på 50:at och fotade mer nerbländad bara för jag behövde kameran, sedan kom mitt 24-70 på posten och med det så märktes frontfokusen ganska mycket på. Så då ville jag ha det utrett en gång för alla :p

Men eftersom 50/1.4 är ett FA objektiv och inte har så exakt autofokus så struntade jag i att skicka med det. man kan vrida fokusringen en pytteliten bit i sitt spel så är fokusen mer rätt, men det är väldigt oexakt så jag tyckte inte de behövde testa enligt den eftersom de andra fokuserar fel lika mycket.

En viktig sak att komma ihåg är att AF-markeringen i sökaren och själva AF punkten ofta inte stämmer 100% överens. Det kan mycket väl vara så i ditt fall att AF-punkten är förskjuten en aning till vänster och därför träffar den 1:an istället för 0:an.

För det jag ser på testresultaten är att de ligger på ungefär samma punkt, alltså 1:an. De skillnader som finns gäller främst skärpedjupet och det beror ju på olika brännvidder och bländare.

Prova istället en testkarta som är gjord åt andra ledden (det är vanligare med förskjutning i sidled av AF-punkterna än förskjutning i höjdled).

Du kan prova den här:
http://pentaxdslrs.blogspot.com/2008/05/af-adjustment-test-chart-specifically.html

Eller denna som är den mest använda:
http://www.focustestchart.com/chart.html

Och lås kameran till enbart centerpunkten så den inte blir förvirrad av andra punkter. :)

Tycker denna jag använder är bra för den hittar inte fokus mitt i det vita, alltså får den bara fokus på strecket.

Den du länkade till sist har jag testat hur många gånger som helst, får samma resultat som med denna jag använt och visat här.
Däremot den första har jag aldrig testat men har stött på den flera gånger, får väl fixa lite hårdare papper och klippa och vika :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar