Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K100D och "gammalt" Tamron 28-105???

Produkter
(logga in för att koppla)

Telekiter

Ny medlem
Tjena allihopa, jag har en liten fråga angående denna kombination. Jag har en gammal Pentax MZ-50 från slutet av -90-talet och ett Tamron 28-105; (3,5-5,6) som ger rätt hyffsade bilder. Vad kan jag förvänta mig bildkvalitestmässigt om jag köper en K100D och använder nämnt objektiv?

Jag vet att man får en brännvidsförlänging på 1,5x (42-157 mm) och kameran använder dessutom en mindre del av optiken (den bästa delen används tydligen). Men hur bra blir det egentligen? Kan man jämföra bildkvalitén med nyare objektiv (ex Sigma eller Tamron med bländare 2,8 av lite bättre klass)?

Nån med nån erfarenhet av detta?

MVH.

/Urban.

Telekiter skrev:
Tjena allihopa, jag har en liten fråga angående denna kombination. Jag har en gammal Pentax MZ-50 från slutet av -90-talet och ett Tamron 28-105; (3,5-5,6) som ger rätt hyffsade bilder. Vad kan jag förvänta mig bildkvalitestmässigt om jag köper en K100D och använder nämnt objektiv?

Jag vet att man får en brännvidsförlänging på 1,5x (42-157 mm) och kameran använder dessutom en mindre del av optiken (den bästa delen används tydligen). Men hur bra blir det egentligen? Kan man jämföra bildkvalitén med nyare objektiv (ex Sigma eller Tamron med bländare 2,8 av lite bättre klass)?

Nån med nån erfarenhet av detta?

MVH.

/Urban.

Har provat med äldre objektiv och dett funkar väl hyfsat, men tycker du skal köpa en k100d med kit gluggen och prova med din tamron

Tamron 28-105 f/3.5-5.6? Mig veterligen var Tamrons AF 28-105 ett f/4-5.6. Eller menar du det äldre med manuell fokus?

Tamrons AF var dessvärre ingen höjdare på sin tid, Pentax egna FA 28-105 f/3.2-4.5 AL (IF) var klart bättre.

Det är dock helt och fullt användbart och du kan ju prova det till att börja med och se vad du tycker.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Tamron 28-105 f/3.5-5.6? Mig veterligen var Tamrons AF 28-105 ett f/4-5.6. Eller menar du det äldre med manuell fokus?

Tamrons AF var dessvärre ingen höjdare på sin tid, Pentax egna FA 28-105 f/3.2-4.5 AL (IF) var klart bättre.

Det är dock helt och fullt användbart och du kan ju prova det till att börja med och se vad du tycker.

Hälsar
R

Du har så rätt, 4-5,6 är det. Jag köpte detta objektiv på rekomendation av cyberphoto (1997). De objektiv som följde med kameran (paketet) när jag köpte det, var som vanligt sigma 28-70 och 70-200 (enklast möjliga gissar jag) och blderna blev rent för usla. Mitt Tamron var ett jättelyft faktiskt (jmf med Sigma).

Kollar man på cyberphoto så finns ju ett Tamron 15-55/2,8 för ca 4000 kr som fått bra betyg, tyvärr inte för just Pentax :-(
Då blir man ju lite villrådig om jag ändå ska köpa nytt objektiv kan jag ju lika gärna kolla på andra märken också (Nikon etc). Det enda jag kan "spara in på" är då min Sigma blixt (EF 430 ST).

Hmmmm, svåra val. Nån fler som har nått att bidra med??

/Urban.

Det är sant att Tamrons 17-50 f/2.8 inte finns till Pentax, å andra sidan finns inte Tokina 16-50 f/2.8 till Sony.

Tamron samarbetar med Sony, Tokina samarbetar med Pentax.

Sigma 18-50 f/2.8 finns och har fått goda vitsord av många.

Gällande blixtar så stödjer Pentax K-serie av digitala systemkameror enbart P-TTL, så äldre TTL blixtar fungerar inte. Pentax var den sista av de stora som övergav TTL för ett modernare blixtsystem där man analyserar motivet med en förblixt, P-TTL introducerades redan i slutet av 90-talet, men samexisterade med TTL under flera år hos Pentax.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Det är sant att Tamrons 17-50 f/2.8 inte finns till Pentax, å andra sidan finns inte Tokina 16-50 f/2.8 till Sony.

Gällande blixtar så stödjer Pentax K-serie av digitala systemkameror enbart P-TTL, så äldre TTL blixtar fungerar inte. Pentax var den sista av de stora som övergav TTL för ett modernare blixtsystem där man analyserar motivet med en förblixt, P-TTL introducerades redan i slutet av 90-talet, men samexisterade med TTL under flera år hos Pentax.

Hälsar
R

mmm, så min gamla Sigma blixt funkar inte på en K100D?
Det ändrar ju situationen ytterligare. Kanske är det så att jag har rumpan bakåt oavsett hur jag vänder mig :)

mer info, mer info, mer info. Innan jag beslutar.

/Urban.

Roland Mabo skrev:

Hälsar
R

PS. Tokinat verkar ju inte heller finnas till Pentax (på cyberphotot anges bara Canon och Nikon kompatibla), dessutom, är det like bra? Ds.

/Urban.

Tokina 16-50 f/2.8 finns inte till Pentax eftersom den optiska designen är framtagen tillsammans med Pentax. Pentax eget DA Star 16-50 f/2.8 och Tokinas 16-50 f/2.8 delar alltså den optiska grunddesignen med varandra, men Pentax är ytterligare förfinad och har dessutom supersonic motor och så är den vädertätad, inget av detta erbjuder Tokinas variant.

Tokina 100 f/2.8 Macro, 10-17 fisheye och 50-135 f/2.8 är också i grunden designade av Pentax. Däremot så är Pentax 12-24 f/4 i grunden designad av Tokina. De samarbetar om objektivdesign. Nästa objektiv som de delar på är 35 f/2.8 Macro 1:1, här är det Pentax som står för grunddesignen.
(om det låter som att Pentax gör mer och Tokina gör mindre i detta samarbete så är det helt riktigt).

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar