Annons

K100D och Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Alltså, går det att köra .dng som RAW i 100D eller är det bara 10D som fixar det?

Hur som helst så fixar ju senaste camera raw K100D. Men är det då pentax egna RAW format som gäller?

nja, när man högerklickar på bilderna i utforskaren eller om det var i Pentax laboratory så finns valet att spara bild som .dng.

Åtminstone på min K110D och den är ju samma kamera fast utan parkinson läge ;)

Dock har jag inte nåt program som kan öppna .dng filer så jag kan inte verifiera att det funkar tyvärr

hmm, ja om frågan var det så är svaret nej.

men som sagt, man kan ju välja att spara dem som dng när man tömmer kameran så...

Sparar man själva råfilen som dng eller blir det så att man först framkallar bilderna och sedan sparar dem som dng?

Poängen är ju att jag vill framkalla dem i camera raw! =)

Om nu ACR klarar K100 så måste den ju klara PEF-formatet eftersom det är det ända raw-format den har, eller hur..

Och ja, jag har själv kört K100:ans PEF-filer i ACR och det går lysande..

det tog ungefär 1 månad innan Adboe släppte en uppdatering som gjorde att k100 rawfilerna gick rätt in i ACR. man kan med pentax egna program konvertera pef filerna till dng med när gjorde det så blev inte resultatet så bra. så jag gjorde om dem till 16-bitars tiff i stället....

gå in på penatx.se och sen till service, sen till digital support där ligger alla uppdateringar för adobe...eller iaf länkar till dem.

ACR 3.6

Hämta hem den senaste uppgraderingen av Adobe Camera Raw (ACR). Förutsättningen är dock att du har Photoshop CS 2. Annars kan du använda Adobe Lightroom Beta 4.1 som finns att hämta från Adobe.

/Mats

Okej, vad bra. Tack. Har inte skaffat kameran än, men det hängde lite på det, för raw-filerna verkar vara mycket bättre än jpg-filerna från kameran. Tycker att 6 Mp verkar vara lagom pixelantal, överkomligt att lagra.

RAW

Ellix skrev:
Okej, vad bra. Tack. Har inte skaffat kameran än, men det hängde lite på det, för raw-filerna verkar vara mycket bättre än jpg-filerna från kameran. Tycker att 6 Mp verkar vara lagom pixelantal, överkomligt att lagra.
En "bra" RAW konverterare medföljer kameran.
Med Jpeg får du ca 2-3Mb filer och med RAW ca 10Mb filer. RAW filerna brukar man spara "som negativ" och bränna på DVD.RAW filerna är inte komprimerade, så dom kan tex zipas (komprimeras).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar