Annons

k10d + 50/1.4= fokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik F

Aktiv medlem
Hej, jag har precis skaffat ett 50/1.4 till min pentax k10d, har inte insett med kitgluggen att den fokuserar framför motivet, men nu med 1.4at ser man det väldigt tydligt.
I vilket fall, så har jag testat med att ställa om fokus motorn, så nu fokuserar den hyffsat rätt, men nu är det så här att när jag fokuserat så kan man vrida fokusringen pytte pytte lite, och det skiljer ju om motivet verkligen är i fokus eller inte.
Andra som upplevt samma sak? rätt jobbigt att behöva pilla på fokusringen varje gång och se när det verkligen är som bäst.
Ska det vara så här eller är det min k10d som det är fel på?

Tack på förhand MVH Henrik

det som jag märkt med min 50/1,4 är att fokuspunkten i mitten är rätt mkt större än den lilla ljuspunkten, så om man fokuserar på nära håll så kan fokus hamna lite framför själva ljuspunkten. men det är nog inget man kan göra nåt åt. det gäller bara o vara uppmärksam på var man sätter fokuspunkten.

Okej, men din glappar också lite grann i fokusringen när af är igång?
Har märkt att oftast som blir det rätt om man vrider den så mycket som de går (1-2mm) åt höger, alltså, fokusera närmare.
Men inte alltid, brukar det vara så här?
Har bara erfarenhet av kit glugg, och helt manuella objektiv så jag har ingen aning.
Får kanske vänja mig bara :p

om jag förstår dig rätt så fokuserar både kitgluggen och 50´an framför?

isf låter det ju som ett fel på kameran.

Yup, de gör de, men jag har justerad AF:en i service menyn, så nu fokuserar den rätt 99% av fallen, men 50at har ett glapp när den har fokuserat, så man kan vrida pytte pytte lite på, undrar om det verkligen ska vara så.
För det skiljer ju på om det verkligen är i fokus eller inte.
Orkar inte skicka iväg kamera huset på service om man nu inte måste, har inte precis hört många positiva saker om deras service :/

Alla F/FA-objektiv har ett lite spel i fokuseringsringen. Dock ska du inte vrida fokuseringsringen, fokuseringsmotorn mår inte bra av det. DA-objektiven har ju Quick-shift som frikopplar fokusdrivningen, på dessa kan du vrida efter behag.

Fokuspunkten i mitten är nästa lika stor som cirkeln.

/Mats

Den fokus testen har jag haft framför ganska mycket xD
Här är en bild på när jag har tatt fokus ringen i spelet till närmaste.

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    35.4 KB · Visningar: 484
Och en bild där jag inte rört fokusringen alls, så den är nog närmare den andra änden av glappet.
Fokuseringen är inte ändrat mellan dessa bilder.

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    61.4 KB · Visningar: 476
Henrik F skrev:
... men jag har justerad AF:en i service menyn, så nu fokuserar den rätt 99% av fallen... :/

Menar du att man kan själv ställa in AF fokuspunkt? Manuellt?
Hur gör man det?

Annars så tyckere jag att det är rätt så stor skillnad på fokuspunkterna beroende på om du pillar på fokusringen eller inte. Har du ingen fotoaffär i närheten där du bor som du kan fråga?

Chewbacca skrev:
Menar du att man kan själv ställa in AF fokuspunkt? Manuellt?
Hur gör man det?

Man kan komma in i service menyn i firmware 1.10, men man kan riskera garantin.
Där kan man ställa fokusmotorn bak och framåt i steg om 10um, ungefär samma sak som i k20d fast det är gömt i k10d.
Jag har ställt min bakåt ungefär 60um och då fokuserar den rätt när man ställer fokusringen på fokus på närmare i glappet.

Läste detta och fick en fundering, kan det inte vara så att det beror på vilket håll fokuseringen kommer från, dvs om autofokusen startar från oändligt och stannar när den hittat fokus så är ju drivaxeln spänd åt ett håll, om man däremot börjar autofokusera med fokusen inställd på närgränsen och stannar när fokus hittas så vrider drivaxeln åt andra hållet.
Kanske inte är någon som förstår vad jag menar men det verkar ju vara så att det glapp som finns i överföringen mellan fokusmotorn och fokusmekaniken ställer till det.
Vad vet jag, skall ladda ner fokustestet och testa hur min gamla DL fokuserar.

Henrik F skrev:
Man kan komma in i service menyn i firmware 1.10, men man kan riskera garantin.
Där kan man ställa fokusmotorn bak och framåt i steg om 10um, ungefär samma sak som i k20d fast det är gömt i k10d.
Jag har ställt min bakåt ungefär 60um och då fokuserar den rätt när man ställer fokusringen på fokus på närmare i glappet.

Går det att göra med firmware 1.3?

um?

Chewbacca skrev:
Går det att göra med firmware 1.3?

um?

Nepp endast i 1.10 så vitt jag vet, har sökt runt mycket om saken.
Man kan inte gå direkt ner till 1.10, utan man måste använda en "hackad" 1.10 där headern är bytt till 1.30 . Är väl nåt säkerhets grejs att man inte kan gå ner till en äldre firmware.

Ska egentligen vara ett annurlunda u i um men vet inte hur man får fram det, enheten ska vara mikrometer om jag minns rätt.

Märkte i går att min K10 har bakfokus med min 50/1.4, med den mittersta fokuspunkten. Fokuspunkterna direkt till höger eller vänster blir klockrena?!

/Peder

PederD skrev:
Märkte i går att min K10 har bakfokus med min 50/1.4, med den mittersta fokuspunkten. Fokuspunkterna direkt till höger eller vänster blir klockrena?!

/Peder

det har troligen med storleken på den mittersta fokuspunkten att göra. den är större än de andra punkterna, det är därför lättare att den hamnar lite off vilket märks bra på bl 1,4.

Hej, har haft kameran på service nu 2ggr, efter första gången såg det ut så här:
http://lillehem.eu/hs/fokus/felfokus.jpg

Jag tyckte det var oacceptabelt för om man nu t.ex fokuserar på ett ansikte, och bländar ner tills man har hela huvudet i fokus så har man ju mer än halvmeter luft framför personen i fokus till ingen nytta. Så jag skickade tillbaka kameran, och de tittade på den och beslöt att skicka den till pentax i tyskland.
Så direkt när jag fick tillbaka satte jag upp till att testa fokus igen och testade med mina 3 objektiv (DA 18-55, FA 50/1.4, sigma 24-70/2.8)
Och den frontfokuserar precis lika mycket som innan jag skickade den. Testbilderna kommer här:
18-55: http://lillehem.eu/hs/fokus/1855.jpg
50/1.4:http://lillehem.eu/hs/fokus/5014.jpg
24-70: http://lillehem.eu/hs/fokus/2470.jpg

Vill gärna höra lite åsikter om mina testresultat. Jag tycker de är oacceptabla. Vad tycker ni ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar