Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
K-7 - American Photo Editor's choice award
- Trådstartare FotoZ
- Start datum
ma59
Aktiv medlem
Roligt att nya Pentaxen får en utmärkelse..dock lite konstigt att man ger en en utmärkelse till en kamera som inte ens har kommit ut på marknaden/släppts än.
Dom har ganska lång presslggning och har säkerligen haft en "färdig" kamera att testa.
Även Pentax har lång "pressläggning" från fabriken börjar producerar final version av kameran och tills den når butikerna "skarpt".
Allts inga problem ge ett och annat fotomagasin några exemplar som de kan testa.
DPreview tex har ju ofta en färdig test ganska tätt inpå en kamera lanseras, det kan dom därför dom får ha den långt innan och lova att inget knysta före ett visst datum.
Ett pappersmagasin behöver ju lite mer framförhåll pga tryckteknik etc, och just denna modell K-7 lär betyda MYCKET för Pentax så denna gång kanske dom varit mer generösa med utlåning, alt dom lånat ut till utvalda hungriga testare...inte vet jag...
FotoZ
Aktiv medlem
Beta-exemplar av kameran har funnits sedan länge och firmware 0,035 som finns i betorna är i stort samma som färdig firmware - det är några småjusteringar som gjorts i firmware 1.0 och så ytterligare justering av bildkvaliteten, men funktionerna finns där och redan med firmware 0.35 är bilderna bra och kameran bra - så om en beta-kamera med firmware 0.35 kan bli editors choice, då blir ju produktionsversionen - ännu bättre - !
Det är en riktigt bra kamera, faktiskt.
Det är en riktigt bra kamera, faktiskt.
FotoZ
Aktiv medlem
DPreview tex har ju ofta en färdig test ganska tätt inpå en kamera lanseras, det kan dom därför dom får ha den långt innan och lova att inget knysta före ett visst datum.
Dpreview testar betaversioner, sen uppdaterar de med mätningar av bildresultat från produktionsversionen, så när produktionsversionen kommer är redan den mesta texten skriven. Det går rätt snabbt då för dem att göra klart testet.
pet
Aktiv medlem
Menade mer att tidningen kommer troligtvis ut innan/precis samtidigt som kameran o därför tycker jag personligen att det är lite konstigt att man går ut så tidigt med en utmärkelse av denna typen i en tidning såpass tidigt..kanske innan kameran ens finns tillgänglig i butik...hade kännts mer "rätt" om det först hade publicerats en "riktig" test av bara K-7 i detta nummret o sen i det senare nummret haft "tävlingen" där man delar ut Editor's choice award utmärkelse mm
FotoZ
Aktiv medlem
Beräknas komma då ja..o hur kan dom vara säkra på att det inte kommer något bättre än k-7an från nån av dom andra tillverkana lite senare i år?? Menar det är ca 6mån kvar på året.
Med den logiken så är du kritisk mot EISA, TIPA och Japan Grand Prix för foto också, eftersom ingen av dessa hålls i December/januari, utan de pågår slutet av våren till början av hösten. Och då är det ju kvar tid på året.
Men om en kamera annonseras i slutet av sommaren så kommer den inte att släppas ut på marknaden föränn tidigast strax för jul och då är ju året nästan slut iaf så vad spelar det för roll?
K-7 är i produktion nu och du må tro att den inte släpps vid månadsskiftet juni/juli, men den är klar att skeppas ut från fabriken om ett par veckor och sen tar det ett par veckor upp till fyra veckor att hamna i butik beroende på var i världen butiken finns.
Den enda kamera som är på gång i år i den högre klassen är ju Nikon D400, men den lär både bli mycket större och mycket dyrare än K-7 så den klår inte K-7:an. Ja, storleken har betydelse. Själva grejjen med K-7 är inte prestandan och möjligheterna i sig, även fast den har en imponerande tekniska specifikation. Grejjen med den, det är att allt detta får plats i en så liten storlek. Och där har den inga konkurrenter. Det är det som gör den unik och därför älskas den också.
Det är mycket svårare att göra en liten kamera med höga tekniska specifikationer, än att göra en stor kamera med mängder av grejjer. Därför är det inte lika imponerande vad än Nikon hittar på, för de lyckas inte få ner storleken.
Canon släpper troligen inte efterföljaren till 50D under sommaren, och Sony har inte visat något tecken på att ersätta A700. Dessutom jobbar Olympus fortfarande med ersättaren till E-30 och E-3 och de modellerna lever med största sannolikhet till årets slut.
Sigma är ju en outsider, men jag tror knappast på dem faktiskt.
pet
Aktiv medlem
Ja det där med att ingen annan tillverkare skulle kunna göra en kamera som har lika bra/bättre spec i det formatet som K-7 är i är bra snack..tex Nikon D90..nästan exakt samma mått o nästan lika välspecad...dock inte hus i metall o tätad..men skulle dom nu vilja göra den ännu mindre o med tätat hus i metall så skulle det knappast vara nått problem.
x-country
Aktiv medlem
Självklart är det så. Med de stora resurser som Nikon och Canon besitter så kan de säkert tillverka världens minsta DSLR om de vill. Nu råkar det bara vara så att Pentax kommer med en produkt som för tillfället ser ut att vara minst i sin klass. Och för mig personligen så är det ett av argumenten till varför jag sålt min K10:a och köper den nya K-7:an. Efter bara ett år som DSLR-användare så har jag ändå insett K10:ans brister för mig och mitt fotograferande och känner mig därför mogen att uppgradera. De specifikationer som får mig att köpa K-7 är:
Ny skarp display
Mindre hus
Möjlighet att använda AA-batterier i greppet
Förbättrade batteriprestanda
Bättre ISO-egenskaper
5,2 fps
HDR-funktionen
Förbättrad antiskakfunktion
och så givetvis en gnutta ha-begär! Att man kan filma är för mig inget som talar för uppgradering men å andra sidan så kanske jag ändrar uppfattning nu när det är möjligt.
Det värsta är bara att tiden går så låååååååååååååååångsamt.
Ny skarp display
Mindre hus
Möjlighet att använda AA-batterier i greppet
Förbättrade batteriprestanda
Bättre ISO-egenskaper
5,2 fps
HDR-funktionen
Förbättrad antiskakfunktion
och så givetvis en gnutta ha-begär! Att man kan filma är för mig inget som talar för uppgradering men å andra sidan så kanske jag ändrar uppfattning nu när det är möjligt.
Det värsta är bara att tiden går så låååååååååååååååångsamt.
pet
Aktiv medlem
Japp visst e det så Jörgen..för den som letar efter/vill ha en kamera i litet format o med hög spec/byggkvalite så finns det för tillfället ingen annan kamera som matchar K-7an på det planet..inte påstått nått annat heller..utan bara reagerade på just på uttalandet:
"Därför är det inte lika imponerande vad än Nikon hittar på, för de lyckas inte få ner storleken"
Om dom nu skulle vilja/se behovet av att få ner tex D300an till K-7ans storlek så lär det inte vara några problem för dom.
Hade gärna sett att fler tillverkare hakade på o byggde "semipro-hus" i K-7ans storlek då jag personligen gilla/förderar lite mindre hus då dom blir väldigt smidiga o lätta ihop med små fasta objektiv...dock är detta högst personligt..andra föredrar större hus.
Få även passa på att säga grattis till ditt köp Jörgen...en riktigt fin kamera som du knappast kommer blir missnöjd...hoppas den kommer ge dig mina fina bilder o minnen.
"Därför är det inte lika imponerande vad än Nikon hittar på, för de lyckas inte få ner storleken"
Om dom nu skulle vilja/se behovet av att få ner tex D300an till K-7ans storlek så lär det inte vara några problem för dom.
Hade gärna sett att fler tillverkare hakade på o byggde "semipro-hus" i K-7ans storlek då jag personligen gilla/förderar lite mindre hus då dom blir väldigt smidiga o lätta ihop med små fasta objektiv...dock är detta högst personligt..andra föredrar större hus.
Få även passa på att säga grattis till ditt köp Jörgen...en riktigt fin kamera som du knappast kommer blir missnöjd...hoppas den kommer ge dig mina fina bilder o minnen.
x-country
Aktiv medlem
Tack för det! Antar att du menar MÅNGA fina bilder o minnen? eller pratar vi någon inbyggd kommunikationslänk här där de bilder du tar dyker upp i mina nya K-7:a... ;-)
snysop
Aktiv medlem
Tack för det! Antar att du menar MÅNGA fina bilder o minnen? eller pratar vi någon inbyggd kommunikationslänk här där de bilder du tar dyker upp i mina nya K-7:a... ;-)
*tio tecken*
pet
Aktiv medlem
Hahaha ja visst e det en inbyggd kommunikationslänk i den så du kommer få mina fina bilder jag tar direkt ner på ditt minneskort i din K-7..har du missat den funktionen
Näää faeen det blev lite fel där...givetvis så menade jag att jag hoppas den kommer ge dig många fina bilder o minnen