Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K100D drar mkt batteri...

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinky

Medlem
Jag har en K100D. När jag fotograferar så måste jag ta med en hel bag fullt med batterier för att kunna byta när de 4 första tar slut ganska snabbt. Jag undrar hur gör ni? Eller har ni bättre batterier än jag har?
Mina bästa batterier som håller längst är GP 2700.
 
Allting är ju relativt. Hur stor bag har du? Eller en mer relevant fråga för att kunna jämföra med andra, hur många exponeringar får du ut på en omgång batterier?
 
eller:
Hur gamla är batterierna? Har dom laddats många gånger? Med vilken laddstöm har du laddat dom med?

Hade själv problem med både min *istDL och min nuvarande K100 med att batterierna tog slut fort.

Det visade sig att Varta-batterierna var boven. Hade några omgångar Varta batterier som vart laddade ca 50 ggr med vartas egna laddare. Laddtid ca 5 timmar. Batterierna laddades ju parvis och är ett batteri mer eller midre slut än det andra blir det ju det ena felladdat.

Köpte en dyr laddare som laddar varje batteri för sig mm. Tyvärr gick det inte att rädda de batterier jag hade. Vissa som har laddats max 20 ggr självurladdar på en vecka. (0.95V)

Har nu köpt nya Sanyo Eneloop som ska ha väldigt liten självurladdning. Har nu haft det ena setet i ca 1 månad och batterimätaren visar fullt ännu efter ca 200 bilder. Med de gamla batterierna hade jag fått byta många gånger tills nu.

Till några andra apparater har jag GP och dom är mycket bättre kvalitet på och laddas med samma laddare som de andra. Varta är ojämna i kvalitet i alla fall.
 
Efter ha blivit rekommenderad NCR-V3 från Vanson så använder jag dem och de är inte alls urladdandes och är alltid redo att använda. Laddas upp på ca 2 h också.

länk:http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=44650&path=

Jag vet att pentax avråder från denna typ av batterier men just denna modell har visst en inbyggd styrkrets så den levererar inte mer än 3V.

Vanliga uppladdningsbara batterier verkar den faktiskt gilla att mumsa i sig om de inte är över 2000 mAh då har jag fått min K100D funka längre med vanliga alkaliska.

mvh John
 
Mina GP 2500mAh håller nyladdede längre än mina Vanson 2400mAh, men om dom är laddade och får ligga i 2 veckor har Vanson batterierna betydligt mer kvar...
 
Jag använde tidigare NCR-V3 accar (Clas O nr 36-1996) men blev tveksam när jag såg att Pentax avrådde från dem. De ger 3,8 V per st, vilket är rätt mycket mer än vad grejerna är gjorda för. Men de höll kameran igång suveränt länge...
(De och tillhörande laddare kommer jag att sälja)

De NiMh-accar som jag då hade hemma fungerade dåligt och orsakade batterivarning efter bara några exponeringar.

Jag beslöt mej för att prova Varta Power Accu 2700 mAh (Clas O nr 36-2294, pris 179 kr för 4 st) samt laddar nu i en laddare som laddar varje acc separat, laddtiden är 1-2 timmar. Jag tror det är en Duracell 1-timmesladdare. De här accarna håller mycket bra, jag har inte kollat hur många exponeringar det blir, men det verkar kunna bli minst 200. För mej är det bättre att kunna använda bara den här typen av batterier/accar eftersom de funkar till blixtar, compact Disc och ytterligare en kamera ocg bara ha en laddare med mej. Compact Disc fungerar då också som back-up-laddare En slags standardisering av strömförsörjningen alltså.
 
Senast ändrad:
bildsten skrev:
Jag använde tidigare NCR-V3 accar (Clas O nr 36-1996) men blev tveksam när jag såg att Pentax avrådde från dem. De ger 3,8 V per st, vilket är rätt mycket mer än vad grejerna är gjorda för. Men de höll kameran igång suveränt länge...
(De och tillhörande laddare kommer jag att sälja)

Oki men har du mätt på just dina för styrkretsen/spänningsregulator skall vara monterad i dem enl flera andra här på FS.

se tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=60433&perpage=15&pagenumber=1
och: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=71537&perpage=15&pagenumber=1

Känns bra att veta för det vore ju synd om de pajjar kameran då de levererar så pass bra när det kommer till antal exponeringar.

//John
 
Trots de batterier som K100D kräver att ha tycker ni att kameran är bra och värt att ha? På tanke av att de flesta kameror har andra typ av batteri som tillhör kameran.
 
K100D är verkligen trevlig och lättarbetad. Har tyvärr inte jobbat med massa andra kameror. Dock haft möjlighet att jobba med en Canon 20D och den var både tyngre och mera strulig.

Så K100D är flexibel och enkel att använda men du kan pilla på många inställningar också.

//john
 
nomolas skrev:
Oki men har du mätt på just dina för styrkretsen/spänningsregulator skall vara monterad i dem enl flera andra här på FS.

se tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=60433&perpage=15&pagenumber=1
och: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=71537&perpage=15&pagenumber=1

Känns bra att veta för det vore ju synd om de pajjar kameran då de levererar så pass bra när det kommer till antal exponeringar.

//John

Ja, jag har mätt 3,8 V på mina NCR-accar. Det är visserligen utan belastning. En ren gissning från min sida är att det är framför allt den inbyggda blixten som kan fara illa av den högre spänningen. Men det är som sagt en gissning och den är mest grundad på erfarenhet av äldre blixtar.

Kameran är annars mycket trevlig att jobba med och fungerar väldigt bra med en del lite udda saker som manuell bälg mm och äldre ljusstark Takumar-optik. Givetvis i manuellt läge men med stöd från exponeringsautomatiken och autofokus.
 
bildsten skrev:
Ja, jag har mätt 3,8 V på mina NCR-accar. Det är visserligen utan belastning. En ren gissning från min sida är att det är framför allt den inbyggda blixten som kan fara illa av den högre spänningen. Men det är som sagt en gissning och den är mest grundad på erfarenhet av äldre blixtar.

Attans. Då får jag kolla upp de men jag gillar dem. Men det borde ju märkas tycker man.
 
Hej, har en K100D som jag köpte i september, då köpte jag också två batterier photo lithium (varta) och dom räckte till igår när vi var och fotograferade tranor. Då har jag också använt kameran väldigt frekvent sedan september. Jag är osäker på att använda uppladdningsbart eftersom pentax avråder från detta men 6 månader är helt ok användningstid. :)
 
Pinky skrev:
Trots de batterier som K100D kräver att ha tycker ni att kameran är bra och värt att ha? På tanke av att de flesta kameror har andra typ av batteri som tillhör kameran.

AA batterier är lätta att få tag i över jordklotet, det är därför Pentax valt den lösningen för K100D, men deras nackdel är att om de ej används på ett tag så laddar de ur. CR-V3 räcker nästan hur länge som helst, jag brukar få ut 900 - 1 200 bilder från min *ist DS på dem, och kameran blir genom den mer stabilare kraften något snabbare och säkrare.

Uppladdningsbara CR-V3 rekommenderas ej av Pentax eftersom många fabrikat har en osäker styrkenivå. Det finns många alternativ på marknaden och nya kommer hela tiden, har man otur så kan man krascha kameran - och Pentax har inte de ekonomiska resurser som krävs för att testa marknadens utbud - de skulle dessutom behöva testa om hela tiden för fabrikat kommer och går. Därför avråder Pentax generellt från deras användandet. Dock, givetvis finns det batterier av den typen som fungerar!

Hälsar
R
 
jag har inga som helst problem med detta med min pentax k100d. jag har tagit ca 6000 bilder med den och laddat batterierna högst 7 gånger. jag använder Varta Rechargeble Power Accu 2500 mAH.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.