Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
K100D och Camera Raw
- Trådstartare Taka
- Start datum
pul
Aktiv medlem
nja, när man högerklickar på bilderna i utforskaren eller om det var i Pentax laboratory så finns valet att spara bild som .dng.
Åtminstone på min K110D och den är ju samma kamera fast utan parkinson läge
Dock har jag inte nåt program som kan öppna .dng filer så jag kan inte verifiera att det funkar tyvärr
Åtminstone på min K110D och den är ju samma kamera fast utan parkinson läge
Dock har jag inte nåt program som kan öppna .dng filer så jag kan inte verifiera att det funkar tyvärr
Fredrik_Hansson
Aktiv medlem
Om nu ACR klarar K100 så måste den ju klara PEF-formatet eftersom det är det ända raw-format den har, eller hur..
Och ja, jag har själv kört K100:ans PEF-filer i ACR och det går lysande..
Och ja, jag har själv kört K100:ans PEF-filer i ACR och det går lysande..
bengt luthman
Aktiv medlem
det tog ungefär 1 månad innan Adboe släppte en uppdatering som gjorde att k100 rawfilerna gick rätt in i ACR. man kan med pentax egna program konvertera pef filerna till dng med när gjorde det så blev inte resultatet så bra. så jag gjorde om dem till 16-bitars tiff i stället....
bengt luthman
Aktiv medlem
gå in på penatx.se och sen till service, sen till digital support där ligger alla uppdateringar för adobe...eller iaf länkar till dem.
Albwah
Aktiv medlem
Ellix skrev:
Kan K100d-filer bearbetas som raw i Photoshop? Hur i så fall?
Du måste ladda ner en plug-in som heter Camera Raw. Den finns gratis på Adobes hemsida. Senaste versionen (3.6 tror jag) funkar med K100.
Bofoto2
Aktiv medlem
RAW
Med Jpeg får du ca 2-3Mb filer och med RAW ca 10Mb filer. RAW filerna brukar man spara "som negativ" och bränna på DVD.RAW filerna är inte komprimerade, så dom kan tex zipas (komprimeras).
En "bra" RAW konverterare medföljer kameran.Ellix skrev:
Okej, vad bra. Tack. Har inte skaffat kameran än, men det hängde lite på det, för raw-filerna verkar vara mycket bättre än jpg-filerna från kameran. Tycker att 6 Mp verkar vara lagom pixelantal, överkomligt att lagra.
Med Jpeg får du ca 2-3Mb filer och med RAW ca 10Mb filer. RAW filerna brukar man spara "som negativ" och bränna på DVD.RAW filerna är inte komprimerade, så dom kan tex zipas (komprimeras).