Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K100D - nåt rör sig inuti...

Produkter
(logga in för att koppla)

Frekeman

Aktiv medlem
Hej alla,

Har precis köpt en K100D - min första SLR. Har inte kunnat prova den än eftersom jag inte har nåt minneskort. Min fråga rör själva huset - när jag vänder uppochned på det så är det nåt som hasar/rör sig en bit fram och tillbaka. Är detta normalt? Eller har jag fått ett ex där nåt sitter löst?

Kan nån vänlig själ stilla min oro?

Tack på förhand.

/Fredrik
 
Det kanske är bildstabilisatorn som låter..(?)
Stäng av den och se om det slutar.
 
Inget rör sig i min kamera, iaf inget som känns som löst. Kanske batterierna?
Verkar det vara något tungt eller lätt?
 
Tack för det snabba svaren. Nej, det är inte batterierna eftersom det låter utan dem. Kan inte heller vara objektivet av samma skäl.

Det som rör sig låter gediget och tungt och det rör sig bara en kort bit. Skakar man försiktigt så känner man att nåt är löst.

Och för att förtydliga, kameran är avstängd när jag hör och känner det som är löst.
 
Men du, någon tung pryl känner jag i min kamera också. Det är dock inget jag funderat på som trasigt eller så.

Sätt igång och plåta nu istället för att fundera på fel med kameran :)
(förhoppningsvis blir du lika nöjd som jag är!)
 
Tack Uffe. Nu känns det bättre. Det hela var väl normalt då. Precis som jag hade hoppats på. Vist, så fort jag har fått mitt minneskort så lär det bli en hel del fotande! Förhoppningsvis så kommer jag att bli lika nöjd som du! :)
 
Frekeman skrev:
Hej alla,

Har precis köpt en K100D - min första SLR. Har inte kunnat prova den än eftersom jag inte har nåt minneskort. Min fråga rör själva huset - när jag vänder uppochned på det så är det nåt som hasar/rör sig en bit fram och tillbaka. Är detta normalt? Eller har jag fått ett ex där nåt sitter löst?

Kan nån vänlig själ stilla min oro?

Tack på förhand.

/Fredrik

Hmm, finns det inte nån mojäng som känner av om man håller kameran vertikalt för att bilderna skall bli på rätt håll när man för över dem till PC'n? OM det är så så kanske den skall låta när man vrider på kameran.
 
Ingen fara, det är standardfråga 1A vid köp av K10'an. Det är själva plattan som sensorn sitter på som kanar runt inne i huset. Skakreduceringen håller sedan fast den eller flyttar runt den (beroende på om SR är aktiverat) för att kompensera rörelser vid själva fotoögonblicket.

Såg nu att det var en K100, du köpt, men den har väl ungefär samma skakreducering har jag för mig.
 
Senast ändrad:
Roland, jag tänkte på samma sätt en kort sekund men sen så kom jag ihåg att enligt testet på www.dpreview.com så var ett av minusen det faktum att det saknades en avkännare för hur kameran hålls när man tar ett kort. Men, eftersom Uffe svarade att han hade nåt liknande i sin K100D så är förmodligen nåt som är helt normalt för modellen.
 
Leif, skönt att höra. Det är alltså sensorn för skarreducering som spökar? Då är därmed allt som det ska va! Utmärkt. Då har jag allstå inget annat än mina egna tillkortakommanden att skylla på om det blir kassa bilder! ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.