Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-m vs K200

Produkter
(logga in för att koppla)

par_ahlund

Aktiv medlem
Hej
Jag har i dag en K100D Super som jag tycker är Super på många sätt utom att den är fruktlöst slö när det gäller autofokus.
Fotografera barn är inte alltid så lätt med en "trött" kamera.
Av den anledningen tittade jag lite på K-m:n hos MediaMarkt. Inte speciellt länge dock. Intrycket var att den verkade supersnabb i fokuseringen. Eftersom jag inte tog några verkliga kort vet jag ju inte om den var snabb och fokuserade fel eller snabb och verkligen fokuserade rätt. Under de förhållanden som jag "testade" kameran så piskade den kameror som kostade 3 gånger så mycket (Nikon D300). Har någon K200 eller K20 ägare gett sig in på en grundligare analys av vad K-m:en presterar och vad det lovar inför ev. K300 samt K30
 
Du har hittat K-m riktigt starka sida, dåligt ljus alltså. K300D kommer inte för än i sommar, så vi vet egentligen ingenting. Men dom kan inte göra den sämre än K-m, hur skulle det se ut. Jag håller en slant på att dom blir likvärdiga på autofokus.

Väntar själv på en kamera med bättre autofokus, kanske K300D eller K30D...
 
som k20d fast mindre

Du har hittat K-m riktigt starka sida, dåligt ljus alltså. K300D kommer inte för än i sommar, så vi vet egentligen ingenting. Men dom kan inte göra den sämre än K-m, hur skulle det se ut. Jag håller en slant på att dom blir likvärdiga på autofokus.

Väntar själv på en kamera med bättre autofokus, kanske K300D eller K30D...


K300 kommer att få k20ds prestanda i ett mindre kamerahus. Antagligen k-m snabba autofokus också.

Det kommer antagligen bli en väldigt bra kamera.

btw, har en k20d. bildkvaliten slår allt!
 
Testade K-m på fotomässan lite snabbt och blev impad av AF.
Den var klart snabbare än min K20D.

Behöver man inte vädertätningen är K-m ett mycket bra val tror jag.
 
Marknadsmässiga funderingar

Känns som om man hamnat i ett lite knivigt läge just nu med K-m kontra K200 där K-m och K200 delar sensor och därmed mycket bildprestanda. Finns det plats marknadspositionsmässigt för en
K300 mellan K-m och K30 om K30 kommer att fortsätta vara APS-C?
K-m har egentligen det jag vill ha från en kamera förutom:
Min K100 och även K-m är lite för små. Skulle kunna investera i ett av de specialbatterigrepp som beskrivs här på forumet men med den slöa autofokusen är det inte värt pengarna.
K-m:en har inte markering av vald AF punkt vilket jag saknar.
Kan det bli så att K300 blir top of the line inom APS-C och K30 går upp och krigar med Canon 5D i fullformatsracet?!?!
 
Ang slö AF, man vänjer sig rätt snabbt.
Testade min Pentax SFXn häromdagen, maken till slö AF!

Det är väl som men bredband och datorer, du kan inte få för snabb och det du har är alltid för långsamt ;)
 
Hej

Kan också sälla mig till skaran av AF-besvikna K100D-ägare. Insåg inte förrän efter ett tag att kompisarnas 350D och D40 spöade skiten ur min K100 vad gäller snabbhet och säkerhet på AF med jämförbara objektiv (kit-optik).

Men nu har det hänt saker! Har trimmat AF på två sätt: Dels har jag ett billigt batterigrepp till kameran som levererar stabbad 6V, denna spänning verkar gå direkt till AF-motorn och ger märkbart snabbare AF, men inte mer exakt AF. Igår kväll var jag iväg och köpte ett begagnat Sigma 17-70 2,8-4,5 för att ersätta kitoptiken. Vilken skillnad i AF-prestanda! Natt och dag! Redan igår kväll hemma i vårt mörka hus märkte jag att AF blev ännu snabbbare samt mer bestämd, den jagar inte alls fram och tillbaka som ofta blir fallet med den gamla 18-55 kitgluggen.

Test i dagsljus idag bekräftade förbättringen. Säker och snabb AF helt enkelt! I AF-C läget hänger den med min dotter när hon tultar runt i vardagsrummet, det gick inte tidigare.

Jag hade inte förstått att det kunde göra sådan skillnad med ett objektivbyte. Har sedan tidigare även 50-200 samt 50/1,4 och inte ens den sistnämnda kommer i närheten av Sigma-gluggen.

/ Jonas
 
Känns som om man hamnat i ett lite knivigt läge just nu med K-m kontra K200 där K-m och K200 delar sensor och därmed mycket bildprestanda. Finns det plats marknadspositionsmässigt för en
K300 mellan K-m och K30 om K30 kommer att fortsätta vara APS-C?
K-m har egentligen det jag vill ha från en kamera förutom:
Min K100 och även K-m är lite för små. Skulle kunna investera i ett av de specialbatterigrepp som beskrivs här på forumet men med den slöa autofokusen är det inte värt pengarna.
K-m:en har inte markering av vald AF punkt vilket jag saknar.
Kan det bli så att K300 blir top of the line inom APS-C och K30 går upp och krigar med Canon 5D i fullformatsracet?!?!

K200D hamnade lite i skuggan av K-m när den kom.
Gissar att K300D kommer att kriga med Nikon D90 och kanske Olympus E620. K30D med Nikon D300 och Olympus E3, men vi får se.
 
Hej

Kan också sälla mig till skaran av AF-besvikna K100D-ägare. Insåg inte förrän efter ett tag att kompisarnas 350D och D40 spöade skiten ur min K100 vad gäller snabbhet och säkerhet på AF med jämförbara objektiv (kit-optik).

Men nu har det hänt saker! Har trimmat AF på två sätt: Dels har jag ett billigt batterigrepp till kameran som levererar stabbad 6V, denna spänning verkar gå direkt till AF-motorn och ger märkbart snabbare AF, men inte mer exakt AF. Igår kväll var jag iväg och köpte ett begagnat Sigma 17-70 2,8-4,5 för att ersätta kitoptiken. Vilken skillnad i AF-prestanda! Natt och dag! Redan igår kväll hemma i vårt mörka hus märkte jag att AF blev ännu snabbbare samt mer bestämd, den jagar inte alls fram och tillbaka som ofta blir fallet med den gamla 18-55 kitgluggen.

Test i dagsljus idag bekräftade förbättringen. Säker och snabb AF helt enkelt! I AF-C läget hänger den med min dotter när hon tultar runt i vardagsrummet, det gick inte tidigare.

Jag hade inte förstått att det kunde göra sådan skillnad med ett objektivbyte. Har sedan tidigare även 50-200 samt 50/1,4 och inte ens den sistnämnda kommer i närheten av Sigma-gluggen.

/ Jonas

Objektivet har stor betydelse. Det är lätt att tro att ett ljusstarkt objektiv (som t.ex. 50/1.4) skulle vara snabbast, men riktigt så fungerar det inte. Det som är allra vikitgast är kontrasten/skärpan hos objektivet vid full öppning (fokusering sker ju vid full öppning). 50/1.4 är ju känt som ett väldigt skarpt objektiv, men det gäller vid nedbländning, vid 1.4 är det istället känt för att vara ganska soft. Det innebär att 50/1.4 faktiskt är ett av de sämsta och långsammaste objektiven ur AF perspektiv. Nya 55/1.4 lär vara karpare redan på full öppning, men kostar ju en hel del extra också. Objektiv med bländare 2.8 eller sämre har generellt bättre kontrast/skärpa på full öppning och har därför ofta snabbare AF. (Det vore ju smart om kameran när den har svårt att fokusera bländade ner ett eller två steg, men det har jag aldrig hört talas om någon kamera som gör). Nästa begränsning ligger runt 5.6, där det blir för mörkt för AF. Så för snabbast möjliga AF skall man ha objektiv som är så skarpa som möjligt på full bländare. 2.8-objektiv är ofta skarpa redan på full bländare, medan 1.4-objektiv oftast inte är det, men det finns alltid undantag.
 
Tack Peter, mycket intressant läsning.

Hyperfokal är väl ändå att göra det lite väl enkelt för sig ;)

/ Jonas
 
Nackdelar med hyperfokal är att man kan råka rubba fokusringen och speciellt dom nya DA-L(saknar fokusskala) är svåra att ställa in.

Bäst är om man skulle kunna låsa fokusringen.
 
Har själv K100,K10,K20 och K-m och visst är det skillnad på AF:en.
Viktiga faktorer förutom objektiv är strömförsörjningen.Ju starkar batteri,desto snabbare AF.
K-m är snabb,men K10-K20 är med vissa gluggar lika snabba.
I dåligt ljus och vid kontrastfattiga motiv är K-m:en bättre .
Men jag tycker att säkrast AF hittils har nog K20:an av mina kameror.
Låser mycket sällan fel och vid panoreringar är den fantastisk.
Jag har inte provat K-m:en till det än,men den känns väldigt stabil också.
Annars är ju K-m en lågbudgetmodell,och om man prioriterar vädertätning och bästa bildkvalitet och användarvänlighet är det ju K20 som gäller.K-m:en har jag mer som en gatufotokamera med en pankaksglugg på.Då blir den suveränt smidig och snabbjobbad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.