Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-x några mysko saker med den!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Har nyss skaffat en K-x och den har potential att bli riktigt bra för mig men den har några egenheter som jag upplever som mysko och vill kolla om fler upplevt samma saker eller om jag har fått ett knepigt Ex?!

Jag kör normalt på Av läget men det märkliga är att när jag ställer den på det så säger den förklarande texten på skärmen att det är Tidsautomatik som är påslagen, ställer jag den på Tv så säger texten att det är Bländarautomatik, det borde ju vara tvärsom?!

Nästa fråga rör MF gluggar jag lånade en Samyang 500mm Mirror f8 på fotobutiken för att testa över helgen och då den har fast blädare så ville jag köra på TV och välja slutartid, men det går inte kameran med på,jag kan inte välja slutartid med ratten i det läget som ajg borde kunna, fokuseringen eä ställd på MF läge så det är OK, men jag kan inte påverka tiden och då bländaren är fast så ska ju ISO ändras om jag fattat rätt!

På gamla K200D kunde jag välja program själv då min lilla MF glugg har valbar bländare, men inte K-x vad beror det på?

Försökte också uppgrdera den då min har Ver 1.0 och det ligger Ver 1.02 på hemsidan, gjorde som till K200D.n men får den inte att gå till uppgradering när jag håller in Meny och slår på den, den visar bara vilken ver den har vad göra?

Hoppas på några hjälpande händer från andra Pentaxianer ;-)
 
Vid Tv måste det vara så att du väljer tid och kameran bländare, alltså automatisk bländarval....

Jo så gör den men det känns bakfram och opedagogiskt förklarat, men visst i Tv om jag väljer 1/250 så väljer den ju bländare automatiskt men ändå avigt i mina ögon då man ju kallar AV för Bländarstyrt och Tv för Tidsstyrt?!

Men strunt samma det andra är viktigare att få ordnign på, tack ändå för förtydligandet.
 
Tv står väl för Time Value, och Av står för Aperture Value. De engelska benämningarna berättar alltså vilket värde _du_ styr.
Av någon anledning så är de svenska översättningarna på det andra sättet: de berättar vilket värde som _kameran_ styr.
Tv = du ställer tiden, kameran ställer bländare, dvs bländarautomatik.

Bakvänt, ja absolut!
 
Tv står väl för Time Value, och Av står för Aperture Value. De engelska benämningarna berättar alltså vilket värde _du_ styr.
Av någon anledning så är de svenska översättningarna på det andra sättet: de berättar vilket värde som _kameran_ styr.
Tv = du ställer tiden, kameran ställer bländare, dvs bländarautomatik.

Bakvänt, ja absolut!

Det var just så jag kände med och det är ju mera regel än undantag att översättningar av teknisk engelska till Svenska är galen så man slutar förvånas men kul att fler känner samma sak om det ;-)
 
Tv står väl för Time Value, och Av står för Aperture Value. De engelska benämningarna berättar alltså vilket värde _du_ styr.
Av någon anledning så är de svenska översättningarna på det andra sättet: de berättar vilket värde som _kameran_ styr.
Tv = du ställer tiden, kameran ställer bländare, dvs bländarautomatik.

Bakvänt, ja absolut!
Riktigt så enkelt är det inte, för det varierar hur översättningen av "styrningen" är vald, och ibland är det till och med helt felaktigt översatt. Tror det mest handlar om att kvaliten på översättningen inte är den bästa, eller speciellt genomtänkt.

Sv = Känslighetsprioritering (här benämns läget efter hur det styrs)
Tv = Bländarautomatik (skulle kunna översättas till Slutartidsförval eller Slutarprioritet)
Av = Tidsautomatik (skulle kunna översättas med Bländarförval eller Bländarprioritet)
TAv = Bländar- och tidsautomatik (rent felaktig översättning då styrningen är den rakt motsatta, dvs bländare och slutartid styrs manuellt och ISO automatiskt)

Så har det åtminstone varit fram till K7 och K-x, men i svenska manualen till K-r tycks det vara åtgärdat, så förhoppningsvis gäller det även översättningen i kameran och även för K-5 (hittar dock ingen svensk manual till K-5 att ladda ner).
 
OK, så har jag upptäckt en sak till nu sedan jag skrev första inlägget, det spelar ingen roll vilket läge jag väljer på ratten Av, Tv, Sv, eller P så visas AV på skärmen och inget går att justera på något sätt, måste jag ställa om något i menyerna för att använda MF glugg på K-x??
Kameran är satt i MF läge med den knappen!

Vid f-talet visas bara streck vilket ju kan vara OK för en glugg med fast bländare men varför kan jag inte ändra slutartiden i Tv läget och då få en ändring av ISO.
Ställd i M läget kan jag ändra slutartiden men det är allt, ISO påverkas inte (Auto ISO ställt på 200-3200 och väljer 1600) om jag väljer 1/125 eller 1/3200 och det borde det ju göra med likvärdigt ljusflöde eller vad säger Ni som kan detta bättre?
 
Objektiv utan A-läget på bländarringen kan bara användas i manuellt läge och då måste ställa in kameran för att tillåta användning av bländarringen. Brukar vara det sista valet av specialfunktioner i kameran.
 
Objektiv utan A-läget på bländarringen kan bara användas i manuellt läge och då måste ställa in kameran för att tillåta användning av bländarringen. Brukar vara det sista valet av specialfunktioner i kameran.

Denna glugg har ju inte A läge och bländarring har jag valt tillåt så då är det enda jag kan påverka med en sädan glugg enbart slutartiden då f8 är fast och ISO i auto, så bara välja slutartid och fokusera och trycka av då?

Har jag fattat rätt då?
 
Objektiv med bländarring, men utan A-läge, fungerar i M-läget. Där finns ingen auto-ISO och exponeringen ställer du enklast in genom att trycka på +/- knappen på kamerans ovansida. Men manuella objektiv fungerar också i Av-läget om man kör på full öppning, och det gör du ju då med samyangen med fast bländare 8. Då borde du få både auto-ISO och tidsautomatik. Det hela borde fungera om du matat in brännvidden i kameran, testa och se.
 
Denna glugg har ju inte A läge och bländarring har jag valt tillåt så då är det enda jag kan påverka med en sädan glugg enbart slutartiden då f8 är fast och ISO i auto, så bara välja slutartid och fokusera och trycka av då?

Har jag fattat rätt då?
Iofs så kan man lika gärna använda Av om objektivets bländare är fast och få kameran att styra slutartiden automatiskt.

Det är bara om man vill få kameran att kunna ta bilder med ett objektiv nerbländat som manuellt läge måste användas. I Av-läget kommer bilderna bara tas med objektivet största bländaröppning oavsett vilket bländartal bländaringen är inställd på.

Det finns rätt mycket information i manualen om hur olika typer av objektiv fungerar på din kamera.
 
Objektiv med bländarring, men utan A-läge, fungerar i M-läget. Där finns ingen auto-ISO och exponeringen ställer du enklast in genom att trycka på +/- knappen på kamerans ovansida. Men manuella objektiv fungerar också i Av-läget om man kör på full öppning, och det gör du ju då med samyangen med fast bländare 8. Då borde du få både auto-ISO och tidsautomatik. Det hela borde fungera om du matat in brännvidden i kameran, testa och se.

Jo det var så jag hade trott med, nu kan jag ju bara testa inne och det blir fel men jag har valt 500 på brännvidd och har Av valt då ska ju ISO väljas när det är satt på Auto och jag kan välja slutartid med vanliga rullhjulet, men det vill inte ändra sig ;-(

Ska bländarring vara tillåten även med fast bländare, jag kan ju inte välja med någon bländarring ändå när som Du säger det är full glugg hela tiden, kanske det som krånglar?!

Nåväl får kika på detta i dagsljus imorgon, tackar för tipsen och har ni fler så hiva upp dem lär behövas känns det som.

Någon som har någon ide varför Samyangen ger underexponerade bilder trots strålande sol och bra ljus?
Hela bilden ligger smetad i vänsterkanten på histogrammet, kör jag med Tamron 28-300 på f8 och MF i samma ljus så blir det klart ljusare och allt hamanr mitt i histogrammet som det ska det skiljer inte så mycket i ljusinsläpp de två på samma bländare.

Har sett massor med bilder tagna med denna glugg på nätet nu och många faktiskt de flesta är klart OK i kvalitet och allt men det är väl träning som gäller, och med tanke på priset (1500kr) så kan jag ta att den inte presterar som en 10 tkr glugg då mina kunskaper ligger på ungefär samma kvalitetsnivå som gluggen ;-)
 
I Av-läget kommer du inte att kunna ändra slutartid med rullhjulet, då det är kamerans automatik som väljer slutartid i detta läge. Men ställer du kameran i M-läget kan du välja slutartid som du vill. Enklast är ändå att läsa in ett värde från kamerans ljusmätare med +/- knappen. För att detta skall fungera måste du tillåta bländaring har jag för mig.

Blir bilderna fortfarande för mörka i Av-läget har du ju enkelt tillgång till exponeringskompensationen i detta läge.
 
I Av-läget kommer du inte att kunna ändra slutartid med rullhjulet, då det är kamerans automatik som väljer slutartid i detta läge. Men ställer du kameran i M-läget kan du välja slutartid som du vill. Enklast är ändå att läsa in ett värde från kamerans ljusmätare med +/- knappen. För att detta skall fungera måste du tillåta bländaring har jag för mig.

Blir bilderna fortfarande för mörka i Av-läget har du ju enkelt tillgång till exponeringskompensationen i detta läge.

Hmmm märker att huvudet börjar lida av senaste nattens brist på sömn och inte funkar som det ska, såklart jag inte kan ändra det i detta läge, ojoj dags att vila skallen ett tag märker jag.

Ska kika på exponeringkompensation med om de förblir för mörka, tänkte ut en vända imorgon och testa lite mera under verkliga förhållanden så får vi se var det slutar.
 
Gjorde ett nytt test idag och klämde på kameran på monopoden för att få det bättre körde handhållet igår, det blev lättare att fokusera helt klart men det andra är lika!

Körde på AV och f är ju 8 hela tiden så fullt öppet, auto ISO ställt på 200-3200 (kameran valde 200) och bliden bled som en kvällsbild fast det var nu 10.30 med fullt solljus?!
Testade då exponeringskompensationen och började med +1 vilket ljusade bilden lite men ändå underexponerad, ökad till +2 och det ble bätttre och sedan +3 där den är acceptabelt ljus, men om jag måste kompensera så mycket i bra ljus hur kommer det att bli i skymning då det finns ju inte fler steg i kompenseringen visst ISO ökar det är jag med på men räcker det?

Ska lägga upp bilderna på det så får ni kika men nu luktar det kaffe i köket ;-)
 
OK såhär ser det ut direkt från kameran tagit i RAW DNG och storleksändrat och sparat i Jpeg, hoppas någon kan lös mysteriet åt mig.

Det är alltså ingen kompensation på bild 1, sedan +1, +2 och +3
 

Bilagor

  • expk 0.jpg
    expk 0.jpg
    7.1 KB · Visningar: 151
  • expk +1.jpg
    expk +1.jpg
    9.1 KB · Visningar: 147
  • expk +2.jpg
    expk +2.jpg
    11.4 KB · Visningar: 146
  • expk +3.jpg
    expk +3.jpg
    12.9 KB · Visningar: 147
Det verkar som om mindre bländare inte fungerar i Av-läget med manuella objektiv, det blir underexponerat. Har testat med ett manuellt M42-objektiv på min K-x vid f8 och det blir lika dant som för dig. Däremot verkar Av-läget fungera för bländare runt 2.0, men jag låter detta vara osagt då jag inte utprovat det tillräckligt, och inte heller är tillräckligt kunnig på området. Det ringer en klocka i bakhuvudet att jag läst något om detta, men hittar inte nu när jag googlar.

Det är alltså stop down-mätning som gäller i M-läget. Fungerar faktiskt riktigt fint, man bara trycker en gång på +/- knappen så bländar kameran ner objektivet och tar ett mätvärde (men i ditt fall kommer ju inte objektivet att bländas ner, då det ju bara har f8). Stop down-mätningen aktiveras bara om objektivet har en elektriskt ledande yta mot kamerans elkontakter, då dessa skall kortslutas för att mätningen skall gå igång. Är objektivets anslutningsfläns tex svarteloxerat kan det bli problem. Man får då slipa fram metallen mitt för elkontakterna. Men nu hade du ju ett lånat objektiv, hoppas det är blank metall.

Annars torde det väl ändå fungera med exponeringskompensation i Av-läget, fungerar tre steg i bra ljus, borde det fungera också i sämre ljus, då förhållandena är linjära. Men det är ändå stop down-mätning som brukar rekommenderas med manuella objektiv. Fungerar Av-läget med exponeringskompensation är det en extra bonus. Kolla bara att Av-läget i så fall fungerar i olika ljus/olika tider.
 
Jepp lånad glugg så slipning är uteslutet ;-)

Av med EV komp får funka, och jag har testat med min lilla 28mm f2,8 MF och den funkar bra på denna i Av läge så kan vara som Du säger, ska kolla noga med personalen i butiken på måndag.

Tack för alla tips alla som skrivit.
 
Har nu av intresse experimenterat lite med Av-läget med ett stenmanuellt 300 mm objektiv på bländare 8, vilket torde uppföra sig som ditt Samyang med fast bländare 8. Vad jag funnit är att i och för sig så fungerar exponeringen klockrent med tre stegs exponeringskompensation, även i olika ljus. Men kameran anser att man kan handhålla 1/125 sekund, detta trotts att jag matat in brännvidden 300 mm i kameran. Kameran sänker alltså exponeringstiden ner till 1/125 sek innan den börjar att jobba med att skruva upp autoisot. Vid 300 mm och denna exponeringstid får man ju lita blint till att bildstabiliseringen gör vad den skall. Matar jag istället in 500 mm brännvidd tycker kameran fortfarande att 1/125 sekund är lämpligt att handhålla. Kontentan är alltså att det är stop down-mätning som gäller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.