Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-7 dör av liveview och blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

fikkser

Aktiv medlem
När jag använder liveview + inbyggd blixt dör kameran och påstår att batteriet är tomt. Tror inte det händer med helt nyladdat batteri osäker, men när det hänt har det varit rejält med laddning kvar.

Vad tror ni? Hört något liknande?

Jag anser att något är fel iaf. Batteriet är inte slitet eller så och kameran är inte ens ett år gammal.

Jag hade liknande problem på min K-5. Jag fick batteriindikatorn justerad på garanti, så var problemet löst.

//Lars

Ok. Tycker min indikator funkar perfekt. Förvånansvärt bra. Borde inte ha med den att göra tycker jag

Min kamera visade fullt även när batteriet var ungefär halfullt. När jag fällde upp blixten dök den ner en pinne (den laddar ju upp blixten när den fälls upp). När jag tagit några bilder med blixt visade den tomt. Stängde jag av kameran och satte på den visade den fullt igen. Efter justering funkade det som det borde, dvs den gick sakta ner till batteriet var tomt på riktigt utan att dippa vid användning av blixt (eller LW).

//Lars

Tyvärr är batteriindikatorn på LiJo ganska osäker. Den brukar visa fullt, och när den väl börjar minska går det relativt fort. SKärmen och blixten är det som drar mest ström på kameran så LV + Blixt samtidigt är att lasta batteriet maximalt. Om jag skall ut och fota mycket så brukar jag försöka ladda batteriet fullt innan. Dessutom har jag ett batteri i reserv. Jag tror jag lyckats köra slut på batteri bara två tre gånger. Brukar få ut 1000-1200 bilder på ett fullt batteri, dock utan att använda skärmen mycket, samt utan intern blixt.

Mjo. Må vara så att mätaren inte är 100%. Att bara ta bilder drar väl i princip ingenting i jämförelse mot LV och blixt.

Men den är fortfarande ljusår bättre än k10ans batteriindikering. ^^ Minns ni det skämtet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar