Annons

K-5, D-områdesinställning

Produkter
(logga in för att koppla)

murre58

Avslutat medlemskap
Hej!

Funderar på om högdagerkorrigering och skuggkompensation är något som bör användas som standardinställning på K-5. Är av den gamla stammen och vill gärna veta vad som händer med exponeringen så man inte får några negativa överraskningar.

Är det någon som har erfarenhet av dessa inställningar så vore jag tacksam för lite respons.
Jag är mycket imponerad av "Quarqs" bilder bl.a från Thailand. Använder du dessa inställningar?

Mvh
Lars
Nybliven K-5-ägare

nja, jag fotar raw sa jag gor motsvarande med kurvorna i lr. har testat detta for jpg och det funkar fint
man far med sig mer av dynamiken in i jpg. men raw ar battre.

Tack Peter !

Tack för info Peter! Ursäkta missen med landet i sydost-asien och stavningen av din nic.

Någon annan som har synpunkter? Inställningarna går ju även att använda i Raw, (DNG).

Bilderna är helt underbara!

Mvh
Lars

Senast ändrad:
Tack för info Peter! Ursäkta missen med landet i sydost-asien och stavningen av din nic.

Någon annan som har synpunkter? Inställningarna går ju även att använda i Raw, (DNG).

Bilderna är helt underbara!

Mvh
Lars

Inställningarna går även att använda i RAW och det tog mig ett tag att fatta vad den gjorde då....men det enda den påverkar är JPGen som är previewen som läggs in i RAW-filen....

Inställningarna går även att använda i RAW och det tog mig ett tag att fatta vad den gjorde då....men det enda den påverkar är JPGen som är previewen som läggs in i RAW-filen....

Nu använder jag inte Pentax, men högdagerkorrigeringen brukar påverka exponeringen (kameran underexponerar medvetet bilden) vilket även påverkar rådata. Det går naturligtvis lika bra att själv underexponera bilden (och höja i råkonverteraren), men ibland är en global inställning att föredra.

Fast använder vi "exponera till höger" regeln och håller koll på högdagrarna får vi samma resultat, och så nyttjar vi kamerans DR optimalt.

Är alla de bilderna tagna med K-5?

Ja. Hade en K7 med som reserv, men den använde jag aldrig. Jag har dock säkert slarvat med framkallningen på en del bilder så jag inte gör K5 rättvisa.
Jag gjorde alla bilder på hotellrummet varje kväll. Har inte gått igenom dem igen sedan jag kom hem. Men det skall jag göra förstås.

Senast ändrad:
Högdager och skuggkompensation underexponerar och sedan höjer bilden. För RAW så underexponerar den och lägger med information att funktionen är använd och sedan är det upp till RAW-programmet att läsa denna information och behandla bilden rätt så att den blir rätt exponerad. Jag har ingen koll på vilka RAW-program, förutom Pentax eget, som läser denna information och visar dessa bilder rätt..

Högdager och skuggkompensation underexponerar och sedan höjer bilden. För RAW så underexponerar den och lägger med information att funktionen är använd och sedan är det upp till RAW-programmet att läsa denna information och behandla bilden rätt så att den blir rätt exponerad. Jag har ingen koll på vilka RAW-program, förutom Pentax eget, som läser denna information och visar dessa bilder rätt..

Då förstår jag varför Dxo Optics med autokorrigeringen avstängd gör vissa bilder mörkare än Pentax' konverterare.

Har hittat en sida som visar K-5:ans DO vid olika ISO-tal och råformat: http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Database/Pentax/K5 .

Är det någon som vet hur högt DO man kan få med funktionerna för skuggor och högdagrar aktiverade ,ISO 160 (lägsta möjliga för denna inställning) och råbilder konverterade med Pentax' koverterare?

Är det inte så att ett mjukvaruprogram kurvar bilden,och att det inte har
något med över och underexponering att göra?
Högdager och skugga är ju bara en del av det dynamiska omfånget.

Är det inte så att ett mjukvaruprogram kurvar bilden,och att det inte har
något med över och underexponering att göra?
Högdager och skugga är ju bara en del av det dynamiska omfånget.

Nej, högdagerfunktionen underexponerar och lättar upp skuggorna, vilket man kan se när man använder t ex Dxo Optics Pro för råkonvertering. Men jag kom att tänka på att Ijuskänsligheten nog inte ökas med ett steg utan att det bara blir den effekten på bruset när bilden underexponeras med ett steg och sedan görs ljusare. Kan det inte vara så? I så fall är det nog ingen vits med att själv underexponera och göra arbetet i en råkonverterare.

Jag använder Pentax RAW kon. och då går det ju automatiskt.
Men med K5 så är det bara i vissa lägen med hög kontrast
som jag aktiverar högdager och lågdager korr.
Du ser på histogrammet om det kan behövas eller inte,
alltså vill du ha med hela eller nästan hela kontrastomfånget
så bör staplarna i histogrammet ligga inom vänster/höger sidorna.
Men som standard inställning är det nog utan bäst utan,
iso100 och då lär man se minst brus vid förstoring och
mindre signalbehandling är bra.

Funderar på om högdagerkorrigering och skuggkompensation är något som bör användas som standardinställning på K-5. Är av den gamla stammen och vill gärna veta vad som händer med exponeringen så man inte får några negativa överraskningar.

Är det någon som har erfarenhet av dessa inställningar så vore jag tacksam för lite respons

Hej Lars!

Jag citerar DPreview.com:

"For maximum highlight dynamic range, you can turn 'Highlight Correction' on, which gives approximately 1EV extra highlight range in both JPEG and RAW files. In fact, we'd recommend that you keep this feature activated by default, since it has little negative impact upon the K-5's performance."

Värt att notera är att lägsta möjliga ISO med 'Highlight Correction' aktiverad är 200 alternativt 160 om du aktiverat 'Expanded Sensitivity'

Jag skulle rekommendera dig att testa själv och jämföra. Gå ut och leta reda på ett motiv med starka kontraster (ljusa och mörka områden) och ta bilder med funktionen på- och avslagen. Studera de ljusa partierna på bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar