Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K100D vs D50&350d

Produkter
(logga in för att koppla)
Jaha då var det även dags för mig att köpa en kamera
har kikat runt på lite olika och kikat lite på dessa Pentax K100D, Nikon D50 & Canon 350D

Det lutar nog åt K100:an för den verkar trevlig med sin 2.5" skärm

Frågan är bara
det följer inte med något laddbart batteri utan man får köra med 2 x CR-V3 batterier eller 4 x AA batterier så då får man köpa laddare & batterier separat
men hur bra är drifttiden med CR-V3 eler laddbara AA jämfört med dom andra kameramodellerna ?

måste säga, utan erfarenhet av någon av kamerornas batterikapacitet... att lithium-jon batterier. som det är i nikon d50 och 350d alltså sådana här stora saker... är mycket bättre när det gäller batteritid. de andra är lättare att få tag i när man reser osv men om det är batterier du ska gå på så välj någon med litium-jon...

norcomp skrev:
Frågan är bara
det följer inte med något laddbart batteri utan man får köra med 2 x CR-V3 batterier eller 4 x AA batterier så då får man köpa laddare & batterier separat
men hur bra är drifttiden med CR-V3 eler laddbara AA jämfört med dom andra kameramodellerna ?

CRV3 skall kunna ge ca 600 bilder (varav hälften med blixt). CRV3 har låg självurladddning håller länge i vila.

Nya laddningsbara AA 2500 mAh håller för mig ca en vecka och kanske 500 bilder (utan blixt) på en istD. Kan väl tro att det är något liknande med K100D.

Re: Re: K100D vs D50&350d

papi skrev:
Nya laddningsbara AA 2500 mAh håller för mig ca en vecka och kanske 500 bilder (utan blixt) på en istD. [/B]
Men det var väll ganska så bra ändå
jag kan bara referera till vår 500kr kamera på jobbet som drar 2 AA batterier på 6-10 bilder =)

Förstår inte varför du jämför mellan dessa kameror..

K100 är ny
350D är 2 år gammal
50D är 1 år gammal
Båda har efterträdare...

Då ska du isåfall välja mellan Någon gammal Ist modell eller liknande.

Välj mellan K100D, Canon EOS 400D eller Nikon D80.

Nu kostar D80 endel mer än dom två andra, så går du enabrt mellan pris så står det mellan K100D och EOS 400D. Dom ligger på ungefär samma pris, dock får du med ett teleobjektiv i K100D paketet utöver kitgluggen. Bara huset så är K100D billigare.

Du ahr lika stora skärmar på båda kamerorna, du har riktigt bra batteri+laddare på Canonen.

Canonen har 10+MP Pentax har 6+MP
Petax har stabilisering, inte Canon
Canon har anti damm, inte Pentax

Canon kan ta bildserier på 3bps á 30JPG bilder, Pentax 2,8bps á 5JPEG bilder.

Jag kollade faktiskt upp vad K100D kostar med enbart kitgluggen.. den var faktiskt rejält mycket billigare än jag trodde... innan såg jag bara med kitgluggen och ett teleobjektiv med i paketet för 8 tusen och någonting...

Ja, då kan ajg förstå valet av kameror...

10 eller 6 MP lär väl knappast göra överdriven skillnad om man inte skall skriva ut sina bilder i gigantiskt format.

I min D50 har jag tagit en jävla massa bilder och batteriet har inte ens börjat bli tomt ännu. Det håller jävligt länge! Jag tänkte först köpa till två extra batterier, men inser att jag bara behöver ett.

Kalle_B skrev:
Förstår inte varför du jämför mellan dessa kameror..

K100 är ny
350D är 2 år gammal
50D är 1 år gammal
Båda har efterträdare...

Då ska du isåfall välja mellan Någon gammal Ist modell eller liknande.

Välj mellan K100D, Canon EOS 400D eller Nikon D80.

Nu kostar D80 endel mer än dom två andra, så går du enabrt mellan pris så står det mellan K100D och EOS 400D. Dom ligger på ungefär samma pris, dock får du med ett teleobjektiv i K100D paketet utöver kitgluggen. Bara huset så är K100D billigare.

Du ahr lika stora skärmar på båda kamerorna, du har riktigt bra batteri+laddare på Canonen.

Canonen har 10+MP Pentax har 6+MP
Petax har stabilisering, inte Canon
Canon har anti damm, inte Pentax

Canon kan ta bildserier på 3bps á 30JPG bilder, Pentax 2,8bps á 5JPEG bilder.

D50 har ingen efterträdare!

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar