Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K100D Super Byte till K-M ?

Produkter
(logga in för att koppla)

imtkjlu

Aktiv medlem
Har en K100D Super som "familje" kamera.
Funderar på om man ska byta till en K-M.
Är det värt det? Det man läst är ju att man får bättre AF
å speciellt då i mörka situationer.
Hur påverkar 10Mpixel mot 6Mpixel? sämre/bättre?
Familjen gillar de bilder som kommer från K100'an...
Har även en *istDS kvar pga ttl å pentaprisma.
Ska jag sälja båda för en K-M? eller behålla båda?

Hoppas på lite olika åsikter.
Kjelle

AF i skumt ljus är nog ett irritationsmoment för många, så det är ett bra argument för byte. Ersättaren till K200D blir nog ca 3000:- dyrare, oxå ett argument för K-m även om K-m har färre finesser och saknar video som kanske K300D får.

Skillnaden på sesorerna är att du kan skriva ut större bilder med K-m och att K-ms bildfiler blir lite större. Annars tror jag att dom är ganska likvärdiga, högsta iso är 3200 tex.

Så sälj den ena...

Kände på en K-M på fotomässan .... o den kändes väldigt välbyggd, den överträffade mina förväntningar en hel del i det avseendet.

Och att den är snabbare än min K20... arghh

Med det priset så är det bara o köra;)

Mvh
Peter

byt! märkbar skillnad redan på k10d och på k-m är sensorn mer "intrimmad".

K-m är pentax flaggskepp :)

Å vad skall man göra med sin DS då? sälja eller spara?
Är det flera som har den kvar för ttl å prisma?
Den var ju trots allt rätt bra på sin tid.....

Kjelle

Å vad skall man göra med sin DS då? sälja eller spara?
Är det flera som har den kvar för ttl å prisma?
Den var ju trots allt rätt bra på sin tid.....
Kjelle

Jag har oxå DS och K100D, men utan super samt K10D. Missade att sälj DS för 5000:- för ca 1-1 1/2 år sen...Min DS har inte "gått så långt" och även om min K100 inte heller har gått så många bilder vill jag hellre sälja den(till ett hyggligt pris till en släkting som nosar på kroken). Frågan är om jag kan ta 5000:-(kanske 4.500:) för en fin K100D + objektiven 18-55 + nästan oanvända DA50-200.
DS är äldre och den kanske man får mindre för än K100, men den funkar bra i ljus som inte SR behövs i. - Ditt val, även om det är bäst att sälja bägge om man får hyggligt betalt.

Själv har jag tänkt behålla K10D, delvis därför att det är en Grand Prix variant, skulle gärna byta upp K100D till K200D silver eller kommande K30/300D, bytet till K200D är billigt och om jag byter till K30/300D får jag bla snabb autofokus, men det kan kosta en del...

Edit Såg just att K-m + 18-55 kostar 4.500:- den här månaden på Fotokompaniet i Uppsala, och 4.400:- på Fotokungen i Stockholm.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar