ANNONS
Annons

K-5 frontfokus

Produkter
(logga in för att koppla)

fikkser

Aktiv medlem
Fick min K-5 idag. Provsköt lite inomhus under en glödlampa och jämförde mot k-7. K-5an felfokuserade på precis allt medan k-7 satt skärpan mycket bättre. Provade snabbt att justera objektivet lite i kameran men det verkade inte ge resultat.

Ca 3-5cm felfokus på ~2 meters avstånd med f2,8 1/20 150mm och iso 6400. Inte ens på en kontrastrik jultomte satt skärpan. :(

Ska prova i dagsljus när jag får möjlighet (hoppas det är lika mycket fel där så jag kan skicka in den). Men är det generellt så illa som jag erfar i glödljus? Har uppdaterat till senaste firmware. Trodde problemet med ff var mycket mindre, är smått besviken.

Ca 3-5cm felfokus på ~2 meters avstånd med f2,8 1/20 150mm och iso 6400. Inte ens på en kontrastrik jultomte satt skärpan. :(

Till K5'ans försvar får man väl säga att 1/20 f2,8 och iso 6400 är ganska dassigt ljus, på gränsen till att den klarar av mäta exponeringen överhuvudtaget (eller blinkar värdena?)

Hur funkar fokuseringen med lite mer ljus?

Har inte hunnit testa i bättre ljus. Kolsvart ute. :)

Provat fokusera lite i live view, den har svårt att låsa fokus, men verkar göra det perfekt. Det må vara dassigt ljus, men det är ju det k-5 ska vara bra på. AF ska ju dessutom vara uppgraderad från k-7, finns ingen ursäkt.

Ska testa imorgon, men hur upplever ni era K-5or? Hur står de sig mot andra pentaxkameror i glöd/gult ljus?

Till K5'ans försvar får man väl säga att 1/20 f2,8 och iso 6400 är ganska dassigt ljus, på gränsen till att den klarar av mäta exponeringen överhuvudtaget (eller blinkar värdena?)

Hur funkar fokuseringen med lite mer ljus?

Precis min tanke med, känns som detta test var arrangerat för att kameran skulle misslyckas så det ska bli kul att se vad som händer i mera normala ljusförhålladnen, men visst alla produkter kan falera och då lär det bli fixat på garantin men att en kamera mäter lite fel i sådana lägen är väl iaf enligt mig att anse som normalt det är då man växlar till M läge och MF vilket är lätt gjort med K-5.

Har iaf inte upplevt några sådana problem med min K-5, snarare att den sköter sig förvånansvärt bra även i dåligt ljus framförallt med ljusstarka objektiv.

Har inte hunnit testa i bättre ljus. Kolsvart ute. :)

Det är ett problem så här års, men du kan väl tända taklampan?

Hursomhelst så har K5'an (enligt min mening) problem med AF i dåligt ljus. Hur stora problemen är hänger också på vilket objektiv som används. En del funkar bättre, andra sämre.

Det var en hel del rabalder om detta för ungefär ett år sedan, det märkliga var att en många hävdade att det inte fanns något problem och att de som hade problem inte visste vad de gjorde (fruktansvärt irriterande när ens egen kamera kunde missa fokus med flera meter och ändå tända i-fokus-signalen).

Pentax erkände i alla fall problemen genom att släppa en firmware som skulle fixa det hela. Det blev bättre, men inte helt bra.

Jämfört med min tidigare K10a så visade det sig att den hade ungefär samma problem, men jag hade aldrig märkt det eftersom det helt enkelt inte varit någon ide att ens försöka fota i så dåligt ljus med den.

Blir mer och mer imponerad av K5:an ju mer jag använder den och tycker den sköter sig riktigt bra även i dåligt ljus. Har dock inte testat den så extremt som du. :)

Men Herregud, tänd taklyset! :) Observera smileyn :)

Jag har också problem med frontfokuspå min K-x i glödljus/natriumljus/månljus när denna är gul vid horisonten. Men jag jobbar mig runt det med kontrast AF i live view, eller manuellt fokus med max förstoring i live view.

Det verkar ju vara i gulaktigt ljus (mörkt rum med glödljus t.ex.) problemet framkommer enligt Lumo.

Ok, hemma har vi bara lågenergilampor så jag jag har inte testat med glödljus, men väl med kass belysning. Kameran i sig presterar inte sämre än min fd 5dmk2 med 24-70/2,8 i alla fall och det räcker för mina behov.

jag provade köra med en "äkta" m42 adapter till mitt flektogon 2,4/35 och kan fan inte få den att fokusera korrekt nån gång (inomhus med lågenergi-lampa).
skiten ger mig, på avstånd på ca 40cm eller så, front fokus på uppåt 2-3cm vilket är hyffsat irriterande, för att inte säga oanvändbart.

den enda räddningen är att live view funkar bra att fokusera med, men man vill ju gärna kunna använda viewfindern på kameran oxo.

jag provade köra med en "äkta" m42 adapter till mitt flektogon 2,4/35 och kan fan inte få den att fokusera korrekt nån gång (inomhus med lågenergi-lampa).
skiten ger mig, på avstånd på ca 40cm eller så, front fokus på uppåt 2-3cm vilket är hyffsat irriterande, för att inte säga oanvändbart.

den enda räddningen är att live view funkar bra att fokusera med, men man vill ju gärna kunna använda viewfindern på kameran oxo.

Men problemen som diskuterats här har att göra med frontfokus vid auto-fokus. Viktigt att skilja på det och manuell fokus.

Det är väldigt svårt att sätta fokus manuellt genom sökaren. LiveView är ett måste. Men du kan ju alltid skaffa ett KatzEye

Felfokus vid manuell fokus kan ha med mycket att göra.

Har hört att andra haft problem att fokusera manuellt med vissa zeiss-objektiv, vet inte varför.

Skärpedjupet man ser i sökaren (focus screenen) som sitter i k-5an motsvarar f2,8 så har du ett snabbare objektiv kan du inte se var du sätter skärpan helt exakt.

Men problemen som diskuterats här har att göra med frontfokus vid auto-fokus. Viktigt att skilja på det och manuell fokus.

Det är väldigt svårt att sätta fokus manuellt genom sökaren. LiveView är ett måste. Men du kan ju alltid skaffa ett KatzEye

jo, visst det är ju svårt att se med blotta ögat, men det va då jag tänkte att kameran iaf kunde hjälpa mig, vilket den inte kan uppenbarligen.
det ger mig grönt ljus, för att sedan skratta mig i ansiktet. ;D

jag har läst lite om att folk kör katzeye...
hur funkar odm om man kör med vanliga AF-objektiv senare? går det bra ändå?
jag funderar nämligen på att skaffa mig screen (har läst nånstanns att canon ee-s ska va bra).

Felfokus vid manuell fokus kan ha med mycket att göra.

Har hört att andra haft problem att fokusera manuellt med vissa zeiss-objektiv, vet inte varför.

Skärpedjupet man ser i sökaren (focus screenen) som sitter i k-5an motsvarar f2,8 så har du ett snabbare objektiv kan du inte se var du sätter skärpan helt exakt.

mitt flektogon är 2,4 så det kan ju bidra då.
tack för infon, bra att veta i framtiden.

jag tänkte att kameran iaf kunde hjälpa mig, vilket den inte kan uppenbarligen.
det ger mig grönt ljus, för att sedan skratta mig i ansiktet. ;D

Prova dig fram genom att dra fokus framför objektet och bak och tryck av när det blir grönt och gör likadant bakifrån och fram och tryck av när den blir grön. Har du tur kommer den fokusera bra med ena metoden. Läste en tråd på pentaxforums om det förut. Finns mycket hjälp i trådarna där!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar