Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-x till K-5

Produkter
(logga in för att koppla)

Snajder

Aktiv medlem
Jag är en nybörjare inom fotografi, men är väl lite teknikkåt och otålig... Kör idag med en K-X, hur stor skillnad skulle jag märka om jag uppgraderade till en K-5?

Menar du bilderna eller handhavandet?
Kx har ju begränsningar som färre knappar och bara en inmatningsratt.
Eftersom jag inte provat Kx eller Kr mer än känt på dom
skulle jag säga att se var man flyttar fokuspunkten är
bra när man använder stativ. Hyperprogram är en stor fördel med K5
både programautomatik tidsauto och bländarautomatik, använder HyP
nästan jämt, men ibland passar hypermanuellt läge bättre.
På K5 kan du ansluta mic, trådutlösare batterigrepp och kanske nåt mer
som inte går på Kx. I menyerna har du ganska mycket i Kx
men i K5 finns mer och du når mer med direktknappar med K5.
K5an är relativt tyst vid exponering, lite ovant i början...

Hur bra bilderna blir beror på dig...

Lämnar över till nån som har erfarenhet av båda kamerorna.

Om du inte börjat använda alla möjligheter som finns på K-x behöver du knappast uppgradera. K-5 är 'jobbigare' att fotografera med då den inte har några motivprogram. Visst den har ett grönt läge, men det är inte till för dig, utan för de gånger någon annan skall ta en bild med kameran. Om du fortfarande betraktar dig som nybörjare är det bättre att satsa på ett riktigt bra objektiv. Inom ett år har säkert efterföljaren till K-5 släppts och den är ju ÄNNU bättre :)

/PA

K5