Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-7 hög ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Fixa brus och annat

Hej quarq!

Att köpa en fullformatskamera för att få ett avsevärt mindre brus vid högt ISO är en mycket dyr lösning bara förunnad proffsen. Vi andra klarar oss bra med efterbehandlingens möjligheter.

Min erfarenhet är att brus av alla slag - och om det är hyfsat måttligt - fixas lätt med ett program som Neat Image som även fungerar bra som skärpningsprogram när man önskar bådadera. Det finns ofta ett brus i t.ex. mörka zoner som kan vara önskvärt att få bort. Lätt som en plätt med Neat Image! Jag är jättenöjd med det programmet som är bland det jag använder mest förutom FocusFixer och nivå- och ljushet/kontrastfunktionerna i mitt bildredigeringsprogram. Båda rekommenderas varmt. NeatImage och FocusFixer finns som plug-ins som kan handlas på nätet utan att bli ruinerad.

Det svåra med brusreducering uppstår när det finns ansikten med. Då får man hålla tillbaka den för att undvika ett nära nog plastiskt utseende på huden. Det kan se riktigt hemskt ut! En lite omständigare lösning är i det läget att köra med full brusreducering för utvalda zoner i bilden medan man dämpar den just i ansiktena.

Tillägg om programval

Kanske det kan ses som lite off topic i förhållande till frågan om brus, men eftersom jag förut nämnde Focus Fixer som skärpningsplugin måste jag tillägga att jag glömde ta upp om Focus Magic som jag faktiskt använder allra mest. Jag blandar ihop namnen på dem ibland bara...

Allt beror på den enskilda bilden: ibland gör det ena eller det andra programmet ett bättre jobb t.ex. med just skärpan. Därför har man vanligen nytta av alternativa verktyg i bildbehandlingen. Det gäller naturligtvis även bruset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar