Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K100D Super, sensorfel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lage

Aktiv medlem
Under mitt senaste startrailsfotograferande upptäckte jag att i överkant på bilderna är det ett stråk som är mörkare än övriga bilden.
Först trodde jag att det berodde på det infallande ljuset, men ser att samma fenomen uppträder på de darkframes man tar för brusreduceringen i efterbehandlingen.
Är det ett sensorfel eller någon som har en annan teori?
Någon K100D ägare här som skulle kunna ta en darkframe 30s utan brusreducering i raw och kolla hur det ser ut?

Bilderna tagna i raw och efterbehandlade i lightroom. Exponering uppskruvad +4 för tydlighetens skull.

Bilagor

• sensorfel1.jpg
    sensorfel1.jpg
    12 KB · Visningar: 512
  • sensorfel1-2.jpg
    sensorfel1-2.jpg
    16.2 KB · Visningar: 509
Ser ut som om bilden ligger på gränsen av bildcirkeln. har du testat med flera olika objektiv? I så fall verkar sensorn sitta för högt i kameran. Prova med SR av och på och se om det gör någon skillnad.
Om det bara är det objektivet som skapar denna typ av problem känns det som om något element rubbats ur sitt centrerade läge. Kanten i överkant känns dock lite för tydlig för att det skall kännas som en trolig förklaring.
Har du tappat kameran och/eller objektivet nyligen?

Det kan ju finnas någon elektronisk förklaring också, men det är ju svårt att veta.

Hej, om man kan se den mörka delen på alla bilder dagsljus etc så skulle jag gissa på en av ridåerna i slutaren, jag hade ett liknande problem på en gammal Pentax K2 där öpnningsridån fastnade nästan helt öppen men ej helt, vid korta slutartider såg man en skarp mörk avgränsning men på långa slutartider en suddig gräns som på dina bilder.

Har du tagit många bilder med kameran, en slutare på en K100 bör väl klara 50 000 bilder minst tycker jag.

Slutaren kan det vara, det tänkte jag inte på. Men det förklarar ju iofs inte de mörka hörnen, men det skulle ju kunna vara vanlig vinjettering i kombination med att slutaren inte hänger med.

Tack för förslagen, men eftersom felet finns på den undre bilden som är en darkframe, dvs inget infallande ljus på sensorn, så borde det inte kunna bero på vare sig objektiv eller slutare.
Normala dagsljusbilder har jag inte sett detta fenomen på.

Har tagit två bilder med 30s exponering.
Den första utan NR den andra med NR, alltså kamerans NR.
Bildstab av och konverterade med Picasa.
Såg inte först att du har en Super, jag har en vanlig K100D.

Bilagor

• IMGP2155.jpg
    IMGP2155.jpg
    10.2 KB · Visningar: 226
  • IMGP2156.jpg
    IMGP2156.jpg
    10.1 KB · Visningar: 231
Senast ändrad:
Kan du se till de mörka band i bildens överkant som jag har i dina bilder?
Fotade du raw eller jpg?
Du kanske får skruva upp exponeringen i rawkonverteraren för att de skall synas tydligare.

mvh,
Lage

Hej!

Har dragit upp den tre steg med rawtherapee och ingen tendens till
något mörkt i överkant.

Bilagor

• IMGP2156-1.jpg
    IMGP2156-1.jpg
    13.5 KB · Visningar: 187
Ok, tack för hjälpen.
Har skickat kameran till Kameraservice Kungsör så får vi se vad dom gör åt problemet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar