Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-5 läge Av vs Tv vs TAv??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Måste kolla med andra K-5 ägare vilket läge ni kör på av desssa, har tidsigare kört mest på Av för att ha koll på skärpedjupet och låtter itiden bli vad den blir och det har funkat bra, i vissa lägen är ju tiden A och O och då blir det Tv men nu finns det ju på K-5 ett nytt läge TAv där man med bakre ratten väljer bländare som vanligt och med främre ratten väljer slutartid vilket verkar mycket vettigt.

Detta med att välja slutartid är för mig praktisk många gånger då jag ju fotar mycket från båt och vill slippa skakoskärpa och då är korta tider bra men jag vill ändå ha koll på skärpedjupet så har Pentax löst detta eller ger jag funktionen mer credit än den förtjänar?

Så hur funkar det i realiteten det lär ju vara enbart ISO som ändras av kameran i det läget så har Ni någon erfarenhet av vad detta ger för ev förändring av bildkvaliteten??
 
Jag kör nästan uteslutande på Av och TAv. När jag inte kör på M det vill säga.

Mitt standardläge är Av med ISO ställd på auto 80-3200. Är det lite dåligt ljus ställer jag upp ISO till 6400. Tycker om att ha kontroll på skärpedjupet...

Vill jag ha lite koll på tiden, men fortfarande auto kör jag TAv och ISO 80-3200 (kanske upp till 6400 i vissa fall). Perfekt.

För full kontroll kör jag M.

Tycker att TAv är en fantastisk funktion och den ska ha all cred den förtjänar. Självklart blir det lite oftare hög ISO, men det har jag inga problem med.
 
Är det bra ljus så bör TAv-läget funka ganska tillfredsställande. Dock, det är inte en tulipanaros som alltid fixar allting. Drar du iväg både slutartid och bländare åt det extrema hållet (i det här fallet mot väldigt liten bländare och väldigt kort slutartid), så kommer kameran att skicka iväg ISO-värdet högt upp i stratosfären... :)

Använder du TAv-läget så behöver du således hålla koll på ISO:t, för även om K-5:an (tillsammans med 7000D och de senaste Sony-kamerorna) råkar vara bestyckade med de APS-C sensorer som f.n. har marknadens bästa hög-ISO egenskaper, så kan man ju ändå innte slösa hur som helst med detta ... Trots allt blir det ju bättre teknisk bildkvalitet ifall man håller sig till måttliga ISO-värden.

Hur mycket hög-ISO brus du tål kan förstås ingen annan än du själv avgöra. Du får testa och se var dina toleransgränser ligger - detta varierar en hel del även för samma fotograf beroende på vad veterbörande råka plåta. Man har ju betydligt högre krav på en landskapsbild t.ex. (vilket är anledningen till att så många släpar med sig ett stadigt stativ ut i terränglådan), medan man vid aktionfotograferande brukar kunna tolerera tämligen kraftigt brus.
.
 
Senast ändrad:
Lägen

Personligen har jag följande utgångsläge:

Pentax 35mm f2
K5

Tav: inomhus ex. vid vigselfoto i kyrka, med så stor bländare som möjligt...och en slutartid som möjliggör handhållen kamera...ingen maxISO ställd (det snygga bruset får vara en del av uttrycket)
Av: Utomhus dagtid med ISO 100
Manuellt: Inomhus med extern blixt och ISO 100

Alltid handhållen kamera och rörliga motiv.
 
Verkar som fler använder TAv och visst får man hålla koll på var ISO landar men det hör till tycker jag.

Fotar till 95% handhållet och som sagt ofta från ostadiga underlag så då är korta tider bra, vill gärna hålla mig runt 1/200 så brukar det funka även med handhållet ombord.
Bländare väljs efter behov och jag är inte så petig med brus tycker ofta det ger lite karaktär åt bilderna och hellre en brusig bild som berättar en bra story än ingen bild alls bara för att det inte blev brusfritt, men det är jag det!

Ska labba mera med TAv läget så får vi se vad det landar men känns iaf användbart för mina behov, tack för åsikterna och fler mottages tacksamt.
 
Nästan alltid P här.

Jag tycker det är smidigast.
Bakre ratten ändrar bländaren - tiden följer automatiskt.
Främre ratten ändrar tiden - bländaren ställs automatiskt.
ISO går också att ändra i P-läget genom att trycka in knappen och ändra med bakre ratten.
Ev. justerar jag lite exponeringskompensation.
 
Nästan alltid P här.

Jag tycker det är smidigast.
Bakre ratten ändrar bländaren - tiden följer automatiskt.
Främre ratten ändrar tiden - bländaren ställs automatiskt.
ISO går också att ändra i P-läget genom att trycka in knappen och ändra med bakre ratten.
Ev. justerar jag lite exponeringskompensation.

Hmm har inte provat P men lät smart hur är det funkar Auto ISO i det läget eller blir det fast på tex 100 om man valt det?
 
Har inte testat att ha fast ISO från början. Jag har den på Auto. Vill jag någon gång välja själv trycker jag bara på ISO-knappen vid avtryckaren och ändrar. Ett till tyck på ISO-knappen och sen grön knapp så har man auto-ISO igen.
 
Har inte testat att ha fast ISO från början. Jag har den på Auto. Vill jag någon gång välja själv trycker jag bara på ISO-knappen vid avtryckaren och ändrar. Ett till tyck på ISO-knappen och sen grön knapp så har man auto-ISO igen.

Så var det, och återigen har jag lärt mig något nytt på detta eminenta forum ;-)

Tackar!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.