Annons

K-7 i valet och kvalet... (D90)

Produkter
(logga in för att koppla)

ren123

Avslutat medlemskap
Hej, står i begrepp att inhandla min 1'a systemkamera. Har länge tittat på K-7 för att den verkar välbyggd, det väger mellan den och en Nikon D90.
Användningsområdet är mest utomhus längs hav och natur, så jag tilltalas av väderskyddet.

Är det någon som har gått från D90 till K-7, hur upplevdes bytet ?
Vad får man och vad tappar man ?

Är 18-55 + 50-200 kitobjektiven något att ha eller kommer man att vilja skaffa ljusstarkare objektiv inom snar framtid ?

Är det bättre att släppa 50-200 och nöja sig med 18-55, då får man 2500 kr att lägga på till ex ett vidvinkelobjektiv ? Jag har idag en långzoom kamera och använder väldigt sällan hela omfånget.

Vidvinkel + något ljusstarkt fastobjektiv är väl det som lockar mest.
(de behöver inte vara vädertätade) tips ?

mvh Roger
 
Det som främst skiljer K-7 och D90 är ju bygget - K-7 är ett hus byggt i magnesium med vädertätning och konkurerar snarare med Nikon D300S i huskvalitet. D90 har en byggmässigt enklare konstruktion, mer konsumentinriktad. K-7 har 100% sökare och många finesser, som automatisk HDR, DNG filformat förutom Pentax eget PEF för RAW, intressanta digitala filter, en väldigt bra automatisk vitbalans som är justerbar för inomhus så att du får just den karaktär du önskar, HyperProgram som är P med Av och Tv i ett läge utan att du behöver gå via lägesväljaren för att ändra. fler möjligheter till individuella inställningar av kameran (främst när det gäller exponeringslägen och hur rattar fungerar för dem).
K-7 är något mer kompakt och personligen upplever jag den som trevligare och mer "klassisk" i utformning och användande. En kompakt och bekväm design. :)

18-55 WR är en bra kitzoom och den är ju vädertätad. Och nog behöver du ha iaf ett vädertätat objektiv med en vädertätad kamera. :)
50-200 duger, men visst finns det bättre - som Pentax eget 55-300 som dock inte är vädertätad (än).

Vidvinklar finns det många av, ett klassiskt bra och populärt val är DA 12-24 f/4 eller DA 14 f/2.8.
Pentax FA 50 f/1.4 eller Sigma 30 f/1.4 är ljusstark optik för liknande peng.
 
Hej Roger!

Jag vill lyfta fram två andra aspekter som jag verkligen uppskattar med K-7:an.

1. Live View - mycket användbart vid manuell fokusering. Vid fotografering med t ex stativ i svagt ljus kan man enkelt sätta skärpan spot-on med den skarpa skärmen (förstoring av bilden x10 möjlig)

2. Batterigreppet - förbättrar egonomin, batteritiden och sist men inte minst ger dig möjlighet att använda vanliga AA-batterier (perfekt då man inte kommer åt att ladda)
 
Tack för era svar,

Något annat som ni kanske tar som uppenbart men jag som nybörjare inte inser :) ??

Behövs de snabbare SD korten ?

I många tester nämns att K-7 har sämre brus över ISO1600, är det av akademisk betydelse eller spelar det ingen roll, och när måste man högre än så ?

Hur bra är väderskyddet, tänkte hänga den på ryggen när jag paddlar ( på havet) så stänk kommer den garanterat att utsättas för, och det är inte alltid man hinner hem innan det börjar regna.

Jag har använt min nuvarande i situationer där autofokusen slutat fungera pga låga temperaturer, i sin reklam säger Pentax att K-7'an funkar ner till -10 gr, det hoppas jag men hur är det med batterikapciteten då, utan batterigrepp ? Har ni några erfarenheter så dela gärna med er. mvh
 
om jag säger så här: det finns videoklipp på Tuben där folk duschar sin kamera...

Jag använde min K-7:a i hällregn på en match i amerikansk fotboll förra sommaren - inga problem. såg en tidningsfotograf som hade en annan kamera. han skylde sin med en handduk :)

Jag tog en rad fotopromenader i vintras då det var mer än -20 grader. Det var inga som helst problem men visst blev batteritiden lite kortare. fotade även med min telefon parallellt och den la av efter några minuter och gick inte att starta förrän den legat hemma och tinat.
 
Pentaxkameror har ofta lite brusigare bilder på höga ISO, men du får också mer detaljer bevarade i bilden så det behöver inte vara något negativt! Har ingen erfarenhet av K-7, men min K200D är också väderskyddad och det är väldigt skönt, man slappnar av lite även om det stänker. Sedan är det underbart att kunna slänga på gamla rejäla objektiv som tål lite stryk - man kan komma över pärlor billigt.
 
K-7 ska stå på jämn nivå med Nikon D300 och Canon 50D (båda bra kameror) när det kommer till brus, så länge du kör RAW-format.
http://www.imaging-resource.com/PRODS/K7/K7RAW.HTM

Fotograferar du mest utomhus behöver du väl oftast inte skruva upp ISO så mycket, så jag tror inte du behöver oroa dig så värst för den saken.
Länk-bombning.. Här är en RAW-bild tagen på ISO1600, ladda ner och öppna. Bedöm själv!
http://movies.dpreview.com.s3.amazonaws.com/pentaxk7/real_iso1600.zip
 
Senast ändrad:
Jag får tacka er alla för bra svar och intressanta länkar.

Det blir ett dubbelkit 18-55 + 50-200, kör man enduro, landsvägs MC, tältar och paddlar så slipper man ju vara alltför skraj att ha sönder en k-7'a och om inte kameran klarar miljön blir det ju inga bilder alls.

När man går runt i skog och mark, småfiser och letar bra bilder kan man ju köra otätade, bättre objektiv :)
 
Brusreduceringen i JPEG är justerbar i flera nivåer. Gillar man inte grundinställningen så är det enkelt att ändra för att få den balans mellan detaljer och brus som man önskar. För RAW så gör K-7 mindre behandling av bildernas brus än andra Pentax kameror, därför att kameran riktar sig mer till professionella användare eller avancerade fotografer som vill göra sin brusbehandling själv.

Det är fel att säga att Pentax generellt har högre brus än andra. K-x, exempelvis, är ju klassledande på höga ISO och kan t o m utmana 24x36 kamerorna. K20D var ledande i sin klass när den kom. K-7 ligger på en liknande nivå, men nya konkurrenter som Canon 550D har kört om. Det kommer en uppdaterad K-7 till hösten, visas troligen på Photokina-mässan.
 
Jag menade bara att man ofta får höra att Pentax har mer brus - snarare är det ju så att de inte kör med lika aggressiv brusreducering. Och du har helt rätt i att K-x har lagt ribban på en helt ny nivå. Om jag inte var så nöjd med min K200D skulle jag överväga en uppgradering... :)

(Jag tycker själv att bruset på ISO 1600 är ganska snyggt brus)
 
Jag tror att det som förvirrar är att Pentax har justerbar brusreducering och grundinställningen för generationen K20D och K200D var att den var avslagen från fabrik. Det blir intressant om man jämför en kamera med brusreduceringen avslagen med en som har den påslagen.
 
Behövs de snabbare SD korten ?


Jag har använt min nuvarande i situationer där autofokusen slutat fungera pga låga temperaturer, i sin reklam säger Pentax att K-7'an funkar ner till -10 gr, det hoppas jag men hur är det med batterikapciteten då, utan batterigrepp ? Har ni några erfarenheter så dela gärna med er. mvh

Halloj Roger.

1. Ja, skulle jag säga. Jag har åtminstonde upplevt skillnad, framför allt i radering och bearbetningen efter bildbufferten är fylld.

2. Jag har kört K100D, K10D samt K20D i varierande tempraturer (+-0 tom - 30 med storm) och aldrig upplevt problem med AF. Nu har jag inte hunnit testa K7 kallare än just minus 10, men jag upplevde inte att batteritiden försämrades. Det gjorde jag inte på de andra heller.
 
Nu är det gjort, beställde idag från scandinavianphoto och jag tog det snabbare SD-kortet.

En tidsödande förlossning som äntligen är klar :)

Jag lär väl återkomma med fler frågor när man kört fast.

mvh Roger
 
Huset är nog trevligare på k7'an, men sensorn är mycket vassare på d90, åtminstone om man kan tro på dxomarks mätningar, och det tror jag att man kan.

Nästan ett steg lägre brus över hela iso-området, trots att k7 uppenbarligen brusreducerar rawfilerna vid 3200 och uppåt. (Finns dom som hävdar att även d90 gör det, fast det är inget man lyckats bevisa vad jag vet).

Den stora plumpen (enligt dxomark) är dock k7ans dynamic range som verkligen inte är mycket att hänga i granen. 10,6 mot 12,5 för d90, inte en imponerande siffra. Hur stor roll det spelar i verkligheten kan man ju fundera över, men det är vilket fall som helst en överraskande låg siffra.

http://www.dxomark.com/index.php/en...94|0/(onglet)/0/(brand)/Pentax/(brand2)/Nikon
 
K-7

Jag föreslår att du kollar in recensionerna på K-7 här på FS. Läs särskilt Thomas Herous recension. Han har använt Pentax länge nu och vet vad han talar om i minsta detalj. Har själv skaffat K-7 för en vecka sedan, en uppgradering från K10. Är mkt nöjd och tycker att man alltid får mycket för pengarna när man köper Pentax. Många hävdar att tillgången på gluggar är ett minus och visst, jämför man så är det nog mycket bättre med Nikon och Canon. Men det finns rätt mycket ändå och på ex Tradera kan man fynda beg. Accepterar man SIgma så finns det många gluggar till Pentax. För övrigt tror jag inte man ska duscha en kamera hur vädertätad den än är. Men visst tål det en del väta. Vädertätningen ger även skydd mot damm och smuts.
 
Den stora plumpen (enligt dxomark) är dock k7ans dynamic range som verkligen inte är mycket att hänga i granen. 10,6 mot 12,5 för d90, inte en imponerande siffra. Hur stor roll det spelar i verkligheten kan man ju fundera över, men det är vilket fall som helst en överraskande låg siffra.

Värt att nämna är att K-7 har en funktion för det dynamiska omfånget (D-område: sid 199 i manualen). Med den kan du påverka de över- och underexponerade områdena. Funktionen är enkel att aktivera via K-7:an suveräna info-skärm. Du har också möjlighet att påverka bildtonen ytterliggare genom att bl a justera ljusstyrka och kontrast (sid 204 i manualen).
 
En nedgraderande uppgradering....i mitt fall...

Hej!
Jag som länge nu haft en K 10:a tänkte köpa en K 7 men jag väntar...Gick in i en butik som hade ett Pentaxerbjudande på en K-X med en medelgod Tamronglugg...

Nähä tänkte jag först, jag ska ju ha en vädertätad kamera i nästintill proffsklass...Hade tidigare provat K-X och tyckte den var ok.... Det slutade med att jag kom ut med en kamera glugg och hela kitet.... Nu efter ett antal hundra bilder säger jag så här---Om Pentax utvecklar K-X-tänket i sin nästa modell och kan ta fram en kamera i vettigt pris som har så goda ISO-egenskaper och är skapligt snabb samt så lättskött och i ett hus liknande K 7 så kommer jag att handla direkt..
K-X-huset är en höjdare bildmässigt så bra att den konkurrerar med betydligt dyrare konkurrenter. Formatet är mycket behändigt.....Gluggar finns det ju nästan hur många som helst om man inte MÅSTE ha ett Pentaxmärke inristat .. Dessutom så bryter man ju litet mot mängden att INTE ha en CANIKON eller vad de nu heter.. ;-)
Jag gillar i alla fall min K-X skarpt.....

Jag föreslår att du kollar in recensionerna på K-7 här på FS. Läs särskilt Thomas Herous recension. Han har använt Pentax länge nu och vet vad han talar om i minsta detalj. Har själv skaffat K-7 för en vecka sedan, en uppgradering från K10. Är mkt nöjd och tycker att man alltid får mycket för pengarna när man köper Pentax. Många hävdar att tillgången på gluggar är ett minus och visst, jämför man så är det nog mycket bättre med Nikon och Canon. Men det finns rätt mycket ändå och på ex Tradera kan man fynda beg. Accepterar man SIgma så finns det många gluggar till Pentax. För övrigt tror jag inte man ska duscha en kamera hur vädertätad den än är. Men visst tål det en del väta. Vädertätningen ger även skydd mot damm och smuts.
 
Jo K-x är en bra och trevlig kamera, men som den instegsmodell som den är så har den också en hel del begränsningar. Jag köpte en K-x för att ersätta min *ist DS. Om den även hade fungerat som ersättare till min K10D så hade jag sålt min K10D. Efter att ha haft min K-x sedan strax före jul förra året så kan jag säga att jag är glad att jag fortfarande har min K10D kvar.

K10D, precis som K-7, erbjuder fler möjligheter och gör det enklare att få kameran att göra det man vill. Med K-x så är man helt enkelt mer låst till vissa inställningar och ett visst sätt att göra saker på. Även fast K-x är mer inställningsbar än sina konkurrenter i instegsklassen, så är det ändå stor skilnad mot K10D.

HyperProgram, som K10D och K-7 har, saknar jag oerhört på K-x.
Jag saknar den större sökaren som K10D (och K-7) har.
Jag saknar möjligheten att både ha tillgång till skärpedjupskontroll och programskifte och byte mellan RAW-JPEG genom en knapp. På K-x är allt samlat i en knapp och du måste gå in i menyn för att byta funktion på knappen. Detta driver mig vansinnig och jag har fortfarande inte hittat en inställning för denna knapp som jag är nöjd med. K10D - och K-7 - har flera knappar så där uppstår inte detta problem.

Nä, jag ser K-x som den smidiga lilla kameran att ha med överallt, en kamera som fungerar utmärkt i de automatiska bildlägena, scenlägena eller P eller Av/Tv för den som sällan ändrar inställningar utan kör i samma läge mest hela tiden. Och som inte har behov av skärpedjupskontroll eller programskifte tillgängligt på ett enkelt sätt...
 
Jag har kvar min K 10:a

Jo då visst har den begränsningar. Men då det gäller dåliga ljusförhållanden är den synnerligen bra. Jag provsköt bland annat Nikon D 700 och blev mäkta förvånad då jag jämförde bilderna utskrivna.... K-X presterade mycket bra, ibland lika bra!?.... Givetvis har den sina begränsningar, men som en ständig liten smidig följeslagare alldeles ,alldeles ...underbar ,-)...
Ta t.ex med den på en konsert under dåliga ljusförhållanden då visar den framfötterna..Det fixar inte K 10 eller K 7 lika bra.....Men naturligtvis är K 7.an en i många stycken bättre kamera och modernare K 10:an skäms inte heller för sig. Men på höga ISO då..........
Jag väntar IVRIGT på en K 5 eller vad det nu blir.....

Jo K-x är en bra och trevlig kamera, men som den instegsmodell som den är så har den också en hel del begränsningar. Jag köpte en K-x för att ersätta min *ist DS. Om den även hade fungerat som ersättare till min K10D så hade jag sålt min K10D. Efter att ha haft min K-x sedan strax före jul förra året så kan jag säga att jag är glad att jag fortfarande har min K10D kvar.

K10D, precis som K-7, erbjuder fler möjligheter och gör det enklare att få kameran att göra det man vill. Med K-x så är man helt enkelt mer låst till vissa inställningar och ett visst sätt att göra saker på. Även fast K-x är mer inställningsbar än sina konkurrenter i instegsklassen, så är det ändå stor skilnad mot K10D.

HyperProgram, som K10D och K-7 har, saknar jag oerhört på K-x.
Jag saknar den större sökaren som K10D (och K-7) har.
Jag saknar möjligheten att både ha tillgång till skärpedjupskontroll och programskifte och byte mellan RAW-JPEG genom en knapp. På K-x är allt samlat i en knapp och du måste gå in i menyn för att byta funktion på knappen. Detta driver mig vansinnig och jag har fortfarande inte hittat en inställning för denna knapp som jag är nöjd med. K10D - och K-7 - har flera knappar så där uppstår inte detta problem.

Nä, jag ser K-x som den smidiga lilla kameran att ha med överallt, en kamera som fungerar utmärkt i de automatiska bildlägena, scenlägena eller P eller Av/Tv för den som sällan ändrar inställningar utan kör i samma läge mest hela tiden. Och som inte har behov av skärpedjupskontroll eller programskifte tillgängligt på ett enkelt sätt...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.