Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-x till K-5

Produkter
(logga in för att koppla)

Snajder

Aktiv medlem
Jag är en nybörjare inom fotografi, men är väl lite teknikkåt och otålig... Kör idag med en K-X, hur stor skillnad skulle jag märka om jag uppgraderade till en K-5?

Menar du bilderna eller handhavandet?
Kx har ju begränsningar som färre knappar och bara en inmatningsratt.
Eftersom jag inte provat Kx eller Kr mer än känt på dom
skulle jag säga att se var man flyttar fokuspunkten är
bra när man använder stativ. Hyperprogram är en stor fördel med K5
både programautomatik tidsauto och bländarautomatik, använder HyP
nästan jämt, men ibland passar hypermanuellt läge bättre.
På K5 kan du ansluta mic, trådutlösare batterigrepp och kanske nåt mer
som inte går på Kx. I menyerna har du ganska mycket i Kx
men i K5 finns mer och du når mer med direktknappar med K5.
K5an är relativt tyst vid exponering, lite ovant i början...

Hur bra bilderna blir beror på dig...

Lämnar över till nån som har erfarenhet av båda kamerorna.

Om du inte börjat använda alla möjligheter som finns på K-x behöver du knappast uppgradera. K-5 är 'jobbigare' att fotografera med då den inte har några motivprogram. Visst den har ett grönt läge, men det är inte till för dig, utan för de gånger någon annan skall ta en bild med kameran. Om du fortfarande betraktar dig som nybörjare är det bättre att satsa på ett riktigt bra objektiv. Inom ett år har säkert efterföljaren till K-5 släppts och den är ju ÄNNU bättre :)

/PA

K5

K5 är en skön kamera, den har som sagts inte motivprogram... och det gröna läget bör ignoreras för god kontroll (som att köra bil med ögonbindel). En ljuvlig kamera som med säkerhet kommer att få en fin uppföljare. Behåll gärna din K-x och vänta på uppföljaren till K5... investera under tiden i ett riktigt fint objektiv och fotografera mycket. Jag har nyttjat min K200D flitigt, och avstod K7 när den kom. Jag valde att gå på K5, ett val jag absolut inte ångrar.

Behåll, dina bilder blir bättre av att du lär dig använda kameran än att du byter. Tror inte K-x sätter några begränsningar för dig än.
Men vet hur det är, man vill alltid byta grejer =)
Men gör som jag, var stark, stod ut med min K200D i flera år innan jag nu bytte till en K5. Missförstå mig ej, K5an är bättre än din K-x på iprincip allt, men dina bilder blir nog inte så mycket bättre för det :)

Du lär knappast uppleva att dina bilder blir bättre med K-5:an annat än när du använder höga ISO eller när du vill skjuta snabba serier med bilder...

MEN MEN MEN...

DU kommer att tycka att fotografering är enklare och roligare med en K-5:a. 5:an är inte svårare att använda bara för att den är den mest avancerade kameran på marknaden. Den är enklare! Med K-5 får du följande fördelar som jag vill lyfta fram:

1. Dubbla E-rattar
  2. Hyperprogram
  3. Minne för inställningar
  4. 5 användarinställningar
  5. Batteri
  6. Slutare
  7. Ergonomi/byggkvalitet
  8. Skarp skärm
  9. 100% täckning i sökaren

1. Med en främre och en bakre E-ratt kan du snabbt och enkelt justera slutartid, bländare och ISO beroende på programval och inställningar. Detta är överlägset.

2. Pentax Hyperprogram är en av Pentax storheter! Jag använder nästan aldrig ett annat läge.

3. Minne för inställningar. Tro mig. Detta vill man ha! Min sambo använde en K100D Super innan hon ärvde min K-7:a. Det hände ofta att hon glömde att ställa tillbaka t ex ISO eller vitbalansen vilket resulterade i "förstörda" bilder. Med K-5:an kan du välja vad kameran ska komma ihåg och vad som ska nollställas.

4. Med 5 personliga användarinställningar (USER-mode) har du en funktion som har en stor praktisk användbarhet. Du kan anpassa din kamera för t ex olika situationer, miljöer eller effekter.

5. Li-jon batteriet är överlägset de sunkiga AA-batterierna. Du kan dessutom skaffa ett batterigrepp om du trots allt vill försäkra dig om ström med AA-batterier på fjället etc.

6. Slutaren i K-5:an är nog den tystaste på marknaden. Och den är snabb!

7. Ergonomin och byggkvaliteten är den bästa på marknaden. Ingen slår detta. Det är en magisk känsla att hålla i K-5:an och skjuta av den sköna slutaren.

8. Jämfört med K-x så är skärmen mycket skarpare. Det underlättar vid granskning men även när du använder LiveView, t ex vid manuell fokus.

9. Att se 100% av bilden i sökaren tycker jag är viktigt när jag komponerar då jag för det mesta använder sökaren.

Köp!

Jag har rekommenderat många vänner att börja med en K-5:a eller en K-7:a istället för instegskameran därför att jag anser att den är en bättre nybörjarkamera. Ofta är det dock priset som avskräcker.

Och kanske blir dina bilder bättre i slutändan och då pratar jag inte om pixel-peeping. Men med 5:ans möjligheter så kanske du är mer förberedd i ett avgörande ögonblick. Vem vet.

K5 är en skön kamera, den har som sagts inte motivprogram... och det gröna läget bör ignoreras för god kontroll (som att köra bil med ögonbindel).

Nja, snarare som att köra en bil med halvtaskig automatlåda och automatisk gas/broms i en biljakt...

5. Li-jon batteriet är överlägset de sunkiga AA-batterierna. Du kan dessutom skaffa ett batterigrepp om du trots allt vill försäkra dig om ström med AA-batterier på fjället etc.

Det beror på vilka AA-batterier man skaffat. Och en extra uppsättning batterier till K-x blir betydligt billigare.

Sedan det du nämnde om minne så har K-x också det. Med egna inställningar.

En finessrikare och tystare kamera

Efter en hel del strul med felfokus och annat verkar det som det hus jag nu fått fungerar utmärkt. Ska djupanalysera några hundra utvalda bilder till men det verkar fungera utan anmärkning ..... K 5 är en maskin som i vissa fall och ganska ofta utmärkt kan konkurrera med både Nikon och Canons dyrare hus. Den är liten, snabb, tyst (väl så viktigt då man vill fota och inte störa). Det har jag sett många exempel på då rasslande Canikon fått folk att vända sig om. Då har jag redan jag fotat många många bilder utan att knappt någon uppmärksammat det, och autofokussystemet är efter uppgradering väl fungerande om än inte perfekt. man blir ju aldrig nöjd...

Gillar du teknik och vill fota på höga ISO skruva på rattar och ha kontroll över det du ska fota då ska du köpa en K 5. Att den sedan är väl tätad ser jag som en synnerligen tungt argument för att kunna nyttja huset under tuffa förhållanden. Att den sedan inte kostar skjortan är ju ytterligare ett plus i kanten. Bildkvalitén är hur som helst mycket bra och ligger nästintill i paritet med Canon 5 D Mk II. Inte illa med tanke på priset och att Canon burken är en fullformatare....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar